‘Onderzoek: Duitse auto-industrie onder druk door dalende export’

China • De productie van Duitse merken verplaatste de afgelopen jaren steeds meer naar China.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
• Laatste update:
(Foto: Volkswagen)

De export van Duitse voertuigen en onderdelen naar China is met 21 procent gedaald in de eerste helft van dit jaar, terwijl de import van Chinese automotiveproducten juist met 75 procent is gestegen. Dat schrijft Reuters op basis van een onderzoek van het Duits Economisch Institutuut (IW). De onderzoekers stellen dat de Duitse auto-industrie onder druk staat.

De onderzoekers verklaren de exportdaling doordat de Duitse autofabrikanten steeds vaker de productie verplaatsen naar China. Dat gebeurt onder inspanning van de Duitse overheid die afhankelijkheid van China wil verminderen, terwijl in 2016 China nog de grootste handelspartner van Duitsland was. ‘Het zakelijke model dat ooit de autoproductie in Duitsland ondersteunde – de intercontinentale export van hoogwaardige voertuigen – staat onder toenemende druk’, schrijven de onderzoekers. ‘Duitse fabrikanten verplaatsen al jaren steeds meer productie naar China, momenteel ook steeds meer in de eerder resistente premiumklasse.’

Europese problemen

Naast de verplaatsing van de productie, speelt de opkomst van de verschillende Chinese merken ook mee, hoewel Chinese merken slechts 1,5 procent marktaandeel bezitten in Duitsland.

Niet alleen daalt de Duitse export van voertuigen en onderdelen naar ’s werelds op een na grootste economie, in andere Europese landen krimpt de auto-industrie ook. Duitsland en Spanje zijn momenteel nog de enige landen die top de top tien autoproducenten wereldwijd behoren, ter vergelijking: in 2000 behoorden ook Frankrijk, Groot-Britannië en Italië tot die groep.

Het Duitse onderzoek komt enkele dagen nadat de Europese Commissie een onderzoek heeft ingesteld naar de vraag of er strafheffingen moeten worden opgelegd om Europese producenten te beschermen tegen goedkopere Chinese import van EV’s waarvan Europa zegt dat ze profiteren van staatssteun.

Onlangs kondigde Volkswagen ook aan enkele honderden banen te schrappen in de EV-fabriek nabij Dresden vanwege de teruglopende vraag naar elektrische voertuigen.

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.

‘Onderzoek: Duitse auto-industrie onder druk door dalende export’ | Automotive Online

‘Onderzoek: Duitse auto-industrie onder druk door dalende export’

China • De productie van Duitse merken verplaatste de afgelopen jaren steeds meer naar China.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
• Laatste update:
(Foto: Volkswagen)

De export van Duitse voertuigen en onderdelen naar China is met 21 procent gedaald in de eerste helft van dit jaar, terwijl de import van Chinese automotiveproducten juist met 75 procent is gestegen. Dat schrijft Reuters op basis van een onderzoek van het Duits Economisch Institutuut (IW). De onderzoekers stellen dat de Duitse auto-industrie onder druk staat.

De onderzoekers verklaren de exportdaling doordat de Duitse autofabrikanten steeds vaker de productie verplaatsen naar China. Dat gebeurt onder inspanning van de Duitse overheid die afhankelijkheid van China wil verminderen, terwijl in 2016 China nog de grootste handelspartner van Duitsland was. ‘Het zakelijke model dat ooit de autoproductie in Duitsland ondersteunde – de intercontinentale export van hoogwaardige voertuigen – staat onder toenemende druk’, schrijven de onderzoekers. ‘Duitse fabrikanten verplaatsen al jaren steeds meer productie naar China, momenteel ook steeds meer in de eerder resistente premiumklasse.’

Europese problemen

Naast de verplaatsing van de productie, speelt de opkomst van de verschillende Chinese merken ook mee, hoewel Chinese merken slechts 1,5 procent marktaandeel bezitten in Duitsland.

Niet alleen daalt de Duitse export van voertuigen en onderdelen naar ’s werelds op een na grootste economie, in andere Europese landen krimpt de auto-industrie ook. Duitsland en Spanje zijn momenteel nog de enige landen die top de top tien autoproducenten wereldwijd behoren, ter vergelijking: in 2000 behoorden ook Frankrijk, Groot-Britannië en Italië tot die groep.

Het Duitse onderzoek komt enkele dagen nadat de Europese Commissie een onderzoek heeft ingesteld naar de vraag of er strafheffingen moeten worden opgelegd om Europese producenten te beschermen tegen goedkopere Chinese import van EV’s waarvan Europa zegt dat ze profiteren van staatssteun.

Onlangs kondigde Volkswagen ook aan enkele honderden banen te schrappen in de EV-fabriek nabij Dresden vanwege de teruglopende vraag naar elektrische voertuigen.

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.