Clepa: EV-productie dit jaar half miljoen lager dan voorspeld

Clepa • Alhoewel er minder EV’s geproduceerd worden dan verwacht, betekent een productieaantal van 2,6 miljoen auto’s nog altijd een groei van 35 procent ten opzichte van vorig jaar.
Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
(foto: Volvo)

Er worden dit jaar in Europa waarschijnlijk 500 duizend elektrische auto’s minder geproduceerd dan eerder voorspeld. In 2021 ging de industrie nog uit van ruim 3 miljoen EV’s in 2024. De werkelijke productie komt uit op 2,6 miljoen volledig elektrische auto’s, zo voorspelt brancheorganisatie Clepa.

Alhoewel er minder EV’s geproduceerd worden dan verwacht, betekent een productieaantal van 2,6 miljoen nog altijd een groei van 35 procent ten opzichte van 2023, laat Clepa weten. Volgens de laatste voorspellingen is meer dan 25 procent van alle in de EU geproduceerde auto’s dit jaar volledig elektrisch of hybride.

Vergeleken met 2019 worden er dit jaar, inclusief ICE, twee miljoen voertuigen minder geproduceerd. ‘Wat kan bijdragen aan het aangekondigde verlies van 97 duizend banen,’ aldus Clepa. Ook blijft de geanticipeerde banengroei vanwege de overstap naar elektrisch rijden achter.

Betaalbaarheid

Clepa constateert verder dat de betaalbaarheid van elektrische auto’s afhankelijk blijft van innovaties op het gebied van batterijtechnologie. Grondstoffen maken zo’n 50 procent van de batterijkosten uit. Bovendien zijn autofabrikanten kwetsbaar voor leveringsproblemen vanwege hun afhankelijkheid van Chinese import. Zo beheerst China 75 procent van de wereldwijde aanvoer van grafiet, een cruciale grondstof voor de productie van batterijen.

Desondanks verwachten analisten volgens Clepa dat batterijen dit jaar 10 tot 20 procent in prijs gaan dalen. Ook kan de introductie van sodium-batterijen voor een prijsverlaging zorgen.

Ondanks de groeiende productie van elektrische auto’s blijft Clepa ervoor pleiten om in de aloude verbrandingsmotor te blijven investeren, ook omwille van het milieu. ‘De nieuwverkopen maken maar 5 procent uit van het totale wagenpark in Europa. In 2040 is nog maar 30 procent van de personenauto- en bestelautomarkt geëlektrificeerd. Minder dan de helft van alle kilometers wordt dan elektrisch afgelegd. Om de Europese milieudoelstellingen te halen blijven investeringen in schone brandstoffen en waterstof essentieel,’ aldus Clepa.

Geplaatst in rubriek:
Michael van Wijngaarden
Michael van Wijngaarden

Sinds 2019 in dienst bij ProMedia, schrijft voor de titels Automotive en Fleet & Mobility. Tevens juryvoorzitter voor de verkiezingen van Occasion, Zakenauto en Bestelauto van het Jaar. Trekt er graag op uit in zijn als camper omgebouwde Ford Transit.  

Clepa: EV-productie dit jaar half miljoen lager dan voorspeld | Automotive Online

Clepa: EV-productie dit jaar half miljoen lager dan voorspeld

Clepa • Alhoewel er minder EV’s geproduceerd worden dan verwacht, betekent een productieaantal van 2,6 miljoen auto’s nog altijd een groei van 35 procent ten opzichte van vorig jaar.
Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
(foto: Volvo)

Er worden dit jaar in Europa waarschijnlijk 500 duizend elektrische auto’s minder geproduceerd dan eerder voorspeld. In 2021 ging de industrie nog uit van ruim 3 miljoen EV’s in 2024. De werkelijke productie komt uit op 2,6 miljoen volledig elektrische auto’s, zo voorspelt brancheorganisatie Clepa.

Alhoewel er minder EV’s geproduceerd worden dan verwacht, betekent een productieaantal van 2,6 miljoen nog altijd een groei van 35 procent ten opzichte van 2023, laat Clepa weten. Volgens de laatste voorspellingen is meer dan 25 procent van alle in de EU geproduceerde auto’s dit jaar volledig elektrisch of hybride.

Vergeleken met 2019 worden er dit jaar, inclusief ICE, twee miljoen voertuigen minder geproduceerd. ‘Wat kan bijdragen aan het aangekondigde verlies van 97 duizend banen,’ aldus Clepa. Ook blijft de geanticipeerde banengroei vanwege de overstap naar elektrisch rijden achter.

Betaalbaarheid

Clepa constateert verder dat de betaalbaarheid van elektrische auto’s afhankelijk blijft van innovaties op het gebied van batterijtechnologie. Grondstoffen maken zo’n 50 procent van de batterijkosten uit. Bovendien zijn autofabrikanten kwetsbaar voor leveringsproblemen vanwege hun afhankelijkheid van Chinese import. Zo beheerst China 75 procent van de wereldwijde aanvoer van grafiet, een cruciale grondstof voor de productie van batterijen.

Desondanks verwachten analisten volgens Clepa dat batterijen dit jaar 10 tot 20 procent in prijs gaan dalen. Ook kan de introductie van sodium-batterijen voor een prijsverlaging zorgen.

Ondanks de groeiende productie van elektrische auto’s blijft Clepa ervoor pleiten om in de aloude verbrandingsmotor te blijven investeren, ook omwille van het milieu. ‘De nieuwverkopen maken maar 5 procent uit van het totale wagenpark in Europa. In 2040 is nog maar 30 procent van de personenauto- en bestelautomarkt geëlektrificeerd. Minder dan de helft van alle kilometers wordt dan elektrisch afgelegd. Om de Europese milieudoelstellingen te halen blijven investeringen in schone brandstoffen en waterstof essentieel,’ aldus Clepa.

Geplaatst in rubriek:
Michael van Wijngaarden
Michael van Wijngaarden

Sinds 2019 in dienst bij ProMedia, schrijft voor de titels Automotive en Fleet & Mobility. Tevens juryvoorzitter voor de verkiezingen van Occasion, Zakenauto en Bestelauto van het Jaar. Trekt er graag op uit in zijn als camper omgebouwde Ford Transit.