EU: Autobezitters moeten betalen voor eigen uitstoot

Nienke Eusterbrock Nienke Eusterbrock
• Laatste update:
shutterstock uitlaat
(Foto: Shutterstock)

De nieuwe klimaatwetten moeten nog worden goedgekeurd door de regeringen van alle lidstaten en het Europees Parlement.

Inwoners van de Europese Unie gaan aan de pomp betalen voor de broeikasgassen die ze uitstoten. Deze maatregelen maken deel uit van een pakket aan klimaatwetten dat onderhandelaars van de EU-landen en het Europees Parlement afgelopen weekend zijn gekomen. Dat meldt het ANP.

Voor de uitstoot van broeikasgassen door het wegverkeer komt er, als het aan de onderhandelaars ligt, een systeem van CO2-certificaten voor vervuilers (ETS). Pompstations en energiebedrijven moeten gaan betalen voor emissierechten en gaan de kosten doorrekenen aan de klant. Mensen met lagere inkomens kunnen een beroep doen op een speciaal fonds.

Het Europees Parlement heeft eerder al ingestemd met een verbod op verbrandingsmotoren vanaf 2035.

Sociale maatregelen

“De invoering van ETS voor transport en gebouwen is nodig om onze klimaatdoelen te halen, maar voor het Europees Parlement kan dit niet zonder sociale maatregelen om mensen te helpen deze transitie te maken”, aldus CDA-Europarlementariër Esther de Lange. De nieuwe klimaatwetten kunnen pas worden ingevoerd als ze zijn goedgekeurd worden door de regeringen van alle lidstaten en het Europees Parlement.

EU: Autobezitters moeten betalen voor eigen uitstoot | Automotive Online

EU: Autobezitters moeten betalen voor eigen uitstoot

Nienke Eusterbrock Nienke Eusterbrock
• Laatste update:
shutterstock uitlaat
(Foto: Shutterstock)

De nieuwe klimaatwetten moeten nog worden goedgekeurd door de regeringen van alle lidstaten en het Europees Parlement.

Inwoners van de Europese Unie gaan aan de pomp betalen voor de broeikasgassen die ze uitstoten. Deze maatregelen maken deel uit van een pakket aan klimaatwetten dat onderhandelaars van de EU-landen en het Europees Parlement afgelopen weekend zijn gekomen. Dat meldt het ANP.

Voor de uitstoot van broeikasgassen door het wegverkeer komt er, als het aan de onderhandelaars ligt, een systeem van CO2-certificaten voor vervuilers (ETS). Pompstations en energiebedrijven moeten gaan betalen voor emissierechten en gaan de kosten doorrekenen aan de klant. Mensen met lagere inkomens kunnen een beroep doen op een speciaal fonds.

Het Europees Parlement heeft eerder al ingestemd met een verbod op verbrandingsmotoren vanaf 2035.

Sociale maatregelen

“De invoering van ETS voor transport en gebouwen is nodig om onze klimaatdoelen te halen, maar voor het Europees Parlement kan dit niet zonder sociale maatregelen om mensen te helpen deze transitie te maken”, aldus CDA-Europarlementariër Esther de Lange. De nieuwe klimaatwetten kunnen pas worden ingevoerd als ze zijn goedgekeurd worden door de regeringen van alle lidstaten en het Europees Parlement.