Kentekenloket introduceert betaaldienst voor particuliere transacties

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
• Laatste update:

De app Veilig Betalen biedt de koper de mogelijkheid om de koopsom via Ideal te betalen via een speciale ’tussenrekening’ van de Stichting Kentekenloket. Pas wanneer de daadwerkelijke overdracht van het voertuig en de overschrijving hebben plaatsgevonden, wordt het bedrag door Kentekenloket aan de verkoper overgemaakt. Tussentijds kunnen koper en verkoper de prijs in overleg nog aanpassen.

De app kost tien euro per transactie, waarvan de helft voor het autobedrijf met een Kentekenloket is. De andere helft is voor de Stichting dat via deze app ook klantdata verzamelt om marketing op te kunnen bedrijven. De belangrijkste winst is volgens marketingmanager de extra dienstverlening die de loketten hiermee kunnen bieden ten opzichte van de postkantoren.

80 duizend

Er kwamen gisteren ongeveer tweehonderd kentekenlokethouders op het Jaarevent af, dat werd gehouden in Barneveld. Het vorig jaar door onderdelenleverancier Partspoint in de markt gezette concept telt inmiddels vijfhonderd aangesloten bedrijven. Zij voerden in 2016 80 duizend overschrijvingen uit voor particuliere verkoop onderling (consumer-to-consumer), op een totaal van 1,8 miljoen c2c-transacties in Nederland. De ambitie is om dit jaar uit te komen op een half miljoen overschrijvingen via Kentekenloketten en 750 aangesloten autobedrijven. Een ambitieuze doelstelling, want dat betekent dat het aantal overschrijvingen per loket stijgt van 160 naar 667.

Om deze groei te realiseren start het concept een marketingoffensief dat vooral gericht is op de online vindbaarheid van de loketten. Zo worden in de online marketingcampagne de particuliere koper en verkoper van advies voorzien over waar ze op moeten letten bij de (ver)koop van een auto. Deze advieschecklist kan worden gedownload door een postcode in te vullen; op de donwload komt vervolgens een aanbieding van het dichtstbijzijnde Kentekenloket te staan. “Op die manier komt het loket al in een vroeg stadium onder de aandacht van koper en verkoper”, aldus marketingmanager Arjan Huesken.

Tijdens het Jaarevent werd ook het Kentekenloket van het jaar verkozen. De winnaar is Van der Dong Autoservice uit het Groningse Haren.

Geplaatst in rubriek:
Paul van den Bogaard
Paul van den Bogaard

Paul ('77) werkt sinds 2011 bij Automotive en richt zich in het bijzonder op Automotive Werkplaats. In zijn vrije tijd sleutelt hij aan klassiekers.

Kentekenloket introduceert betaaldienst voor particuliere transacties | Automotive Online

Kentekenloket introduceert betaaldienst voor particuliere transacties

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
• Laatste update:

De app Veilig Betalen biedt de koper de mogelijkheid om de koopsom via Ideal te betalen via een speciale ’tussenrekening’ van de Stichting Kentekenloket. Pas wanneer de daadwerkelijke overdracht van het voertuig en de overschrijving hebben plaatsgevonden, wordt het bedrag door Kentekenloket aan de verkoper overgemaakt. Tussentijds kunnen koper en verkoper de prijs in overleg nog aanpassen.

De app kost tien euro per transactie, waarvan de helft voor het autobedrijf met een Kentekenloket is. De andere helft is voor de Stichting dat via deze app ook klantdata verzamelt om marketing op te kunnen bedrijven. De belangrijkste winst is volgens marketingmanager de extra dienstverlening die de loketten hiermee kunnen bieden ten opzichte van de postkantoren.

80 duizend

Er kwamen gisteren ongeveer tweehonderd kentekenlokethouders op het Jaarevent af, dat werd gehouden in Barneveld. Het vorig jaar door onderdelenleverancier Partspoint in de markt gezette concept telt inmiddels vijfhonderd aangesloten bedrijven. Zij voerden in 2016 80 duizend overschrijvingen uit voor particuliere verkoop onderling (consumer-to-consumer), op een totaal van 1,8 miljoen c2c-transacties in Nederland. De ambitie is om dit jaar uit te komen op een half miljoen overschrijvingen via Kentekenloketten en 750 aangesloten autobedrijven. Een ambitieuze doelstelling, want dat betekent dat het aantal overschrijvingen per loket stijgt van 160 naar 667.

Om deze groei te realiseren start het concept een marketingoffensief dat vooral gericht is op de online vindbaarheid van de loketten. Zo worden in de online marketingcampagne de particuliere koper en verkoper van advies voorzien over waar ze op moeten letten bij de (ver)koop van een auto. Deze advieschecklist kan worden gedownload door een postcode in te vullen; op de donwload komt vervolgens een aanbieding van het dichtstbijzijnde Kentekenloket te staan. “Op die manier komt het loket al in een vroeg stadium onder de aandacht van koper en verkoper”, aldus marketingmanager Arjan Huesken.

Tijdens het Jaarevent werd ook het Kentekenloket van het jaar verkozen. De winnaar is Van der Dong Autoservice uit het Groningse Haren.

Geplaatst in rubriek:
Paul van den Bogaard
Paul van den Bogaard

Paul ('77) werkt sinds 2011 bij Automotive en richt zich in het bijzonder op Automotive Werkplaats. In zijn vrije tijd sleutelt hij aan klassiekers.