Cao Carrosseriebedrijf: eindbod werkgevers afgewezen, acties dreigen

CAO • De cao Metaal & Techniek is ook van toepassing op de autoschade- en autopoetsbedrijven.
Maarten Bokslag Maarten Bokslag
(foto: Shutterstock)

De onderhandelingen voor de nieuwe cao Carrosseriebedrijven (Metaal & Techniek), zitten na twee maanden behoorlijk vast. Gisteren deden de werkgevers een eindbod in de onderhandelingen, die 15 februari van start gingen. Vakbond FNV hoefde niet lang na te denken: het bod werd razendsnel afgewezen.

Eindbod

Het eindbod houdt in dat de cao met een looptijd van 22 maanden (1 april 2024 – 1 februari 2026) in totaal een loonstijging van 9,19 procent biedt. Die stijging bestaat uit een loonsverhoging van 7 procent op 1 juli 2024, een loonstijging van 50 euro per maand op 1 april 2025 en een loonsverhoging van 0,75 procent op 1 januari 2026. Voor jongeren betekent het eindbod een loonsverhoging van zeker 10 procent, meldt Bovag, dat namens de schadebedrijven betrokken is.

Ultimatum

FNV wees het bod vrijwel onmiddellijk af en stelde een ultimatum. Als de werkgevers niet morgen om 18.00 uur met de eisen van de vakbond  akkoord gaan, volgen acties. De bond eist een loonsverhoging met 10,1 procent per 1 april 2024, met daarbij een extra loonsverhoging van 100 euro bruto per maand. Daarnaast wil de FNV invoering van de automatische prijscompensatie en invoering van het generatiepact. Daarbij kunnen ouderen minder werken, met vrijwel gelijkblijvend loon en opbouw van pensioenrechten.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.