Dealers minder tevreden over importeur, ‘intensievere samenwerking cruciaal’
Dealers beoordelen de relatie met hun importeurs gemiddeld met 6,0, een daling van 0,4 procentpunt. De introductie van het agentuurmodel en een teruglopende order-intake hebben hierbij een belangrijke rol gespeeld, schrijft Bovag in het Relatie Onderzoek Dealer Importeur (RODI) 2023 van Bovag Autodealers.
Dealers beoordelen nog steeds hun importeur maar die beoordeling wordt niet meer openbaar gemaakt, waardoor de merkranking dit jaar ontbreekt. “Dat moet van dit rapport een constructieve handleiding maken, als basis voor dialoog en verbetering tussen dealer en importeur”, schrijft Bovag.
Dealers zijn niet tevreden over de kostenbeheersing en margedruk. De compensatie bij een tegenvallende markt scoorde een magere 5,0 en de marketinginspanningen van importeurs bij de verkoop van nieuwe auto’s daalden met 0,8 punt naar een 5,5. Andere aandachtspunten zijn klanttevredenheidsmetingen (4,7), voorgeschreven interfaces & software (5,0) en compensatie door OEM’s bij tegenvallende marktomstandigheden (5,0).
Speerpunt
Er zijn ook positieve ontwikkelingen te melden. Het verdienmodel op onderdelen en de informatievoorziening omtrent de leveringsstatus van bestelde auto’s stegen beide met 1 punt. De advisering van de buitendienst kreeg het hoogste rapportcijfer, namelijk een 7,0.
“Om de uitdagingen van vandaag het hoofd te bieden, is intensievere samenwerking met fabrikanten cruciaal. We moeten verder digitaliseren en efficiënter werken met directe fabrieksinterfaces waarin we die data ook daadwerkelijk kunnen koppelen aan onze dagelijkse werkprocessen en zo kunnen werken aan efficiencyverbetering. En zoals al jaren een speerpunt: laat klantentevredenheid gaan over klanten en niet over meetsystemen”, stelt Bert de Kroon, voorzitter van Bovag Autodealers.
Het gemiddelde dealerrendement kwam in 2023 uit op 1,3 procent, tegen 1,9 procent in 2022.
Het jaar 2024 wordt een examenjaar voor retailers in een nieuwe markt, stelt De Kroon. “De backorders lijken op te drogen en het economisch tij is gekeerd. Nieuwe auto’s moeten weer ouderwets verkocht worden, ook binnen het agentuursysteem. De tijd zal leren hoe we ons hierin staande houden”, aldus De Kroon.