Acea en Clepa luiden alarmbel over Brexit

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:

Dit melden Acea en Clepa, vertegenwoordigers van de Europese autoindustrie en onderdelenfabrikanten, in een gemeenschappelijke persverklaring.

“De Europese interne markt is een fundamenteel uitgangspunt voor het wereldwijde concurrentievermogen van onze bedrijven”, stelt Sigrid de Vries, secretaris-generaal van Clepa. “Autofabrikanten en leveranciers van componenten vormen een complex en sterk geïntegreerd productienetwerk, dat zich uitstrekt over heel Europa. Tarief- en belastingvrije toegang tot de markt, evenals een stabiel en voorspelbaar stelsel van regelgeving, zijn cruciaal om de automotive industrie te ondersteunen en veilige investeringen en banen te waarborgen.”

Ook Erik Jonnaert, secretaris-generaal van Acea waarschuwt voor handelsbarrières en afwijkende regelgeving. “De automobielindustrieën van de Europese Unie en het Verenigd Koninkrijk zijn nauw geïntegreerd: economisch, technisch en qua regelgeving. Wijzigingen op dit niveau van integratie zullen zeker een negatieve impact hebben op de Europese autofabrikanten en op de Europese economie in het algemeen.”

30 duizend onderdelen

Auto’s bestaan uit gemiddeld dertigduizend onderdelen en elk onderdeel kan bewerkingen in verschillende landen ondergaan voor het wordt gemonteerd. Autofabrikanten hebben samen zo’n driehonderd productie- en assemblagepunten in Europa.
De EU en het Verenigd Koninkrijk zijn op het gebied van automotive ook elkaars belangrijkste handelspartners. Meer dan de helft van de personenauto’s en 90 procent van de bestel- en vrachtwagens die vorig jaar in het VK werden gebouwd, waren bestemd voor Europese klanten. Andersom blijkt dat meer dan 80 procent van de motorvoertuigen die in het VK nieuw worden verkocht, in de EU zijn geproduceerd, stellen Acea en Clepa.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

Acea en Clepa luiden alarmbel over Brexit | Automotive Online

Acea en Clepa luiden alarmbel over Brexit

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:

Dit melden Acea en Clepa, vertegenwoordigers van de Europese autoindustrie en onderdelenfabrikanten, in een gemeenschappelijke persverklaring.

“De Europese interne markt is een fundamenteel uitgangspunt voor het wereldwijde concurrentievermogen van onze bedrijven”, stelt Sigrid de Vries, secretaris-generaal van Clepa. “Autofabrikanten en leveranciers van componenten vormen een complex en sterk geïntegreerd productienetwerk, dat zich uitstrekt over heel Europa. Tarief- en belastingvrije toegang tot de markt, evenals een stabiel en voorspelbaar stelsel van regelgeving, zijn cruciaal om de automotive industrie te ondersteunen en veilige investeringen en banen te waarborgen.”

Ook Erik Jonnaert, secretaris-generaal van Acea waarschuwt voor handelsbarrières en afwijkende regelgeving. “De automobielindustrieën van de Europese Unie en het Verenigd Koninkrijk zijn nauw geïntegreerd: economisch, technisch en qua regelgeving. Wijzigingen op dit niveau van integratie zullen zeker een negatieve impact hebben op de Europese autofabrikanten en op de Europese economie in het algemeen.”

30 duizend onderdelen

Auto’s bestaan uit gemiddeld dertigduizend onderdelen en elk onderdeel kan bewerkingen in verschillende landen ondergaan voor het wordt gemonteerd. Autofabrikanten hebben samen zo’n driehonderd productie- en assemblagepunten in Europa.
De EU en het Verenigd Koninkrijk zijn op het gebied van automotive ook elkaars belangrijkste handelspartners. Meer dan de helft van de personenauto’s en 90 procent van de bestel- en vrachtwagens die vorig jaar in het VK werden gebouwd, waren bestemd voor Europese klanten. Andersom blijkt dat meer dan 80 procent van de motorvoertuigen die in het VK nieuw worden verkocht, in de EU zijn geproduceerd, stellen Acea en Clepa.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.