James Autoservice: De kracht van de leden

Oliebollenspecial • James zoekt ondernemers die mee willen groeien.
Redactie Redactie
(foto: Robin Britstra)

James Autoservice breidt zich gestaag uit en wordt naast haar bekendheid op de zakelijke markt, steeds bekender onder particulieren. Een onderhoudsformule met een eigen gezicht waarin kwaliteit en duurzaamheid hand in hand gaan. Wat zeker niet vanzelf is gegaan.

Dit jaar, in oktober, zal de mijlpaal van het 10-jarig jubileum van James dan ook feestelijk worden gevierd. Marlies Pestman is er vanaf het begin al bij. “Wat we nu zien is dat onze 75 leden elkaar steeds sterker maken. Naast zakelijke sturing delen ze ook steeds vaker kennis met elkaar, waardoor de kwaliteit van de formule een extra impuls krijgt.”

Lange termijn

Lid van James word je als garagist niet zomaar. James zoekt ondernemers die mee willen groeien. Directeur Marien Kreuger: “Soms regeert in de garage de waan van de dag. Het tekort aan monteurs en het vele werk, zorgen ervoor dat je er als ondernemer niet aan toekomt om je met de langere termijn bezig te houden.” Maar die lange termijn is niet zo ver weg meer. “Als de markt gaat veranderen, en dat gaat die, is het zaak dat je daar klaar voor bent.” James Autoservice is dat in ieder geval en daarmee ook haar leden. In de Randstad is de keten inmiddels goed vertegenwoordigd. In andere delen van het land is nog ruimte voor nieuwe aanwas.

Uniek concept

In Nederland zijn circa 40 formules actief. Is het niet een opgave om je als James in zo’n verdringingsmarkt te onderscheiden? Dat vindt Kreuger wel meevallen. “We zijn altijd innovatief geweest. In die bijna 10 jaar hebben we grote stappen gezet. Wat ertoe heeft geleid dat de formule nu een eigen gezicht heeft gekregen.” Daar komt bij dat James de enige onafhankelijke formule is waarvan alle leden eigenaar zijn. “Wat een uniek concept is.” Gastvrijheid staat hoog in het vaandel bij James. Wat ook tot uiting komt in de naam die staat voor het ontzorgen van de klant, zoals onder andere blijkt uit de haal- en brengservice die wordt aangeboden. Overigens was de naam James bedacht omdat het een typische naam is voor een butler. Wat weer te maken heeft met een activiteit die nog  altijd wordt aangeboden.

Nieuwe leden

Op verschillende manieren worden de leden gestimuleerd om de lat hoger te leggen. Tijdens regiobijeenkomsten komen de leden bij elkaar en worden nieuwe ontwikkelingen en resultaten besproken. Om de kwaliteit van de formule te waarborgen, wordt ieder jaar een audit uitgevoerd door een externe partij en zo nodig een verbeterplan opgesteld. Waarbij duurzaamheidscriteria een rol van betekenis spelen. In het nieuwe jaar zullen een aantal nieuwe leden worden verwelkomd die een mooie toevoeging vormen voor het netwerk. Sinds 1 januari is Pestman directeur van James Autoservice en zal Kreuger zich meer dan voorheen bezig houden met business development.

James Autoservice: De kracht van de leden | Automotive Online

James Autoservice: De kracht van de leden

Oliebollenspecial • James zoekt ondernemers die mee willen groeien.
Redactie Redactie
(foto: Robin Britstra)

James Autoservice breidt zich gestaag uit en wordt naast haar bekendheid op de zakelijke markt, steeds bekender onder particulieren. Een onderhoudsformule met een eigen gezicht waarin kwaliteit en duurzaamheid hand in hand gaan. Wat zeker niet vanzelf is gegaan.

Dit jaar, in oktober, zal de mijlpaal van het 10-jarig jubileum van James dan ook feestelijk worden gevierd. Marlies Pestman is er vanaf het begin al bij. “Wat we nu zien is dat onze 75 leden elkaar steeds sterker maken. Naast zakelijke sturing delen ze ook steeds vaker kennis met elkaar, waardoor de kwaliteit van de formule een extra impuls krijgt.”

Lange termijn

Lid van James word je als garagist niet zomaar. James zoekt ondernemers die mee willen groeien. Directeur Marien Kreuger: “Soms regeert in de garage de waan van de dag. Het tekort aan monteurs en het vele werk, zorgen ervoor dat je er als ondernemer niet aan toekomt om je met de langere termijn bezig te houden.” Maar die lange termijn is niet zo ver weg meer. “Als de markt gaat veranderen, en dat gaat die, is het zaak dat je daar klaar voor bent.” James Autoservice is dat in ieder geval en daarmee ook haar leden. In de Randstad is de keten inmiddels goed vertegenwoordigd. In andere delen van het land is nog ruimte voor nieuwe aanwas.

Uniek concept

In Nederland zijn circa 40 formules actief. Is het niet een opgave om je als James in zo’n verdringingsmarkt te onderscheiden? Dat vindt Kreuger wel meevallen. “We zijn altijd innovatief geweest. In die bijna 10 jaar hebben we grote stappen gezet. Wat ertoe heeft geleid dat de formule nu een eigen gezicht heeft gekregen.” Daar komt bij dat James de enige onafhankelijke formule is waarvan alle leden eigenaar zijn. “Wat een uniek concept is.” Gastvrijheid staat hoog in het vaandel bij James. Wat ook tot uiting komt in de naam die staat voor het ontzorgen van de klant, zoals onder andere blijkt uit de haal- en brengservice die wordt aangeboden. Overigens was de naam James bedacht omdat het een typische naam is voor een butler. Wat weer te maken heeft met een activiteit die nog  altijd wordt aangeboden.

Nieuwe leden

Op verschillende manieren worden de leden gestimuleerd om de lat hoger te leggen. Tijdens regiobijeenkomsten komen de leden bij elkaar en worden nieuwe ontwikkelingen en resultaten besproken. Om de kwaliteit van de formule te waarborgen, wordt ieder jaar een audit uitgevoerd door een externe partij en zo nodig een verbeterplan opgesteld. Waarbij duurzaamheidscriteria een rol van betekenis spelen. In het nieuwe jaar zullen een aantal nieuwe leden worden verwelkomd die een mooie toevoeging vormen voor het netwerk. Sinds 1 januari is Pestman directeur van James Autoservice en zal Kreuger zich meer dan voorheen bezig houden met business development.