Meeste aankoopsubsidie voor e-occasions in 2023 naar Renault Zoe

Renault Zoe • Na ruim twee weken is zo’n is 4 miljoen euro van het Sepp-budget voor gebruike elektrische auto’s vergeven.
Redactie Redactie
• Laatste update:
Renault Zoe
De Renault Zoe. (Foto: Shutterstock)

De meeste aankoopsubsidie voor gebruikte elektrische auto’s ging in 2023 naar de Renault Zoe, gevolgd door de Nissan Leaf en de Volkswagen Golf, zo meldt branchevereniging Bovag in een persbericht.

Wie vorig jaar een gebruikte EV wilde aanschaffen als particulier, kon in 2023 aanspraak maken op 2.000 euro aanschafsubsidie (Sepp). Er was vorig jaar 32,4 miljoen euro beschikbaar, waarvan ruim 28 miljoen euro is uitgekeerd, verdeeld over 14.161 gebruikte elektrische auto’s, zo onderzocht de Bovag. Ruim 3,4 miljoen euro van het uitgekeerde totaalbedrag ging naar gebruikte Renault Zoe’s. 2,4 miljoen ging naar gebruikte Nissan Leafs en 2,1 miljoen naar gebruikte elektrische Golfs van Volkswagen.

Han ten Broeke, algemeen voorzitter Bovag: “De lijst wordt gedomineerd door elektrische gezinsauto’s enerzijds, en compacte stadsauto’s anderzijds: auto’s voor doorsnee huishoudens.”

Top 10 van in 2023 gebruikte EV’s met aankoopsubsidie:

Merk/Model Aantal Aandeel
Renault Zoe 1.737 12,3%
Nissan Leaf 1.186 8,4%
Volkswagen Golf 1.076 7,6%
Hyundai Kona 989 7,0%
Volkswagen ID.3 840 5,9%
Peugeot 208 814 5,7%
Fiat 500E 786 5,6%
Kia Niro 637 4,5%
Mini Cooper SE 587 4,1%
Peugeot 2008 554 3,9%
Totaal 14.161 100%

Bron: Bovag

29,4 miljoen in 2024

Het budget voor de aankoopsubsidie gebruikte EV’s is dit jaar 3 miljoen euro minder dan vorig jaar. Het aanvraagloket opende op 9 januari, nu, ruim twee weken later, is 4 miljoen euro vergeven. Voorwaarden voor het verkrijgen van een aankoopsubsidie: de auto is 100 procent elektrisch, de actieradius bedraagt minimaal 120 km en de oorspronkelijke catalogusprijs is niet hoger dan 45 duizend euro.

In totaal stelt het kabinet dit jaar  ongeveer 87 miljoen euro beschikbaar voor de ‘subsidieregeling elektrische personenauto’s particulieren’ (Sepp). Naast het deel voor e-occasions is er zo’n 58 miljoen euro beschikbaar voor nieuwe elektrische auto’s.

Onder druk

De Sepp werd in 2020 ingevoerd om de aankoop of lease van elektrische auto’s te stimuleren. De toekomst van deze subsidie staat geruime tijd onder druk. Zo was het bedrag per EV in 2021 nog 4.000 euro. Deze zou stapsgewijs worden afgebouwd. De gedachte hierachter was dat EV’s in de loop van de jaren goedkoper zouden worden. Daardoor zou minder subsidie nodig zijn om mensen over te halen tot aanschaf van een EV. In de zomer van 2023 verdedigde Heijnen dit beleid nog. Maar zij stelde later dat het aan een nieuw kabinet is om met maatregelen te komen voor de periode na 2025.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Meeste aankoopsubsidie voor e-occasions in 2023 naar Renault Zoe | Automotive Online

Meeste aankoopsubsidie voor e-occasions in 2023 naar Renault Zoe

Renault Zoe • Na ruim twee weken is zo’n is 4 miljoen euro van het Sepp-budget voor gebruike elektrische auto’s vergeven.
Redactie Redactie
• Laatste update:
Renault Zoe
De Renault Zoe. (Foto: Shutterstock)

De meeste aankoopsubsidie voor gebruikte elektrische auto’s ging in 2023 naar de Renault Zoe, gevolgd door de Nissan Leaf en de Volkswagen Golf, zo meldt branchevereniging Bovag in een persbericht.

Wie vorig jaar een gebruikte EV wilde aanschaffen als particulier, kon in 2023 aanspraak maken op 2.000 euro aanschafsubsidie (Sepp). Er was vorig jaar 32,4 miljoen euro beschikbaar, waarvan ruim 28 miljoen euro is uitgekeerd, verdeeld over 14.161 gebruikte elektrische auto’s, zo onderzocht de Bovag. Ruim 3,4 miljoen euro van het uitgekeerde totaalbedrag ging naar gebruikte Renault Zoe’s. 2,4 miljoen ging naar gebruikte Nissan Leafs en 2,1 miljoen naar gebruikte elektrische Golfs van Volkswagen.

Han ten Broeke, algemeen voorzitter Bovag: “De lijst wordt gedomineerd door elektrische gezinsauto’s enerzijds, en compacte stadsauto’s anderzijds: auto’s voor doorsnee huishoudens.”

Top 10 van in 2023 gebruikte EV’s met aankoopsubsidie:

Merk/Model Aantal Aandeel
Renault Zoe 1.737 12,3%
Nissan Leaf 1.186 8,4%
Volkswagen Golf 1.076 7,6%
Hyundai Kona 989 7,0%
Volkswagen ID.3 840 5,9%
Peugeot 208 814 5,7%
Fiat 500E 786 5,6%
Kia Niro 637 4,5%
Mini Cooper SE 587 4,1%
Peugeot 2008 554 3,9%
Totaal 14.161 100%

Bron: Bovag

29,4 miljoen in 2024

Het budget voor de aankoopsubsidie gebruikte EV’s is dit jaar 3 miljoen euro minder dan vorig jaar. Het aanvraagloket opende op 9 januari, nu, ruim twee weken later, is 4 miljoen euro vergeven. Voorwaarden voor het verkrijgen van een aankoopsubsidie: de auto is 100 procent elektrisch, de actieradius bedraagt minimaal 120 km en de oorspronkelijke catalogusprijs is niet hoger dan 45 duizend euro.

In totaal stelt het kabinet dit jaar  ongeveer 87 miljoen euro beschikbaar voor de ‘subsidieregeling elektrische personenauto’s particulieren’ (Sepp). Naast het deel voor e-occasions is er zo’n 58 miljoen euro beschikbaar voor nieuwe elektrische auto’s.

Onder druk

De Sepp werd in 2020 ingevoerd om de aankoop of lease van elektrische auto’s te stimuleren. De toekomst van deze subsidie staat geruime tijd onder druk. Zo was het bedrag per EV in 2021 nog 4.000 euro. Deze zou stapsgewijs worden afgebouwd. De gedachte hierachter was dat EV’s in de loop van de jaren goedkoper zouden worden. Daardoor zou minder subsidie nodig zijn om mensen over te halen tot aanschaf van een EV. In de zomer van 2023 verdedigde Heijnen dit beleid nog. Maar zij stelde later dat het aan een nieuw kabinet is om met maatregelen te komen voor de periode na 2025.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.