Bovag: betaal mrb-korting voor EV’s uit extra bpm-opbrengsten plug-in hybride

MRB • Bovag vindt het logisch om die meeropbrengst terug te geven aan de automobilist.
Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
(foto: Promedia)

Branchevereniging Bovag is ’tevreden’ met de beslissing van het demissionaire kabinet om de mrb-korting voor EV’s tot 2031 te verlengen. ‘De EV-koper weet nu tot en met 2030 waar hij aan toe is qua wegenbelasting. Het is de duidelijkheid waar Bovag in Den Haag steeds om vraagt,’ zo schrijft de branchevereniging in een verklaring op de eigen website.

Volgens berichtgeving van RTL Nieuws wordt deze maatregel bekostigd door de wegenbelasting voor plug-in hybrides volgend jaar te verhogen van 50 naar 100 procent. Daar is de Bovag minder enthousiast over. De vereniging pleit voor een ‘andere oplossing.’

In de verklaring schrijft Bovag: ‘Het lijkt er op dat het kabinet de PHEV wil gebruiken om de kosten van verlenging van de gewichtscorrectie voor EV’s te bekostigen. Wat Bovag betreft gebeurt dat niet via de mrb, maar via de meeropbrengst van de bpm voor PHEV’s die sowieso in het verschiet ligt. Door nieuwe Europese regels voor een meer realistische verbruikstest gaan plug-ins meer bpm betalen. Bovag vindt het logisch om die meeropbrengst terug te geven aan de automobilist. In dit geval dus in de vorm van een korting op de mrb voor EV’s tot en met 2030,’ schrijft de brancheorganisatie.

Straftabel

Voorwaarde is volgens Bovag wel dat bij invoering van de nieuwe EU-regels voor het meten van de CO2-uitstoot bij plug-in hybrides de specifiek Nederlandse ‘straftabel’ in de bpm verdwijnt.

Een compacte plug-in hybride met op papier een CO2-uitstoot van 45 g/km (volgens de huidige testmethode) betaalt volgens Bovag met die straftabel nu ongeveer 2.000 euro bpm. Met diezelfde tabel zou dezelfde auto in 2027 (bij de nieuwe EU-testcyclus: 120 g/km CO2) 18 duizend euro aan bpm gaan betalen.

‘Bij het toepassen van de nieuwe EU-meetmethode in combinatie met de reguliere tabel bedraagt de bpm voor dit model zo’n 5.000 euro.’ En dat is in dit voorbeeld nog altijd een extra opbrengst van 3.000 euro, geld dat volgens Bovag kan worden aangewend om de EV-korting op de mrb te bekostigen.

Vorig jaar haalde de overheid 5,7 procent meer belastinginkosten binnen uit mrb, bpm en brandstofaccijnzen.

Het voorstel van het demissionaire kabinet wordt binnenkort behandeld door de Tweede Kamer als onderdeel van de Voorjaarsnota van het demissionaire Kabinet.

Geplaatst in rubriek:
Michael van Wijngaarden
Michael van Wijngaarden

Sinds 2019 in dienst bij ProMedia, schrijft voor de titels Automotive en Fleet & Mobility. Tevens juryvoorzitter voor de verkiezingen van Occasion, Zakenauto en Bestelauto van het Jaar. Trekt er graag op uit in zijn als camper omgebouwde Ford Transit.