‘EU-landen willen geen Euro 7’

Uitstootregels • De meningen zijn verdeeld over strengere uitstootregels, Nederland is voor.
Robert L. Smid Robert L. Smid
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

De EU-landen willen voorlopig geen strengere regels voor de uitlaatgassen van auto’s en bestelwagens. Als de auto-industrie haar energie moet steken in het halen van strengere uitstootnormen komt de overgang naar duurzame auto’s in het gedrang, menen ze. Dat meldt ANP.

De EU is op weg om benzine- en dieselauto’s uit te bannen om klimaatverandering tegen te gaan. Nieuwe auto’s met een verbrandingsmotor mogen vanaf 2035 niet meer verkocht worden.

De Europese Commissie stelde eind vorig jaar voor om de bestaande EU-uitstootnormen aan te scherpen, van Euro 6 naar Euro 7. Nederland steunde de commissie, maar veel andere lidstaten vonden dat te gortig.

Duurdere auto’s

Autofabrikanten vrezen dat ze minder toekomen aan de ontwikkeling van de elektrische auto’s die de komende jaren de regel worden. Auto’s zouden al gauw honderden tot duizenden euro’s duurder worden. De regeringen van de EU-landen proberen een balans te vinden tussen de vereisten voor uitstoot van auto’s en de investeringen voor de industrie.

“Wij hadden wat meer ambitie gewild”, zegt minister Micky Adriaansens van Economische Zaken na afloop van het overleg met EU-collega’s. “Eigenlijk heb je hiermee te weinig effect in bijvoorbeeld de binnensteden.” Volgens Adriaansens is de toekomst van de Europese auto-industrie juist meer gebaat bij duidelijker normen.

Meningen verdeeld

De EU-landen gaan nu onderhandelen met het Europees Parlement. Dat bepleitte de afgelopen jaren vaak aanscherping van klimaat- en milieuwetgeving. Nu zijn daar de meningen over verdeeld.

EU-landen willen ook dat de productie van bijvoorbeeld e-fuels 100 procent klimaatneutraal wordt.

Geplaatst in rubriek:
Robert L. Smid
Robert L. Smid

Robert is als redacteur verantwoordelijk voor bijdragen aan Automotive en Fleet & Mobility. Hij werkt sinds 2023 bij de redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met karate, videografie en lekker eten. Ook houdt hij van gitaarspelen.

‘EU-landen willen geen Euro 7’ | Automotive Online

‘EU-landen willen geen Euro 7’

Uitstootregels • De meningen zijn verdeeld over strengere uitstootregels, Nederland is voor.
Robert L. Smid Robert L. Smid
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

De EU-landen willen voorlopig geen strengere regels voor de uitlaatgassen van auto’s en bestelwagens. Als de auto-industrie haar energie moet steken in het halen van strengere uitstootnormen komt de overgang naar duurzame auto’s in het gedrang, menen ze. Dat meldt ANP.

De EU is op weg om benzine- en dieselauto’s uit te bannen om klimaatverandering tegen te gaan. Nieuwe auto’s met een verbrandingsmotor mogen vanaf 2035 niet meer verkocht worden.

De Europese Commissie stelde eind vorig jaar voor om de bestaande EU-uitstootnormen aan te scherpen, van Euro 6 naar Euro 7. Nederland steunde de commissie, maar veel andere lidstaten vonden dat te gortig.

Duurdere auto’s

Autofabrikanten vrezen dat ze minder toekomen aan de ontwikkeling van de elektrische auto’s die de komende jaren de regel worden. Auto’s zouden al gauw honderden tot duizenden euro’s duurder worden. De regeringen van de EU-landen proberen een balans te vinden tussen de vereisten voor uitstoot van auto’s en de investeringen voor de industrie.

“Wij hadden wat meer ambitie gewild”, zegt minister Micky Adriaansens van Economische Zaken na afloop van het overleg met EU-collega’s. “Eigenlijk heb je hiermee te weinig effect in bijvoorbeeld de binnensteden.” Volgens Adriaansens is de toekomst van de Europese auto-industrie juist meer gebaat bij duidelijker normen.

Meningen verdeeld

De EU-landen gaan nu onderhandelen met het Europees Parlement. Dat bepleitte de afgelopen jaren vaak aanscherping van klimaat- en milieuwetgeving. Nu zijn daar de meningen over verdeeld.

EU-landen willen ook dat de productie van bijvoorbeeld e-fuels 100 procent klimaatneutraal wordt.

Geplaatst in rubriek:
Robert L. Smid
Robert L. Smid

Robert is als redacteur verantwoordelijk voor bijdragen aan Automotive en Fleet & Mobility. Hij werkt sinds 2023 bij de redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met karate, videografie en lekker eten. Ook houdt hij van gitaarspelen.