‘Duitse luxemodellen in gevaar door China-onderzoek Europese Commissie’

Luxe segment • Duitse automakers verkopen veel luxemodellen in China. De verkoop van die modellen kan door verhoogde tarieven in gevaar komen.
Robert L. Smid Robert L. Smid
• Laatste update:
Een Maybach van Mercedes-Benz in Hong Kong(Foto: Shutterstock)

Mercedes-Benz, BMW en Porsche worden het meest geschaad als de Europese Commissie (EC) besluit strafmaatregelen door te voeren op Chinese automakers. Dat meldt Bloomberg. Het persbureau wijst erop dat China een belangrijke markt is voor de verkoop van Duitse luxemodellen, zoals de Mercedes S-Class, BMW 7-Series and Porsche Cayenne.

De Europese Commissie onderzoekt momenteel of China zijn elektrische auto’s met subsidie onder de kostprijs verkoopt. Zo wil de commissie Europese automakers beschermen tegen oneerlijke concurrentie van goedkopere Chinese elektrische auto’s. Sinds de EC op 13 september het onderzoek aankondigde, daalden de aandelen van Porsche met 7,6 procent en die van BMW en Mercedes-Benz met meer dan 1 procent.

De Duitse autobranche vreest een handelsoorlog met China. Het land stribbelde daarom eerder tegen op het onderzoek van de Europese Commissie naar ‘dumping’ door China.

De aandelen van Volkswagen, Renault en Stellantis zijn wel gestegen. Stellantis-ceo Tavares en Renault-ceo De Meo roepen al langer om een Europese ingrijp tegen de oneerlijke concurrentie van Chinese modellen.

Luxemodellen in China

China is een belangrijke markt voor de duurste auto’s uit Duitsland. Vorig jaar was het land goed voor ruim een derde van de wereldwijde verkoop van BMW’s 7-serie en Mercedes’ S-Klasse. De Maybach van Mercedes wordt ruim duizend keer per maand verzonden vanuit Chinese showrooms naar Chinese klanten.

Ook de luxe modellen van Audi doen het goed in China. Vorig jaar exporteerde de autofabrikant meer dan 10 duizend A8-sedans naar China. Ook Porsche is met 43,8 duizend verkopen afhankelijk van de Chinese markt.

De Chinese inkomstenstromen vertegenwoordigt ruim 25 procent van de netto-inkomsten van Duitse autofabrikanten.

De Kwestie | Moet Europa zijn auto-industrie beschermen?

Geplaatst in rubriek:
Robert L. Smid
Robert L. Smid

Robert is als redacteur verantwoordelijk voor bijdragen aan Automotive en Fleet & Mobility. Hij werkt sinds 2023 bij de redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met karate, videografie en lekker eten. Ook houdt hij van gitaarspelen.

‘Duitse luxemodellen in gevaar door China-onderzoek Europese Commissie’ | Automotive Online

‘Duitse luxemodellen in gevaar door China-onderzoek Europese Commissie’

Luxe segment • Duitse automakers verkopen veel luxemodellen in China. De verkoop van die modellen kan door verhoogde tarieven in gevaar komen.
Robert L. Smid Robert L. Smid
• Laatste update:
Een Maybach van Mercedes-Benz in Hong Kong(Foto: Shutterstock)

Mercedes-Benz, BMW en Porsche worden het meest geschaad als de Europese Commissie (EC) besluit strafmaatregelen door te voeren op Chinese automakers. Dat meldt Bloomberg. Het persbureau wijst erop dat China een belangrijke markt is voor de verkoop van Duitse luxemodellen, zoals de Mercedes S-Class, BMW 7-Series and Porsche Cayenne.

De Europese Commissie onderzoekt momenteel of China zijn elektrische auto’s met subsidie onder de kostprijs verkoopt. Zo wil de commissie Europese automakers beschermen tegen oneerlijke concurrentie van goedkopere Chinese elektrische auto’s. Sinds de EC op 13 september het onderzoek aankondigde, daalden de aandelen van Porsche met 7,6 procent en die van BMW en Mercedes-Benz met meer dan 1 procent.

De Duitse autobranche vreest een handelsoorlog met China. Het land stribbelde daarom eerder tegen op het onderzoek van de Europese Commissie naar ‘dumping’ door China.

De aandelen van Volkswagen, Renault en Stellantis zijn wel gestegen. Stellantis-ceo Tavares en Renault-ceo De Meo roepen al langer om een Europese ingrijp tegen de oneerlijke concurrentie van Chinese modellen.

Luxemodellen in China

China is een belangrijke markt voor de duurste auto’s uit Duitsland. Vorig jaar was het land goed voor ruim een derde van de wereldwijde verkoop van BMW’s 7-serie en Mercedes’ S-Klasse. De Maybach van Mercedes wordt ruim duizend keer per maand verzonden vanuit Chinese showrooms naar Chinese klanten.

Ook de luxe modellen van Audi doen het goed in China. Vorig jaar exporteerde de autofabrikant meer dan 10 duizend A8-sedans naar China. Ook Porsche is met 43,8 duizend verkopen afhankelijk van de Chinese markt.

De Chinese inkomstenstromen vertegenwoordigt ruim 25 procent van de netto-inkomsten van Duitse autofabrikanten.

De Kwestie | Moet Europa zijn auto-industrie beschermen?

Geplaatst in rubriek:
Robert L. Smid
Robert L. Smid

Robert is als redacteur verantwoordelijk voor bijdragen aan Automotive en Fleet & Mobility. Hij werkt sinds 2023 bij de redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met karate, videografie en lekker eten. Ook houdt hij van gitaarspelen.