‘Ontslagronde Duitse auto-industrie nog lang niet ten einde’

Industrie • Clepa schat dat er in de komende zestien jaar 500 duizend banen verloren kunnen gaan.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
• Laatste update:
(Foto: ZF).

De ontslagrondes bij ZF, Bosch en Continental zijn pas het begin, zo voorspelt Stefan Bratzel, directeur van het Automotive Centrum in Gladbach. “In dit decennium verwachten we een daling van 20 procent van het aantal werknemers bij autofabrikanten en leveranciers in Duitsland”, vertelt Bratzel aan Automotive News Europe.

Hij is “niet echt verrast” door de ontslagrondes bij ZF, Bosch en Continental. Met name de hoge energiekosten, bureaucratie en internationale concurrentie zetten, wat Bratzel betreft, de Duitse industrie onder druk.

Marges onder druk

Clepa, de Europese brancheorganisatie voor automotive leveranciers, meldt dat de marge van toeleveranciers in Europa onder druk staat. Volgens de Europese organisatie bevindt 56 procent van de leveranciers in de auto-industrie zich onder de drempel van 5 procent winstmarge, een percentage dat Clepa als kritisch bestempelt om langetermijninvesteringen veilig te stellen.

In 2022 lag dat percentage op 76 procent. ‘Het is een verbetering ten opzichte van 2022, maar alsnog niet duurzaam op lange termijn’, aldus Clepa in een persbericht.

Constante regelgeving

Benjamin Krieger, algemeen directeur van Clepa, en Matthias Zink, president van Schaeffler, roepen tijdens een persconferentie in Brussel het toekomstige Europese Parlement op. Ze pleiten voor een regelgeving die constant en “efficiënt” blijft. “Als je elke twee jaar de regelgeving verandert, kun je deze kritieke financiële fase niet lang volhouden,” zegt Zink. “Daarom pleiten we voor stabiliteit.”

Ook stellen ze voor om een holistische benadering te hanteren ten aanzien van de Green Deal-doelstellingen voor de uitstoot van broeikasgassen.

Baanverlies beperken

De komende vijf jaar zet Clepa zich met name in om het baanverlies in de sector te minimaliseren. Een studie van Clepa wees uit dat van de 1,7 miljoen banen tegen 2040 tot 500 duizend banen in de Europese auto-industrie verloren kunnen gaan. Dat is afhankelijk van of Europa een robuuste EV-toeleveringsketen kan ontwikkelen.

“Er is nog steeds een kans om de werkgelegenheid die we hebben te behouden, maar uiteindelijk gaat het samen met concurrentievermogen,” zegt Zink. “Als Europa gebruik maakt van de sterke punten die het heeft op het gebied van innovatie en de toegevoegde waarde die het daarin kan leveren, dan is het mogelijk.”

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.

‘Ontslagronde Duitse auto-industrie nog lang niet ten einde’ | Automotive Online

‘Ontslagronde Duitse auto-industrie nog lang niet ten einde’

Industrie • Clepa schat dat er in de komende zestien jaar 500 duizend banen verloren kunnen gaan.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
• Laatste update:
(Foto: ZF).

De ontslagrondes bij ZF, Bosch en Continental zijn pas het begin, zo voorspelt Stefan Bratzel, directeur van het Automotive Centrum in Gladbach. “In dit decennium verwachten we een daling van 20 procent van het aantal werknemers bij autofabrikanten en leveranciers in Duitsland”, vertelt Bratzel aan Automotive News Europe.

Hij is “niet echt verrast” door de ontslagrondes bij ZF, Bosch en Continental. Met name de hoge energiekosten, bureaucratie en internationale concurrentie zetten, wat Bratzel betreft, de Duitse industrie onder druk.

Marges onder druk

Clepa, de Europese brancheorganisatie voor automotive leveranciers, meldt dat de marge van toeleveranciers in Europa onder druk staat. Volgens de Europese organisatie bevindt 56 procent van de leveranciers in de auto-industrie zich onder de drempel van 5 procent winstmarge, een percentage dat Clepa als kritisch bestempelt om langetermijninvesteringen veilig te stellen.

In 2022 lag dat percentage op 76 procent. ‘Het is een verbetering ten opzichte van 2022, maar alsnog niet duurzaam op lange termijn’, aldus Clepa in een persbericht.

Constante regelgeving

Benjamin Krieger, algemeen directeur van Clepa, en Matthias Zink, president van Schaeffler, roepen tijdens een persconferentie in Brussel het toekomstige Europese Parlement op. Ze pleiten voor een regelgeving die constant en “efficiënt” blijft. “Als je elke twee jaar de regelgeving verandert, kun je deze kritieke financiële fase niet lang volhouden,” zegt Zink. “Daarom pleiten we voor stabiliteit.”

Ook stellen ze voor om een holistische benadering te hanteren ten aanzien van de Green Deal-doelstellingen voor de uitstoot van broeikasgassen.

Baanverlies beperken

De komende vijf jaar zet Clepa zich met name in om het baanverlies in de sector te minimaliseren. Een studie van Clepa wees uit dat van de 1,7 miljoen banen tegen 2040 tot 500 duizend banen in de Europese auto-industrie verloren kunnen gaan. Dat is afhankelijk van of Europa een robuuste EV-toeleveringsketen kan ontwikkelen.

“Er is nog steeds een kans om de werkgelegenheid die we hebben te behouden, maar uiteindelijk gaat het samen met concurrentievermogen,” zegt Zink. “Als Europa gebruik maakt van de sterke punten die het heeft op het gebied van innovatie en de toegevoegde waarde die het daarin kan leveren, dan is het mogelijk.”

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.