‘Stellantis overweegt minder elektrische auto’s te maken in China’

Handelsoorlog • Volgens Stellantis-topman Carlos Tavares wil het bedrijf zo mogelijke extra kosten vermijden.
Kim Andriessen Kim Andriessen
• Laatste update:
Europa, China
(Foto: Shutterstock)

Stellantis overweegt de productie van sommige elektrische automodellen van zijn Chinese partner Leapmotor te verplaatsen van China naar Europa. De mogelijke verschuiving is het gevolg van de hogere importheffing die de Europese Unie dreigt in te voeren op stekkerauto’s uit China, zo meldt persbureau Bloomberg.

Volgens Stellantis-topman Carlos Tavares wil het bedrijf zo mogelijke extra kosten vermijden. Vorige maand zei Tavares al dat de fabriek in de Poolse stad Tychy, waar de Jeep Avenger ban de band rolt, een potentiële locatie kan zijn voor het bouwen van de modellen van Leapmotor.

38 procent

De Europese Commissie (EC) maakte deze woensdag bekend de importheffingen voor in China gemaakte elektrische auto’s per 4 juli te willen verhogen. Volgens de EC bedrijft China oneerlijke concurrentie door eigen fabrikanten te subsidiëren. De extra invoerheffing, die kan oplopen tot 38 procent, komt bovenop de al geldende 10 procent.

Brussel wil nog wel met Peking in gesprek om een oplossing te vinden voor het handelsconflict. China waarschuwde al dat het land mogelijk een aanklacht zal indienen bij de Wereldhandelsorganisatie (WTO) over de geplande nieuwe EU-importtarieven. Ook dreigt de regering in Peking met tegenmaatregelen.

Reacties

De regering van Duitsland probeert de hogere importheffingen nog van tafel te krijgen of op zijn minst af te zwakken om zo een handelsoorlog met China te voorkomen.

Gisteren vertelde Eric Berkhof, topman van Van Mossel (dat MG exclusief in Nederland voert), dat hij verwacht dat de aangekondigde de importheffingen op Chinese elektrische auto’s ‘weer zullen verdwijnen of worden verlaagd’.

Han ten Broeke, de voorzitter van branchevereniging Bovag, liet aan AM weten zich achter het besluit van de Europese Commissie te scharen.

‘Stellantis overweegt minder elektrische auto’s te maken in China’ | Automotive Online

‘Stellantis overweegt minder elektrische auto’s te maken in China’

Handelsoorlog • Volgens Stellantis-topman Carlos Tavares wil het bedrijf zo mogelijke extra kosten vermijden.
Kim Andriessen Kim Andriessen
• Laatste update:
Europa, China
(Foto: Shutterstock)

Stellantis overweegt de productie van sommige elektrische automodellen van zijn Chinese partner Leapmotor te verplaatsen van China naar Europa. De mogelijke verschuiving is het gevolg van de hogere importheffing die de Europese Unie dreigt in te voeren op stekkerauto’s uit China, zo meldt persbureau Bloomberg.

Volgens Stellantis-topman Carlos Tavares wil het bedrijf zo mogelijke extra kosten vermijden. Vorige maand zei Tavares al dat de fabriek in de Poolse stad Tychy, waar de Jeep Avenger ban de band rolt, een potentiële locatie kan zijn voor het bouwen van de modellen van Leapmotor.

38 procent

De Europese Commissie (EC) maakte deze woensdag bekend de importheffingen voor in China gemaakte elektrische auto’s per 4 juli te willen verhogen. Volgens de EC bedrijft China oneerlijke concurrentie door eigen fabrikanten te subsidiëren. De extra invoerheffing, die kan oplopen tot 38 procent, komt bovenop de al geldende 10 procent.

Brussel wil nog wel met Peking in gesprek om een oplossing te vinden voor het handelsconflict. China waarschuwde al dat het land mogelijk een aanklacht zal indienen bij de Wereldhandelsorganisatie (WTO) over de geplande nieuwe EU-importtarieven. Ook dreigt de regering in Peking met tegenmaatregelen.

Reacties

De regering van Duitsland probeert de hogere importheffingen nog van tafel te krijgen of op zijn minst af te zwakken om zo een handelsoorlog met China te voorkomen.

Gisteren vertelde Eric Berkhof, topman van Van Mossel (dat MG exclusief in Nederland voert), dat hij verwacht dat de aangekondigde de importheffingen op Chinese elektrische auto’s ‘weer zullen verdwijnen of worden verlaagd’.

Han ten Broeke, de voorzitter van branchevereniging Bovag, liet aan AM weten zich achter het besluit van de Europese Commissie te scharen.