‘Vooruitzicht voor de auto-onderdelensector in de afgelopen twaalf maanden verslechterd’

Onderdelen • Volgens Clepa kampen toeleveranciers met onzekerheid over nieuwe projecten en de vraag naar EV’s in Europa.
Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
(Foto: Shutterstock)

Een kwart van de toeleveranciers in de Europese autosector verwacht dit jaar verlies te maken of net boven break-even te draaien. 37 procent verwacht een winstgevendheid van meer dan 5 procent. 47 procent denkt in 2024 meer omzet te halen terwijl 31 procent een omzetdaling verwacht. Dit blijkt uit de tweejaarlijkse ‘Pulse Check’ van brancheorganisatie Clepa.

De winstgevendheid van toeleveranciers in de automotive staat al langer onder druk. Volgens Clepa kampen toeleveranciers met onzekerheid over nieuwe projecten en de vraag naar EV’s in Europa. Ook wordt er druk uitgeoefend door fabrikanten om de prijzen te verlagen en zijn er zorgen over de concurrentiekracht van Europa.

Lukas Michor, van onderzoeksbureau McKinsey, verklaart dat “het vooruitzicht voor de auto-onderdelensector in de afgelopen twaalf maanden is verslechterd.” Hij benadrukt de hoge onzekerheid met betrekking tot de toekomstige marktontwikkeling en de overgang naar elektrische voertuigen als belangrijke zorgen.

Moeilijke prijsonderhandelingen

De Pulse Check onthult verder dat leveranciers te maken hebben met moeilijke prijsonderhandelingen met OEM’s, waarbij 74 procent te lage OEM-vergoedingen noemt als de meest dringende operationele uitdaging. Benjamin Krieger, secretaris-generaal van Clepa, onderstreept de bezorgdheid van de sector en benadrukt dat meer dan de helft (54 procent) van de Europese leveranciers vreest dat door hoge productiekosten de EU niet meer kan concurreren.

Talentontwikkeling, met name software-ingenieurs, wordt tot slot gezien als een belangrijke uitdaging. Twee derde van de leveranciers is momenteel bezig met het bijscholen van hun personeel of heeft plannen hiervoor.

Geplaatst in rubriek:
Michael van Wijngaarden
Michael van Wijngaarden

Sinds 2019 in dienst bij ProMedia, schrijft voor de titels Automotive en Fleet & Mobility. Tevens juryvoorzitter voor de verkiezingen van Occasion, Zakenauto en Bestelauto van het Jaar. Trekt er graag op uit in zijn als camper omgebouwde Ford Transit.  

‘Vooruitzicht voor de auto-onderdelensector in de afgelopen twaalf maanden verslechterd’ | Automotive Online

‘Vooruitzicht voor de auto-onderdelensector in de afgelopen twaalf maanden verslechterd’

Onderdelen • Volgens Clepa kampen toeleveranciers met onzekerheid over nieuwe projecten en de vraag naar EV’s in Europa.
Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
(Foto: Shutterstock)

Een kwart van de toeleveranciers in de Europese autosector verwacht dit jaar verlies te maken of net boven break-even te draaien. 37 procent verwacht een winstgevendheid van meer dan 5 procent. 47 procent denkt in 2024 meer omzet te halen terwijl 31 procent een omzetdaling verwacht. Dit blijkt uit de tweejaarlijkse ‘Pulse Check’ van brancheorganisatie Clepa.

De winstgevendheid van toeleveranciers in de automotive staat al langer onder druk. Volgens Clepa kampen toeleveranciers met onzekerheid over nieuwe projecten en de vraag naar EV’s in Europa. Ook wordt er druk uitgeoefend door fabrikanten om de prijzen te verlagen en zijn er zorgen over de concurrentiekracht van Europa.

Lukas Michor, van onderzoeksbureau McKinsey, verklaart dat “het vooruitzicht voor de auto-onderdelensector in de afgelopen twaalf maanden is verslechterd.” Hij benadrukt de hoge onzekerheid met betrekking tot de toekomstige marktontwikkeling en de overgang naar elektrische voertuigen als belangrijke zorgen.

Moeilijke prijsonderhandelingen

De Pulse Check onthult verder dat leveranciers te maken hebben met moeilijke prijsonderhandelingen met OEM’s, waarbij 74 procent te lage OEM-vergoedingen noemt als de meest dringende operationele uitdaging. Benjamin Krieger, secretaris-generaal van Clepa, onderstreept de bezorgdheid van de sector en benadrukt dat meer dan de helft (54 procent) van de Europese leveranciers vreest dat door hoge productiekosten de EU niet meer kan concurreren.

Talentontwikkeling, met name software-ingenieurs, wordt tot slot gezien als een belangrijke uitdaging. Twee derde van de leveranciers is momenteel bezig met het bijscholen van hun personeel of heeft plannen hiervoor.

Geplaatst in rubriek:
Michael van Wijngaarden
Michael van Wijngaarden

Sinds 2019 in dienst bij ProMedia, schrijft voor de titels Automotive en Fleet & Mobility. Tevens juryvoorzitter voor de verkiezingen van Occasion, Zakenauto en Bestelauto van het Jaar. Trekt er graag op uit in zijn als camper omgebouwde Ford Transit.