Demissionair kabinet zet streep door aankoopsubsidie voor e-occasions

EV-subsidie •
De subsidieregeling voor e-occasions wordt opgeheven vanwege de mrb-korting voor elektrische auto’s.
Kim Andriessen Kim Andriessen
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

De aankoopsubsidie voor gebruikte elektrische auto’s verdwijnt aan het einde van dit jaar, zo blijkt uit de vandaag (maandag 15 april) gepubliceerde Voorjaarsnota van het demissionaire kabinet. De subsidieregeling voor e-occasions wordt opgeheven vanwege de mrb-korting voor elektrische auto’s.

Eerder wilde het kabinet de Sepp-subsidie (subsidieregeling elektrische personenauto’s particulieren) voor gebruikte EV’s nog tot 2029 in de lucht houden, maar dat gaat dus niet door. Door volgend jaar al een streep door de regeling te zetten, wil het demissionaire kabinet 528 miljoen euro besparen.

Dat geld wordt gebruikt om de aanschaf van nieuwe elektrische auto’s te stimuleren, een andere maatregel uit de Voorjaarsnota die overigens vorige week al uitlekte. Mensen die een nieuwe EV kopen, krijgen nu korting op de wegenbelasting en in de nieuwe plannen trekt het kabinet dit voordeel door tot 2031, al wordt deze wel langzaam afgebouwd. Zo betalen eigenaren van volledig elektrische auto’s 60 procent van het benzinetarief per 2026, een percentage dat per 2027 oploopt tot 70 procent. In 2030 wordt het 75 procent en vanaf 1 januari 2031 gaat het volle mrb-tarief gelden voor elektrische auto’s, zo heeft het demissionaire kabinet nu besloten. Aanvankelijk zou per 2026 de mrb-vrijstelling voor EV’s al verdwijnen.

Het kabinet vreest dat de verkoop van nieuwe elektrische auto’s inzakt als de korting niet langer van kracht blijft.

Compensatie

Het geld dat de staatskas hierdoor misloopt, wil het demissionaire kabinet dus compenseren door de aanschafsubsidie voor gebruikte elektrische auto’s af te schaffen. Nu kunnen mensen nog 2.000 euro Sepp-subsidie krijgen voor de koop van een e-occasion. In totaal stelde het kabinet voor dit jaar ongeveer 29 miljoen euro subsidie beschikbaar voor de aanschaf van e-occasions, overigens 3 miljoen euro minder dan in 2023. De meeste aankoopsubsidie voor gebruikte elektrische auto’s ging in 2023 naar de Renault Zoe, gevolgd door de Nissan Leaf en de Volkswagen Golf.

Ook wil het kabinet meer geld vrijmaken door bezitters van plug-in hybride auto’s zwaarder te belasten, zo lekte al eerder uit.

Demissionair kabinet zet streep door aankoopsubsidie voor e-occasions | Automotive Online

Demissionair kabinet zet streep door aankoopsubsidie voor e-occasions

EV-subsidie •
De subsidieregeling voor e-occasions wordt opgeheven vanwege de mrb-korting voor elektrische auto’s.
Kim Andriessen Kim Andriessen
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

De aankoopsubsidie voor gebruikte elektrische auto’s verdwijnt aan het einde van dit jaar, zo blijkt uit de vandaag (maandag 15 april) gepubliceerde Voorjaarsnota van het demissionaire kabinet. De subsidieregeling voor e-occasions wordt opgeheven vanwege de mrb-korting voor elektrische auto’s.

Eerder wilde het kabinet de Sepp-subsidie (subsidieregeling elektrische personenauto’s particulieren) voor gebruikte EV’s nog tot 2029 in de lucht houden, maar dat gaat dus niet door. Door volgend jaar al een streep door de regeling te zetten, wil het demissionaire kabinet 528 miljoen euro besparen.

Dat geld wordt gebruikt om de aanschaf van nieuwe elektrische auto’s te stimuleren, een andere maatregel uit de Voorjaarsnota die overigens vorige week al uitlekte. Mensen die een nieuwe EV kopen, krijgen nu korting op de wegenbelasting en in de nieuwe plannen trekt het kabinet dit voordeel door tot 2031, al wordt deze wel langzaam afgebouwd. Zo betalen eigenaren van volledig elektrische auto’s 60 procent van het benzinetarief per 2026, een percentage dat per 2027 oploopt tot 70 procent. In 2030 wordt het 75 procent en vanaf 1 januari 2031 gaat het volle mrb-tarief gelden voor elektrische auto’s, zo heeft het demissionaire kabinet nu besloten. Aanvankelijk zou per 2026 de mrb-vrijstelling voor EV’s al verdwijnen.

Het kabinet vreest dat de verkoop van nieuwe elektrische auto’s inzakt als de korting niet langer van kracht blijft.

Compensatie

Het geld dat de staatskas hierdoor misloopt, wil het demissionaire kabinet dus compenseren door de aanschafsubsidie voor gebruikte elektrische auto’s af te schaffen. Nu kunnen mensen nog 2.000 euro Sepp-subsidie krijgen voor de koop van een e-occasion. In totaal stelde het kabinet voor dit jaar ongeveer 29 miljoen euro subsidie beschikbaar voor de aanschaf van e-occasions, overigens 3 miljoen euro minder dan in 2023. De meeste aankoopsubsidie voor gebruikte elektrische auto’s ging in 2023 naar de Renault Zoe, gevolgd door de Nissan Leaf en de Volkswagen Golf.

Ook wil het kabinet meer geld vrijmaken door bezitters van plug-in hybride auto’s zwaarder te belasten, zo lekte al eerder uit.