Bovag haalt schouders op over ‘appels en peren’-prijsonderzoek ANWB

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Prijzen vergelijken voor onderhoud of reparatie loont, volgens ANWB. (Foto: Shutterstock)

Bovag-garages zijn gemiddelde 50 tot 150 euro duurder dan niet-Bovag leden, concludeert de ANWB op basis van een telefonische offerteronde onder 500 garages, waaronder merkdealers, fastfitter en universele garages. Dat komt mede doordat alle ‘dure’ merkdealers bij Bovag zijn aangesloten, aldus de bond. Verder constateert de ANWB dat universele autobedrijven goedkoper zijn dan fastfitters.

In de steekproef ging het om veel voorkomend onderhoud en reparatie, zoals een nieuwe bandenset, vervanging van remmen, koppeling en voorruit. De prijsverschillen bleken in alle categorieën groot en liepen op tot ruim 900 euro voor de vervanging van de koppeling. Volgens ANWB is dat wel uitzonderlijk, maar volgens de bond is er op vrijwel elke reparatie minimaal een paar tientjes te besparen. Bij de remmen waren de prijsverschillen het kleinste, terwijl ook het ook bij banden, een koppeling of voorruit loont om verschillende prijzen op te vragen, aldus de ANWB. Ook constateert de bond dat er duidelijke verschillen per provincie zijn. De Randstad en Gelderland zijn het duurst. Zeeland, Drenthe en Groningen zijn het goedkoopst. ANWB voert ook jaarlijks testen van zomer- en winterbanden uit. 

Appels met peren

“Het is een beetje appels met peren vergelijken. Er is telefonisch navraag gedaan naar prijzen van een klein aantal werkzaamheden en onderdelen en niet onderzocht is hoe onderhoud of reparatie uiteindelijk is uitgevoerd”, reageert Tom Huyskens, woordvoerder van Bovag. “Het verschil in prijs toont aan dat er marktwerking is. Als de prijzen overal hetzelfde zouden zijn, zou dat de mededinging beperken.”

Dat Bovag-bedrijven er duurder uitkomen, verbaast Huyskens niet. “Merkdealers hebben bijvoorbeeld hogere kosten vanwege opleidingseisen en omdat ze met originele fabrieksonderdelen werken. Bij een onderhoudsbeurt geven ze vaak standaard een jaar internationale mobiliteitsgarantie waardoor je geen apart abonnement bij de Wegenwacht nodig hebt”, zegt hij. “Niet elke garage heeft toegang tot dezelfde leveranciers onder dezelfde voorwaarden om dezelfde prijzen te kunnen rekenen. En niet elke garage of dealer kan alternatieve onderdelen bieden of afwijken van (fabrieks)procedures. Dat heeft allemaal invloed op de prijs. Daar komt bij dat Bovag bedrijven zes maanden garantie geven op reparatie en vervangend vervoer regelen. En, als er iets niet klopt, dan kun je naar een geschillencommissie.”

Uit de jaarlijkse aftersales monitor van Bovag, zou volgens Huyskens, blijken dat de prijsniveaus van universelen en dealers voor onderhoud en reparatie steeds dichter naar elkaar kruipen.

 anwb.jpg

Bron: ANWB

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.

Bovag haalt schouders op over ‘appels en peren’-prijsonderzoek ANWB | Automotive Online

Bovag haalt schouders op over ‘appels en peren’-prijsonderzoek ANWB

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Prijzen vergelijken voor onderhoud of reparatie loont, volgens ANWB. (Foto: Shutterstock)

Bovag-garages zijn gemiddelde 50 tot 150 euro duurder dan niet-Bovag leden, concludeert de ANWB op basis van een telefonische offerteronde onder 500 garages, waaronder merkdealers, fastfitter en universele garages. Dat komt mede doordat alle ‘dure’ merkdealers bij Bovag zijn aangesloten, aldus de bond. Verder constateert de ANWB dat universele autobedrijven goedkoper zijn dan fastfitters.

In de steekproef ging het om veel voorkomend onderhoud en reparatie, zoals een nieuwe bandenset, vervanging van remmen, koppeling en voorruit. De prijsverschillen bleken in alle categorieën groot en liepen op tot ruim 900 euro voor de vervanging van de koppeling. Volgens ANWB is dat wel uitzonderlijk, maar volgens de bond is er op vrijwel elke reparatie minimaal een paar tientjes te besparen. Bij de remmen waren de prijsverschillen het kleinste, terwijl ook het ook bij banden, een koppeling of voorruit loont om verschillende prijzen op te vragen, aldus de ANWB. Ook constateert de bond dat er duidelijke verschillen per provincie zijn. De Randstad en Gelderland zijn het duurst. Zeeland, Drenthe en Groningen zijn het goedkoopst. ANWB voert ook jaarlijks testen van zomer- en winterbanden uit. 

Appels met peren

“Het is een beetje appels met peren vergelijken. Er is telefonisch navraag gedaan naar prijzen van een klein aantal werkzaamheden en onderdelen en niet onderzocht is hoe onderhoud of reparatie uiteindelijk is uitgevoerd”, reageert Tom Huyskens, woordvoerder van Bovag. “Het verschil in prijs toont aan dat er marktwerking is. Als de prijzen overal hetzelfde zouden zijn, zou dat de mededinging beperken.”

Dat Bovag-bedrijven er duurder uitkomen, verbaast Huyskens niet. “Merkdealers hebben bijvoorbeeld hogere kosten vanwege opleidingseisen en omdat ze met originele fabrieksonderdelen werken. Bij een onderhoudsbeurt geven ze vaak standaard een jaar internationale mobiliteitsgarantie waardoor je geen apart abonnement bij de Wegenwacht nodig hebt”, zegt hij. “Niet elke garage heeft toegang tot dezelfde leveranciers onder dezelfde voorwaarden om dezelfde prijzen te kunnen rekenen. En niet elke garage of dealer kan alternatieve onderdelen bieden of afwijken van (fabrieks)procedures. Dat heeft allemaal invloed op de prijs. Daar komt bij dat Bovag bedrijven zes maanden garantie geven op reparatie en vervangend vervoer regelen. En, als er iets niet klopt, dan kun je naar een geschillencommissie.”

Uit de jaarlijkse aftersales monitor van Bovag, zou volgens Huyskens, blijken dat de prijsniveaus van universelen en dealers voor onderhoud en reparatie steeds dichter naar elkaar kruipen.

 anwb.jpg

Bron: ANWB

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.