Gerbrandy: terugroepen sjoemeldiesels moet sneller

Redactie Redactie
• Laatste update:

Het terugroepen van auto’s gaat volgens Gerbrandy, die lid is van de parlementaire onderzoekscommissie, niet snel genoeg. “Hoe vaak zie je in een krant geen oproep van een fabrikant om gebrekkig speelgoed terug te roepen. Waarom hebben Volkswagen of Fiat dat nog niet gedaan? Waarom drukken de nationale regeringen niet harder op de fabrikanten?”

Om dit te bewerkstelligen, moet de Europese Commissie ingrijpen. Met de zogenaamde inbreukprocedure (waarbij er medewerking van lidstaten wordt afgedwongen onder de dreiging van boetes en dwangsommen) moeten de lidstaten ertoe worden bewogen zich serieuzer in te zetten om milieuvervuiling door auto’s tegen te gaan. Volgens Gerbrandy is het dreigen met de procedure vaak al voldoende om lidstaten alert te maken.

Gisteravond verscheen eurocommissaris Elzbieta Bienkowska (Industrie) voor de onderzoekscommissie. Bienkowska deed in de hoorzitting de toezegging snel dergelijke procedures te starten, als lidstaten niet snel echte maatregelen nemen tegen sjoemeldiesels. Dit is volgens de Commissaris een kwestie van weken. 

Gerbrandy geeft aan niet te wachten op het eindrapport van maart 2017, maar naar aanleiding van het tussenrapport te handelen. “Er moet nu actie worden ondernomen. We moeten naar de toekomst kijken. Fabrikanten moeten auto’s terugroepen en software updates uitvoeren.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Gerbrandy: terugroepen sjoemeldiesels moet sneller | Automotive Online

Gerbrandy: terugroepen sjoemeldiesels moet sneller

Redactie Redactie
• Laatste update:

Het terugroepen van auto’s gaat volgens Gerbrandy, die lid is van de parlementaire onderzoekscommissie, niet snel genoeg. “Hoe vaak zie je in een krant geen oproep van een fabrikant om gebrekkig speelgoed terug te roepen. Waarom hebben Volkswagen of Fiat dat nog niet gedaan? Waarom drukken de nationale regeringen niet harder op de fabrikanten?”

Om dit te bewerkstelligen, moet de Europese Commissie ingrijpen. Met de zogenaamde inbreukprocedure (waarbij er medewerking van lidstaten wordt afgedwongen onder de dreiging van boetes en dwangsommen) moeten de lidstaten ertoe worden bewogen zich serieuzer in te zetten om milieuvervuiling door auto’s tegen te gaan. Volgens Gerbrandy is het dreigen met de procedure vaak al voldoende om lidstaten alert te maken.

Gisteravond verscheen eurocommissaris Elzbieta Bienkowska (Industrie) voor de onderzoekscommissie. Bienkowska deed in de hoorzitting de toezegging snel dergelijke procedures te starten, als lidstaten niet snel echte maatregelen nemen tegen sjoemeldiesels. Dit is volgens de Commissaris een kwestie van weken. 

Gerbrandy geeft aan niet te wachten op het eindrapport van maart 2017, maar naar aanleiding van het tussenrapport te handelen. “Er moet nu actie worden ondernomen. We moeten naar de toekomst kijken. Fabrikanten moeten auto’s terugroepen en software updates uitvoeren.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.