EU: B-rijbewijs geldig voor elektrische bestelwagen tot 4.250 kilo

Rijbewijs • Nu is het aan de lidstaten om te bepalen hoe zij deze richtlijn uitvoeren.
Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
Mercedes-Benz e-Sprinter (foto: Mercedes-Benz)

Het Europese Parlement heeft ingestemd met een nieuwe ‘rijbewijsrichtlijn’. Deze maakt het mogelijk dat landen het rijbewijs B laten gelden voor elektrische bedrijfswagens tot 4.250 kilo, in plaats van de nu gehanteerde grens van 3,5 ton. Bovendien kunnen 17-jarigen het rijbewijs halen om vervolgens zonder begeleiding te mogen rijden, zo meldt het Europees Parlement.

Dit betekent niet dat de rijbewijsregels nu overal veranderen. Die regels worden per land bepaald. Elk land kan nu in zijn eigen tempo de richtlijn invoeren. Het is nog niet duidelijk wanneer de regels in Nederland gaan veranderen. In ons land gold tot 1 oktober vorig jaar een tijdelijke regeling, waarbij de grens voor elektrische bestellers al was opgerekt naar 4.250 kilo. Na afloop van die regeling volgde een soort gedoogregeling, die echter 1 juli afloopt. Daarna geldt gewoon weer de grens van 3,5 ton. Wie een zwaardere bestelwagen wil rijden, elektrisch of niet, moet dan rijbewijs C of C1 hebben.

Elektrische bestelwagens zijn door de accupakketten flink zwaarder dan varianten met een verbrandingsmotor. De aanpassing van de rijbewijsregeling is bedoeld om het rijden van elektrische bussen laagdrempeliger te maken.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

EU: B-rijbewijs geldig voor elektrische bestelwagen tot 4.250 kilo | Automotive Online

EU: B-rijbewijs geldig voor elektrische bestelwagen tot 4.250 kilo

Rijbewijs • Nu is het aan de lidstaten om te bepalen hoe zij deze richtlijn uitvoeren.
Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
Mercedes-Benz e-Sprinter (foto: Mercedes-Benz)

Het Europese Parlement heeft ingestemd met een nieuwe ‘rijbewijsrichtlijn’. Deze maakt het mogelijk dat landen het rijbewijs B laten gelden voor elektrische bedrijfswagens tot 4.250 kilo, in plaats van de nu gehanteerde grens van 3,5 ton. Bovendien kunnen 17-jarigen het rijbewijs halen om vervolgens zonder begeleiding te mogen rijden, zo meldt het Europees Parlement.

Dit betekent niet dat de rijbewijsregels nu overal veranderen. Die regels worden per land bepaald. Elk land kan nu in zijn eigen tempo de richtlijn invoeren. Het is nog niet duidelijk wanneer de regels in Nederland gaan veranderen. In ons land gold tot 1 oktober vorig jaar een tijdelijke regeling, waarbij de grens voor elektrische bestellers al was opgerekt naar 4.250 kilo. Na afloop van die regeling volgde een soort gedoogregeling, die echter 1 juli afloopt. Daarna geldt gewoon weer de grens van 3,5 ton. Wie een zwaardere bestelwagen wil rijden, elektrisch of niet, moet dan rijbewijs C of C1 hebben.

Elektrische bestelwagens zijn door de accupakketten flink zwaarder dan varianten met een verbrandingsmotor. De aanpassing van de rijbewijsregeling is bedoeld om het rijden van elektrische bussen laagdrempeliger te maken.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.