Britse reclamewaakhond: EV’s aanduiden als ‘zero emission cars’ mag niet
Britse autobedrijven mogen elektrische voertuigen niet als ‘zero emission cars’ aanprijzen in advertenties en andere reclame-uitingen. Dit heeft de Advertising Standard Agency (ASA), de reclamewaakhond in het Verenigd Koninkrijk, bekendgemaakt.
EV’s zijn weliswaar tijdens het rijden emissie-vrij maar bij de fabricage ervan of tijdens het laden met stroom van het landelijke netwerk worden wel emissies gegenereerd, aldus de ASA, die de aanduiding daarom misleidend vindt.
De aanleiding voor de uitspraak was een Google-ad van BMW met als kop ‘Zero Emissions Cars: vind de perfecte BMW-elektrische auto’. In de advertentie sprak het merk onder meer over een ‘range BMW-elektrische auto’s’. De ASA stelt dat consumenten dit kunnen interpreteren alsof de EV’s van BMW onder alle omstandigheden geen emissies zouden produceren. Dat is volgens de instantie misleidend, waardoor de advertentie in strijd is met de Britse reclamecode. ‘De consument kan op het verkeerde been worden gezet als er geen aanvullende informatie wordt gegeven die duidelijk maakt waar de claim op berust en dat het beperkt is tot emissies tijdens het rijden,’ aldus de ASA.
BMW UK heeft toegezegd dat de ‘zero emission-claim’ voortaan niet meer in reclame-uitingen gebruikt zal worden.