PwC: Duitse autofabrikanten winnen marktaandeel op EV-markt

Elektrisch rijden • Het aantal verkochte Duitse EV’s groeit in China én wereldwijd sneller dan de wereldmarkt.
Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
De Audi E-tron (Foto: Audi)

Duitse autofabrikanten winnen terrein in de verkoop van volledig elektrische auto’s. Hun omzet in de eerste negen maanden van 2023 groeide bijna twee keer zo snel als de wereldmarkt. Dit blijkt uit een onderzoek van PwC.

Wereldwijde groei

Wereldwijd verkochten Duitse fabrikanten 63 procent meer EV’s dan in de eerste drie kwartalen van 2022. De totale markt groeide met 33 procent. Volgens het onderzoek groeide de EV-verkoop van de Duitse fabrikanten in China met 39 procent, terwijl de Chinese EV-markt met 26 procent groeide. “Ze gaan de uitdaging aan en komen terug met moedige en technisch uitstekende modellen”, stelt PwC-onderzoeker Felix Kuhnert.

Tesla aan kop

Tesla is op de Chinese markt echter nog steeds groter dan alle Duitse fabrikanten bij elkaar. De Duitse fabrikanten verkochten in de eerste drie kwartalen samen ruim 200 duizend EV’s in China. Tesla verkocht daar alleen al van de Model Y 280 duizend exemplaren. Maar Duitsland loopt in: voor volgend jaar verwacht PwC dat de wereldwijde EV-verkoop met 40 procent zal stijgen voor Duitse fabrikanten en 31 procent voor Chinese autofabrikanten.

Noord-zuid-kloof

PwC verwacht een noord-zuid-kloof op de EV-markt in Europa. Van de vijf grote automarkten hebben EV’s in Duitsland, Frankrijk en Groot-Brittannië de massamarkt bereikt met een marktaandeel van ruim 16 procent, terwijl dat in Italië en Spanje met 4 resp. 6 procent nog klein blijft.

Onderzoek naar dumping

De Europese Commissie onderzoekt op het moment of de Chinese merken ongeoorloofde staatssubsidie krijgen om hun auto’s goedkoop in de EU op de markt te brengen. Europese autofabrikanten die zelf een belangrijk marktaandeel in China hebben, zijn bang dat het onderzoek kan leiden tot een handelsoorlog. Stellantis-topman Tavares, die vindt dat Europa een gelijk speelveld moet creëren, klaagde vorige week eveneens over het onderzoek.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

PwC: Duitse autofabrikanten winnen marktaandeel op EV-markt | Automotive Online

PwC: Duitse autofabrikanten winnen marktaandeel op EV-markt

Elektrisch rijden • Het aantal verkochte Duitse EV’s groeit in China én wereldwijd sneller dan de wereldmarkt.
Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
De Audi E-tron (Foto: Audi)

Duitse autofabrikanten winnen terrein in de verkoop van volledig elektrische auto’s. Hun omzet in de eerste negen maanden van 2023 groeide bijna twee keer zo snel als de wereldmarkt. Dit blijkt uit een onderzoek van PwC.

Wereldwijde groei

Wereldwijd verkochten Duitse fabrikanten 63 procent meer EV’s dan in de eerste drie kwartalen van 2022. De totale markt groeide met 33 procent. Volgens het onderzoek groeide de EV-verkoop van de Duitse fabrikanten in China met 39 procent, terwijl de Chinese EV-markt met 26 procent groeide. “Ze gaan de uitdaging aan en komen terug met moedige en technisch uitstekende modellen”, stelt PwC-onderzoeker Felix Kuhnert.

Tesla aan kop

Tesla is op de Chinese markt echter nog steeds groter dan alle Duitse fabrikanten bij elkaar. De Duitse fabrikanten verkochten in de eerste drie kwartalen samen ruim 200 duizend EV’s in China. Tesla verkocht daar alleen al van de Model Y 280 duizend exemplaren. Maar Duitsland loopt in: voor volgend jaar verwacht PwC dat de wereldwijde EV-verkoop met 40 procent zal stijgen voor Duitse fabrikanten en 31 procent voor Chinese autofabrikanten.

Noord-zuid-kloof

PwC verwacht een noord-zuid-kloof op de EV-markt in Europa. Van de vijf grote automarkten hebben EV’s in Duitsland, Frankrijk en Groot-Brittannië de massamarkt bereikt met een marktaandeel van ruim 16 procent, terwijl dat in Italië en Spanje met 4 resp. 6 procent nog klein blijft.

Onderzoek naar dumping

De Europese Commissie onderzoekt op het moment of de Chinese merken ongeoorloofde staatssubsidie krijgen om hun auto’s goedkoop in de EU op de markt te brengen. Europese autofabrikanten die zelf een belangrijk marktaandeel in China hebben, zijn bang dat het onderzoek kan leiden tot een handelsoorlog. Stellantis-topman Tavares, die vindt dat Europa een gelijk speelveld moet creëren, klaagde vorige week eveneens over het onderzoek.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.