Opnieuw cao-akkoord Bovag en bonden

CAO • Het eerste akkoord werd door de leden van de vakbonden afgewezen.
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
De nieuwe cao MvT is definitief na akkoord van de vakbonden. (Foto: Shutterstock)

Bovag en de vakbonden hebben vandaag een nieuw akkoord bereikt voor de cao Motorvoertuigenbedrijven en Tweewielerbedrijven (MvT). De cao krijgt een looptijd van 15 maanden, dus tot 1 februari 2025. Over de hele looptijd bezien is er sprake van een gemiddelde loonsverhoging van 10,5 procent.

“Leden van Bovag hebben het signaal gegeven duidelijkheid te willen voor hun medewerkers, met name vanwege de verwachte loonsverhoging op 1 januari 2024. Werkgevers gunnen hun medewerkers deze verhoging, willen dat de rust terugkeert en daarvoor is snel duidelijkheid nodig. Daarom heeft Bovag de vakbonden uitgenodigd voor een formele onderhandelingsronde, en die heeft geresulteerd in een nieuw onderhandelingsakkoord”, meldt Bovag.

Verrekening

Bovag en vakbonden hebben afgesproken dat werkgevers die al op eigen initiatief per 1 januari 2024 een collectieve loonsverhoging hebben gegeven, als voorschot op de nieuwe cao, deze met terugwerkende kracht mogen verrekenen bij toepassing van de nieuwe cao.

Partijen hebben afgesproken dat vakbonden en Bovag dit onderhandelaarsresultaat positief zullen voorleggen aan hun achterban. De vakbondsleden kunnen de komende twee weken stemmen over het voorstel. Bij Bovag heeft de Ledenraad het laatste woord. Het vorige akkoord werd door vakbondsleden verworpen.

Bovag: “Het is van groot belang dat beide achterbannen nu instemmen met het voorstel. Dan kan het akkoord definitief gemaakt worden en komt er snel duidelijkheid voor alle medewerkers in de sector en hun portemonnee.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Opnieuw cao-akkoord Bovag en bonden | Automotive Online

Opnieuw cao-akkoord Bovag en bonden

CAO • Het eerste akkoord werd door de leden van de vakbonden afgewezen.
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
De nieuwe cao MvT is definitief na akkoord van de vakbonden. (Foto: Shutterstock)

Bovag en de vakbonden hebben vandaag een nieuw akkoord bereikt voor de cao Motorvoertuigenbedrijven en Tweewielerbedrijven (MvT). De cao krijgt een looptijd van 15 maanden, dus tot 1 februari 2025. Over de hele looptijd bezien is er sprake van een gemiddelde loonsverhoging van 10,5 procent.

“Leden van Bovag hebben het signaal gegeven duidelijkheid te willen voor hun medewerkers, met name vanwege de verwachte loonsverhoging op 1 januari 2024. Werkgevers gunnen hun medewerkers deze verhoging, willen dat de rust terugkeert en daarvoor is snel duidelijkheid nodig. Daarom heeft Bovag de vakbonden uitgenodigd voor een formele onderhandelingsronde, en die heeft geresulteerd in een nieuw onderhandelingsakkoord”, meldt Bovag.

Verrekening

Bovag en vakbonden hebben afgesproken dat werkgevers die al op eigen initiatief per 1 januari 2024 een collectieve loonsverhoging hebben gegeven, als voorschot op de nieuwe cao, deze met terugwerkende kracht mogen verrekenen bij toepassing van de nieuwe cao.

Partijen hebben afgesproken dat vakbonden en Bovag dit onderhandelaarsresultaat positief zullen voorleggen aan hun achterban. De vakbondsleden kunnen de komende twee weken stemmen over het voorstel. Bij Bovag heeft de Ledenraad het laatste woord. Het vorige akkoord werd door vakbondsleden verworpen.

Bovag: “Het is van groot belang dat beide achterbannen nu instemmen met het voorstel. Dan kan het akkoord definitief gemaakt worden en komt er snel duidelijkheid voor alle medewerkers in de sector en hun portemonnee.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.