CAO-onderhandeling Motorvoertuigen loopt vast op zaterdagwerk

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Werken op zaterdag is de bottleneck. (Foto: Shutterstock)

Vandaag was de derde onderhandelingsronde tussen Bovag en de vakbonden. Bovags inzet was om van de zaterdag ook in de werkplaats een normale werkdag te maken, omdat dit beter past in de huidige tijd. Bovag wil werkgevers de ruimte bieden om ook de zaterdag op te kunnen nemen in een vijfdaags werkrooster. De vakbonden willen de vrije zaterdag beschermen. Onbegrijpelijk, vindt Bovag. “Deze regeling staat al wel in de huidige cao voor onder andere autoverkopers, autowasbedrijven, en autoverhuurbedrijven. Onze wens komt niet alleen van werkgevers, maar ook van diverse medewerkers zelf, die bijvoorbeeld graag doordeweeks eerder vrij willen zijn, of een vrije dag willen om bijvoorbeeld bij kinderen te kunnen zijn.”

De FNV stelt in een reactie niet te willen instemmen met de verplichting voor alle werknemers om op zaterdag te werken. Voor de verkopers is al lang geleden in diezelfde cao een uitzondering gemaakt, meldt de bond aan Automotive. “Dat komt omdat het werk van verkopers en andere medewerkers niet vergelijkbaar is. Op zaterdag is het voor consumenten logisch om te gaan winkelen en daar hoort autoverkoop ook bij. Maar administratie of het ingeplande werk aan auto’s kan prima op werkdagen plaatsvinden, en op vrijwillige basis op zaterdag. Werken op zaterdag is niet het issue, maar het verplichte karakter en het weghalen van zeggenschap is dat wel.”

Ook wil de bond niet akkoord gaan met het afschaffen van de toeslagen op zaterdag. “Er geldt alleen vrijwilligheid en een bescheiden toeslag voor werk op zaterdag. Dat levert in de praktijk geen problemen op in de bedrijven die graag op zaterdag willen roosteren”, stelt Albert Kuiper, bestuurder van FNV Metaal. “De Bovag wil echter een verslechtering toepassen in de zeggenschap van werknemers over hun beschikbaarheid op zaterdag en hun vergoeding. Zo maakt de Bovag van geen probleem wel een probleem.”

Kuiper voorziet zelfs uitstroom uit de sector. “Als de plicht komt om op zaterdag te werken, zal dat tot extra uitstroom leiden. Terwijl er een schreeuwend tekort is aan vakmensen in de garages, de werkdruk oploopt en er veel wordt overgewerkt.”

Op andere punten, zoals het generatiepact voor oudere werknemers en afspraken over opleiding en ontwikkeling, hogere vergoeding voor werken in de nacht bij rijwielstallingen kwamen de onderhandelaars wél dichter bij elkaar, volgens Bovag. Op 17 oktober staat de vierde onderhandelingsronde gepland.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

CAO-onderhandeling Motorvoertuigen loopt vast op zaterdagwerk | Automotive Online

CAO-onderhandeling Motorvoertuigen loopt vast op zaterdagwerk

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Werken op zaterdag is de bottleneck. (Foto: Shutterstock)

Vandaag was de derde onderhandelingsronde tussen Bovag en de vakbonden. Bovags inzet was om van de zaterdag ook in de werkplaats een normale werkdag te maken, omdat dit beter past in de huidige tijd. Bovag wil werkgevers de ruimte bieden om ook de zaterdag op te kunnen nemen in een vijfdaags werkrooster. De vakbonden willen de vrije zaterdag beschermen. Onbegrijpelijk, vindt Bovag. “Deze regeling staat al wel in de huidige cao voor onder andere autoverkopers, autowasbedrijven, en autoverhuurbedrijven. Onze wens komt niet alleen van werkgevers, maar ook van diverse medewerkers zelf, die bijvoorbeeld graag doordeweeks eerder vrij willen zijn, of een vrije dag willen om bijvoorbeeld bij kinderen te kunnen zijn.”

De FNV stelt in een reactie niet te willen instemmen met de verplichting voor alle werknemers om op zaterdag te werken. Voor de verkopers is al lang geleden in diezelfde cao een uitzondering gemaakt, meldt de bond aan Automotive. “Dat komt omdat het werk van verkopers en andere medewerkers niet vergelijkbaar is. Op zaterdag is het voor consumenten logisch om te gaan winkelen en daar hoort autoverkoop ook bij. Maar administratie of het ingeplande werk aan auto’s kan prima op werkdagen plaatsvinden, en op vrijwillige basis op zaterdag. Werken op zaterdag is niet het issue, maar het verplichte karakter en het weghalen van zeggenschap is dat wel.”

Ook wil de bond niet akkoord gaan met het afschaffen van de toeslagen op zaterdag. “Er geldt alleen vrijwilligheid en een bescheiden toeslag voor werk op zaterdag. Dat levert in de praktijk geen problemen op in de bedrijven die graag op zaterdag willen roosteren”, stelt Albert Kuiper, bestuurder van FNV Metaal. “De Bovag wil echter een verslechtering toepassen in de zeggenschap van werknemers over hun beschikbaarheid op zaterdag en hun vergoeding. Zo maakt de Bovag van geen probleem wel een probleem.”

Kuiper voorziet zelfs uitstroom uit de sector. “Als de plicht komt om op zaterdag te werken, zal dat tot extra uitstroom leiden. Terwijl er een schreeuwend tekort is aan vakmensen in de garages, de werkdruk oploopt en er veel wordt overgewerkt.”

Op andere punten, zoals het generatiepact voor oudere werknemers en afspraken over opleiding en ontwikkeling, hogere vergoeding voor werken in de nacht bij rijwielstallingen kwamen de onderhandelaars wél dichter bij elkaar, volgens Bovag. Op 17 oktober staat de vierde onderhandelingsronde gepland.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.