Laadinfra: Allego rekent extra geld voor gebruik laadpaal, rechter geeft Leap24 ‘voorrang’

Laadpaal • Laadpaalbedrijf Leap24 moet binnen tien weken een netaansluiting krijgen voor snelladers in de provincie Groningen.
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Allego laadpaal
foto: Shutterstock

Laadpaalexploitant Allego verhoogt per 1 maart 2024 het laadtarief met 0,25 euro per uur voor de AC-laders van het bedrijf in de vrije markt. Dat meldt het bedrijf aan Fleet & Mobility. De extra kosten gelden ook al als er nog opgeladen wordt.

Shell liet eerder weten dat zij een ‘blokkeertarief’ introduceren voor AC-laders van EVBox en Road. Na vier uur laden, rekent Shell een toeslag die kan oplopen tot maximaal 12 euro. Deze verhoging staat los van het tarief op de laadpaal, en geldt enkel voor gebruikers van de laadpas van Shell.

Tijdens het Nationaal Congres Laadinfra, op 28 mei, wordt de problematiek uitgebreid besproken. Bekijk het programma hier.

Sander Sommer, managing director Allego Benelux, stelt dat een blokkeertarief geen optie is voor Allego geen optie. “Het is avg-technisch ingewikkeld om een progressief tarief in te voeren. En als je het tarief alleen bij volgeladen auto’s doet, dan passen mensen hun laadsnelheid aan zodat de auto niet volkomt. Dan los je het probleem ook niet op.”

Concessies

Het tarief geldt voorlopig alleen voor de AC-laders van Allego in de vrije markt. Met de laadpalen in de concessiegebieden is al een prijsafspraak met de gemeenten die niet aangepast kan worden. Allego onderzoekt momenteel of ze ook een dergelijk connectietarief bij de snelladers gaat invoeren

Allego heeft in Nederland 13 duizend laadpalen. Een groot deel daarvan valt in een concessie en is derhalve uitgesloten van de maatregelen. Allego gaat nu het gesprek aan met de concessiehouders. Sommer: “Het is treurig dat het moet, maar de mensen die graag een beschikbare laadpaal willen, zijn zeker bereid om wat extra te betalen om te kunnen laden.”

Rechter: Leap24 moet ‘voorrang’ krijgen
Laadpaalbedrijf Leap24 moet binnen tien weken een netaansluiting krijgen voor snelladers in de provincie Groningen. Dat meldt de rechter nadat Leap24 een zaak had aangespannen. Netbeheerder Enexis moet van de rechter binnen zes weken op drie locaties in de provincie Groningen beginnen met het realiseren van stroomaansluitingen voor grootverbruikers. Binnen vier weken daarna moeten de aansluitingen worden opgeleverd. Leap24 was oorspronkelijk in de wachtkamer geplaatst door de netbeheerders wegens netcongestie. Leap24 stelt dat Enexis onredelijk lange doorlooptijden hanteert, in strijd met de Elektriciteitswet. Enexis betwistte dit en verwees naar Europese richtlijnen die de nationale wetgeving overstijgen. Volgens Enexis worden nu andere wachtenden gedupeerd. 
Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Laadinfra: Allego rekent extra geld voor gebruik laadpaal, rechter geeft Leap24 ‘voorrang’ | Automotive Online

Laadinfra: Allego rekent extra geld voor gebruik laadpaal, rechter geeft Leap24 ‘voorrang’

Laadpaal • Laadpaalbedrijf Leap24 moet binnen tien weken een netaansluiting krijgen voor snelladers in de provincie Groningen.
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Allego laadpaal
foto: Shutterstock

Laadpaalexploitant Allego verhoogt per 1 maart 2024 het laadtarief met 0,25 euro per uur voor de AC-laders van het bedrijf in de vrije markt. Dat meldt het bedrijf aan Fleet & Mobility. De extra kosten gelden ook al als er nog opgeladen wordt.

Shell liet eerder weten dat zij een ‘blokkeertarief’ introduceren voor AC-laders van EVBox en Road. Na vier uur laden, rekent Shell een toeslag die kan oplopen tot maximaal 12 euro. Deze verhoging staat los van het tarief op de laadpaal, en geldt enkel voor gebruikers van de laadpas van Shell.

Tijdens het Nationaal Congres Laadinfra, op 28 mei, wordt de problematiek uitgebreid besproken. Bekijk het programma hier.

Sander Sommer, managing director Allego Benelux, stelt dat een blokkeertarief geen optie is voor Allego geen optie. “Het is avg-technisch ingewikkeld om een progressief tarief in te voeren. En als je het tarief alleen bij volgeladen auto’s doet, dan passen mensen hun laadsnelheid aan zodat de auto niet volkomt. Dan los je het probleem ook niet op.”

Concessies

Het tarief geldt voorlopig alleen voor de AC-laders van Allego in de vrije markt. Met de laadpalen in de concessiegebieden is al een prijsafspraak met de gemeenten die niet aangepast kan worden. Allego onderzoekt momenteel of ze ook een dergelijk connectietarief bij de snelladers gaat invoeren

Allego heeft in Nederland 13 duizend laadpalen. Een groot deel daarvan valt in een concessie en is derhalve uitgesloten van de maatregelen. Allego gaat nu het gesprek aan met de concessiehouders. Sommer: “Het is treurig dat het moet, maar de mensen die graag een beschikbare laadpaal willen, zijn zeker bereid om wat extra te betalen om te kunnen laden.”

Rechter: Leap24 moet ‘voorrang’ krijgen
Laadpaalbedrijf Leap24 moet binnen tien weken een netaansluiting krijgen voor snelladers in de provincie Groningen. Dat meldt de rechter nadat Leap24 een zaak had aangespannen. Netbeheerder Enexis moet van de rechter binnen zes weken op drie locaties in de provincie Groningen beginnen met het realiseren van stroomaansluitingen voor grootverbruikers. Binnen vier weken daarna moeten de aansluitingen worden opgeleverd. Leap24 was oorspronkelijk in de wachtkamer geplaatst door de netbeheerders wegens netcongestie. Leap24 stelt dat Enexis onredelijk lange doorlooptijden hanteert, in strijd met de Elektriciteitswet. Enexis betwistte dit en verwees naar Europese richtlijnen die de nationale wetgeving overstijgen. Volgens Enexis worden nu andere wachtenden gedupeerd. 
Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.