‘Havens in Nederland en België staan vol met onverkochte Chinese EV’s’

Havenproblematiek • ‘In plaats van de auto’s bij de dealers op te slaan, worden ze verzameld bij de autoterminal’, stelt een woordvoerder van de haven van Antwerpen-Brugge.
Robert L. Smid Robert L. Smid
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

De Nederlandse havens staan vol met onverkochte Chinese EV’s, zo meldt het Financieel Dagblad (FD). De parkeerplekken op de kade voor auto’s in onder meer Rotterdam en Amsterdam staan vol waardoor er behoefte is aan extra parkeerruimte.

Magazijnenbouwer David Hart Groep (DHG) in Schiedam ging het gesprek aan met Chinese partijen die op zoek waren naar parkeerruimte. “We werden benaderd door een importeur van Chinese auto’s die op zoek was naar terreinen om auto’s op te slaan”, zegt Hans van Driel, logistiek directeur van DHG, aan het FD. “In augustus moeten ze wel weg zijn, want dan bouwen we er een nieuw magazijn.”

Een autoimportbedrijf meldt verder op anonieme basis aan het FD dat alle eigen terreinen in de haven van Amsterdam vol staan. Ook elders in het land staat het vol, en moest de importeur extra parkeerplekken regelen voor zijn klanten.

De parkeerproblemen hebben verschillende oorzaken, zo legt het FD uit. Zo hadden Chinese fabrikanten, net als de westerse automakers, meer verwacht van de EV-verkopen. Verder is er een tekort aan vrachtwagens en personeel om auto’s uit de havens te vervoeren. Het congestieprobleem groeit ook omdat veel Chinese fabrikanten niet werken met dealers. “In plaats van de auto’s op te slaan bij de dealers, blijven ze achter in de autoterminals”, stelt een vertegenwoordiger van de haven van Antwerpen-Brugge in de Financial Times. “Autobedrijven gebruiken de parkings van de haven steeds meer als hun depot.”

Europa

Dit probleem overstijgt de Nederlandse landsgrenzen. Ook andere havens in Europa hebben te maken met een grote toestroom van Chinese EV’s, die tot wel 1,5 jaar op de kade blijven staan, aldus de Financial Times vorige week. Ze blijven er tot wel 1,5 jaar staan. De auto’s zijn van onder meer BYD, MG en Xpeng. Ook staan er modellen tussen van westerse merken zoals Tesla, Polestar, BMW (iX3) en Volvo (EX30). “Auto-distributeurs gebruiken steeds vaker de parkeerplaatsen van de haven als depot. In plaats van de auto’s bij de dealers op te slaan, worden ze verzameld bij de autoterminal”, zo schreef de Financial Times.

Zeebrugge, een drukste haven voor auto-import, kampt al geruime tijd met een parkeerproblemen. De honderdduizend parkeerplekken zijn vol. De haven zou afgelopen februari het BYD-schip de Explorer 1 ontvangen. Dat gebeurde uiteindelijk niet, want het schip zette koers naar Vlissingen.

Van alle nieuwe toetreders zijn er inmiddels drie (BYD, MG en Cupra) waarvoor de meeste lichten op groen staan. Voor bijna alle andere geldt dat het de komende tijd in meerdere opzichten moet meezitten, willen ze zich duurzaam in Europa kunnen vestigen. In de nieuwe AM Powerranking zijn vijf merken uit de lijst verwijderd en zeven merken toegevoegd.
Geplaatst in rubriek:
Robert L. Smid
Robert L. Smid

Robert is als redacteur verantwoordelijk voor bijdragen aan Automotive en Fleet & Mobility. Hij werkt sinds 2023 bij de redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met karate, videografie en lekker eten. Ook houdt hij van gitaarspelen.

‘Havens in Nederland en België staan vol met onverkochte Chinese EV’s’ | Automotive Online

‘Havens in Nederland en België staan vol met onverkochte Chinese EV’s’

Havenproblematiek • ‘In plaats van de auto’s bij de dealers op te slaan, worden ze verzameld bij de autoterminal’, stelt een woordvoerder van de haven van Antwerpen-Brugge.
Robert L. Smid Robert L. Smid
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

De Nederlandse havens staan vol met onverkochte Chinese EV’s, zo meldt het Financieel Dagblad (FD). De parkeerplekken op de kade voor auto’s in onder meer Rotterdam en Amsterdam staan vol waardoor er behoefte is aan extra parkeerruimte.

Magazijnenbouwer David Hart Groep (DHG) in Schiedam ging het gesprek aan met Chinese partijen die op zoek waren naar parkeerruimte. “We werden benaderd door een importeur van Chinese auto’s die op zoek was naar terreinen om auto’s op te slaan”, zegt Hans van Driel, logistiek directeur van DHG, aan het FD. “In augustus moeten ze wel weg zijn, want dan bouwen we er een nieuw magazijn.”

Een autoimportbedrijf meldt verder op anonieme basis aan het FD dat alle eigen terreinen in de haven van Amsterdam vol staan. Ook elders in het land staat het vol, en moest de importeur extra parkeerplekken regelen voor zijn klanten.

De parkeerproblemen hebben verschillende oorzaken, zo legt het FD uit. Zo hadden Chinese fabrikanten, net als de westerse automakers, meer verwacht van de EV-verkopen. Verder is er een tekort aan vrachtwagens en personeel om auto’s uit de havens te vervoeren. Het congestieprobleem groeit ook omdat veel Chinese fabrikanten niet werken met dealers. “In plaats van de auto’s op te slaan bij de dealers, blijven ze achter in de autoterminals”, stelt een vertegenwoordiger van de haven van Antwerpen-Brugge in de Financial Times. “Autobedrijven gebruiken de parkings van de haven steeds meer als hun depot.”

Europa

Dit probleem overstijgt de Nederlandse landsgrenzen. Ook andere havens in Europa hebben te maken met een grote toestroom van Chinese EV’s, die tot wel 1,5 jaar op de kade blijven staan, aldus de Financial Times vorige week. Ze blijven er tot wel 1,5 jaar staan. De auto’s zijn van onder meer BYD, MG en Xpeng. Ook staan er modellen tussen van westerse merken zoals Tesla, Polestar, BMW (iX3) en Volvo (EX30). “Auto-distributeurs gebruiken steeds vaker de parkeerplaatsen van de haven als depot. In plaats van de auto’s bij de dealers op te slaan, worden ze verzameld bij de autoterminal”, zo schreef de Financial Times.

Zeebrugge, een drukste haven voor auto-import, kampt al geruime tijd met een parkeerproblemen. De honderdduizend parkeerplekken zijn vol. De haven zou afgelopen februari het BYD-schip de Explorer 1 ontvangen. Dat gebeurde uiteindelijk niet, want het schip zette koers naar Vlissingen.

Van alle nieuwe toetreders zijn er inmiddels drie (BYD, MG en Cupra) waarvoor de meeste lichten op groen staan. Voor bijna alle andere geldt dat het de komende tijd in meerdere opzichten moet meezitten, willen ze zich duurzaam in Europa kunnen vestigen. In de nieuwe AM Powerranking zijn vijf merken uit de lijst verwijderd en zeven merken toegevoegd.
Geplaatst in rubriek:
Robert L. Smid
Robert L. Smid

Robert is als redacteur verantwoordelijk voor bijdragen aan Automotive en Fleet & Mobility. Hij werkt sinds 2023 bij de redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met karate, videografie en lekker eten. Ook houdt hij van gitaarspelen.