Adblue-additief Liqui Moly voorkomt kristalvorming in uitlaatsysteem

Adblue • Met het nieuwe DEF Anti Crystal Additive Concentrate zouden problemen tot het verleden moeten behoren.
Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
(foto: Liqui Moly)

Moderne dieselauto’s gebruiken Adblue om de uitstoot van stikstofoxiden (NOx) te verminderen. Een probleem is echter dat dit in het uitlaatsysteem kan leiden tot kristallisering en residuvorming.

‘Adblue bestaat voor ongeveer twee derde uit gedemineraliseerd water en ongeveer een derde uit de chemische stof urea. Ureakristallen kunnen ontstaan in leidingen of doseerkleppen wanneer het water in de leidingen (afkomstig van de Adblue) verdampt. In extreme gevallen kan dit leiden tot blokkades in het Adblue-systeem, schade aan de pomp en injectoren en storingsmeldingen geven, aldus Liqui Moly.

Met het nieuwe DEF Anti Crystal Additive Concentrate zouden dergelijke problemen tot het verleden moeten behoren. Het additief verlaagt namelijk de temperatuur in het uitlaatsysteem waardoor residuvorming sterk wordt verminderd, zo meldt het bedrijf. Er is wel een kanttekening: het middel werkt alleen preventief. Bestaande kristallisering kan alleen mechanisch worden verwijderd.

Het nieuwe additief is verkrijgbaar in een verpakking van 2,5 liter.

Geplaatst in rubriek:
Michael van Wijngaarden
Michael van Wijngaarden

Sinds 2019 in dienst bij ProMedia, schrijft voor de titels Automotive en Fleet & Mobility. Tevens juryvoorzitter voor de verkiezingen van Occasion, Zakenauto en Bestelauto van het Jaar. Trekt er graag op uit in zijn als camper omgebouwde Ford Transit.  

Adblue-additief Liqui Moly voorkomt kristalvorming in uitlaatsysteem | Automotive Online

Adblue-additief Liqui Moly voorkomt kristalvorming in uitlaatsysteem

Adblue • Met het nieuwe DEF Anti Crystal Additive Concentrate zouden problemen tot het verleden moeten behoren.
Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
(foto: Liqui Moly)

Moderne dieselauto’s gebruiken Adblue om de uitstoot van stikstofoxiden (NOx) te verminderen. Een probleem is echter dat dit in het uitlaatsysteem kan leiden tot kristallisering en residuvorming.

‘Adblue bestaat voor ongeveer twee derde uit gedemineraliseerd water en ongeveer een derde uit de chemische stof urea. Ureakristallen kunnen ontstaan in leidingen of doseerkleppen wanneer het water in de leidingen (afkomstig van de Adblue) verdampt. In extreme gevallen kan dit leiden tot blokkades in het Adblue-systeem, schade aan de pomp en injectoren en storingsmeldingen geven, aldus Liqui Moly.

Met het nieuwe DEF Anti Crystal Additive Concentrate zouden dergelijke problemen tot het verleden moeten behoren. Het additief verlaagt namelijk de temperatuur in het uitlaatsysteem waardoor residuvorming sterk wordt verminderd, zo meldt het bedrijf. Er is wel een kanttekening: het middel werkt alleen preventief. Bestaande kristallisering kan alleen mechanisch worden verwijderd.

Het nieuwe additief is verkrijgbaar in een verpakking van 2,5 liter.

Geplaatst in rubriek:
Michael van Wijngaarden
Michael van Wijngaarden

Sinds 2019 in dienst bij ProMedia, schrijft voor de titels Automotive en Fleet & Mobility. Tevens juryvoorzitter voor de verkiezingen van Occasion, Zakenauto en Bestelauto van het Jaar. Trekt er graag op uit in zijn als camper omgebouwde Ford Transit.