Bovag beticht fitters van oneerlijke concurrentie

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:

Bovag en bonden bereikten in juni een akkoord over een nieuwe cao. Deze overeenkomst heeft een looptijd van 48 maanden en gaat met terugwerkende kracht in op november 2014. De loonkostenstijging bedraagt 1,5 procent op jaarbasis.

Eckhardt heeft een probleem met fastfitters die steeds vaker alle soorten reparaties en compleet onderhoud aanbieden. Bovag is hierover inmiddels in gesprek met Profile. “Ons punt is dat bedrijven die dezelfde werkzaamheden verrichten elkaar niet mogen beconcurreren op arbeidsvoorwaarden. De fitters vallen onder de banden-cao en kennen derhalve lagere lonen en voor hen is de zaterdag een gewone werkdag. Prima zolang zij zich alleen op bandenactiviteiten richten, maar zodra ze gaan doen wat onze leden aanbieden, moeten ze zich houden aan onze cao. Er mag niet geconcurreerd worden over de rug van medewerkers.” 

Ik neem aan dat de bakker die broodjes frikandel gaat verkopen zich ook niet bij de vlees-cao aansluit.

Eric Prent, directeur operations Profile

Om te bepalen onder welke bedrijfstak en sociale regelingen een onderneming hoort, is de zogenaamde werkingssfeer van de cao bepalend. In de werkingssfeer staat beschreven voor welke werkgevers en werknemers de cao geldt. Eckhardt: in de kern komt het erop neer dat als het aantal fte dat zich met onderhoud bezighoudt groter is dan het aantal fte dat zich met bandenactiviteiten bezig houdt, een bedrijf onder de cao MvT valt. Dit moet per onderneming worden vastgesteld.”

Non-issue

Bovag gaat eerst in gesprek met de bedrijven. Of het daarna verdere stappen onderneemt is nog niet besloten. Volgens Eric Prent, directeur operations bij Profile, heeft Bovag in theorie een punt. “Maar in de praktijk komt het niet voor dat wij een apk-keurmeester of eerste monteur minder betalen dan Bovag-bedrijven. Er is zoveel schaarste op de markt dat deze mensen anders altijd overstappen naar een beter betalend bedrijf. Ook de eventuele angst dat wij bandenmonteurs algemeen onderhoud laten doen, is ongegrond. Dat zijn dusdanig specifieke beroepen, dat komt simpelweg niet voor.” Martin Post, algemeen directeur van Kwik-Fit Nederland, onderschrijft de woorden van Prent. “De kans dat wij onderhoudsmonteurs onder Bovag-cao betalen is miniem. De concurrentie om technisch personeel is enorm. Wij zijn op zoek naar goede mensen en geloof me, die komen niet voor niets.”

Broodjes frikandel

Prent wil best in gesprek met Bovag. Maar hij vindt het een non-issue. “Onze onderhoudsomzet is 5 tot 10 procent van de totale omzet. Bedenk ook dat we voor truckvestigingen alleen banden doen en geen onderhoud, dus dat trekt het onderhoudsaandeel fors naar beneden. Er mag toch niet van onze vestigingen verwacht worden dat ze twee cao’s hanteren? Ik neem aan dat de bakker die broodjes frikandel gaat verkopen zich ook niet bij de vlees-cao aansluit. Natuurlijk hebben we ook vestigingen die veel onderhoud doen, maar die zijn dan ook lid van de Bovag in plaats van de Vaco. Daar hebben we er tientallen van.”
Post ziet het probleem ook niet. “Kwik-Fit is hoofdzakelijk een bandenbedrijf dat een klein puntje van de onderhoudsmarkt meepakt. Daardoor valt Kwik-Fit gewoon onder de banden-cao.”

Het hele interview met Eckhardt verschijnt in Automotive Management nr 10, die volgende week verschijnt.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Bovag beticht fitters van oneerlijke concurrentie | Automotive Online

Bovag beticht fitters van oneerlijke concurrentie

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:

Bovag en bonden bereikten in juni een akkoord over een nieuwe cao. Deze overeenkomst heeft een looptijd van 48 maanden en gaat met terugwerkende kracht in op november 2014. De loonkostenstijging bedraagt 1,5 procent op jaarbasis.

Eckhardt heeft een probleem met fastfitters die steeds vaker alle soorten reparaties en compleet onderhoud aanbieden. Bovag is hierover inmiddels in gesprek met Profile. “Ons punt is dat bedrijven die dezelfde werkzaamheden verrichten elkaar niet mogen beconcurreren op arbeidsvoorwaarden. De fitters vallen onder de banden-cao en kennen derhalve lagere lonen en voor hen is de zaterdag een gewone werkdag. Prima zolang zij zich alleen op bandenactiviteiten richten, maar zodra ze gaan doen wat onze leden aanbieden, moeten ze zich houden aan onze cao. Er mag niet geconcurreerd worden over de rug van medewerkers.” 

Ik neem aan dat de bakker die broodjes frikandel gaat verkopen zich ook niet bij de vlees-cao aansluit.

Eric Prent, directeur operations Profile

Om te bepalen onder welke bedrijfstak en sociale regelingen een onderneming hoort, is de zogenaamde werkingssfeer van de cao bepalend. In de werkingssfeer staat beschreven voor welke werkgevers en werknemers de cao geldt. Eckhardt: in de kern komt het erop neer dat als het aantal fte dat zich met onderhoud bezighoudt groter is dan het aantal fte dat zich met bandenactiviteiten bezig houdt, een bedrijf onder de cao MvT valt. Dit moet per onderneming worden vastgesteld.”

Non-issue

Bovag gaat eerst in gesprek met de bedrijven. Of het daarna verdere stappen onderneemt is nog niet besloten. Volgens Eric Prent, directeur operations bij Profile, heeft Bovag in theorie een punt. “Maar in de praktijk komt het niet voor dat wij een apk-keurmeester of eerste monteur minder betalen dan Bovag-bedrijven. Er is zoveel schaarste op de markt dat deze mensen anders altijd overstappen naar een beter betalend bedrijf. Ook de eventuele angst dat wij bandenmonteurs algemeen onderhoud laten doen, is ongegrond. Dat zijn dusdanig specifieke beroepen, dat komt simpelweg niet voor.” Martin Post, algemeen directeur van Kwik-Fit Nederland, onderschrijft de woorden van Prent. “De kans dat wij onderhoudsmonteurs onder Bovag-cao betalen is miniem. De concurrentie om technisch personeel is enorm. Wij zijn op zoek naar goede mensen en geloof me, die komen niet voor niets.”

Broodjes frikandel

Prent wil best in gesprek met Bovag. Maar hij vindt het een non-issue. “Onze onderhoudsomzet is 5 tot 10 procent van de totale omzet. Bedenk ook dat we voor truckvestigingen alleen banden doen en geen onderhoud, dus dat trekt het onderhoudsaandeel fors naar beneden. Er mag toch niet van onze vestigingen verwacht worden dat ze twee cao’s hanteren? Ik neem aan dat de bakker die broodjes frikandel gaat verkopen zich ook niet bij de vlees-cao aansluit. Natuurlijk hebben we ook vestigingen die veel onderhoud doen, maar die zijn dan ook lid van de Bovag in plaats van de Vaco. Daar hebben we er tientallen van.”
Post ziet het probleem ook niet. “Kwik-Fit is hoofdzakelijk een bandenbedrijf dat een klein puntje van de onderhoudsmarkt meepakt. Daardoor valt Kwik-Fit gewoon onder de banden-cao.”

Het hele interview met Eckhardt verschijnt in Automotive Management nr 10, die volgende week verschijnt.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.