Criminele netwerken zetten vaker aanrijding in scène om verzekering te tillen

Autoschade • Door nieuwe technieken en een betere registratie ziet de VbV dat fraude bij aanrijdingen vaker voorkomt.
Robert L. Smid Robert L. Smid
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

Botsingen worden steeds vaker in scène gezet, vooral door netwerken. Dat stelt de Stichting Verzekeringsbureau Voertuigcriminaliteit (VbV). Robert Smitskamp, manager handhaving en toezicht bij de VbV zegt: “Door nieuwe technieken en een betere registratie zien we dat fraude bij autobotsingen vaker voorkomt. Of dat opeens is toegenomen, dat weten we niet. Het wordt namelijk sinds kort pas beter bijgehouden.”

Verzekeraars zien vaak dezelfde namen, adressen en situaties terugkomen in hun rapportages. Daardoor vermoeden ze al langer dat er een verband is tussen betrokkenen bij schade. Smitskamp: “We constateren dat in bepaalde bevolkingsgroepen vaak clusters voorbij komen.” VbV spreekt zelfs over complete netwerken die achter de fraude zitten. “Er kan een heel bedrijf bij betrokken zijn. Wat dat betreft zijn die partijen heel professioneel bezig.”

Kleine claims onzichtbaar

De stichting houdt het voor nu op enkele tientallen gevallen per verzekeraar per jaar. Volgens Smitskamp is een fraudeur die niet te hoog claimt, in de regel niet verdacht. Hij is daardoor onzichtbaar tussen de vele claims per jaar.

Bas Kuik, woordvoerder van Nationale Nederlanden, bevestigt enigszins de stelling van Smitskamp. In een gesprek met het AD vertelt hij dat de verzekeraar vooral bij grotere bedragen ‘meer en meer onderzoek doet’.

Fraudeurs worden bovendien steeds brutaler in hun claims, zo stelt Kuik. “Voorheen werd vooral materiële schade geclaimd, maar de laatste jaren zien we steeds meer claims voor letselschade. De bedragen die hierbij geclaimd worden zijn over het algemeen een stuk hoger.”

Te goeder trouw

Ook verzekeraar a.s.r. houdt de schade bij, maar vertrouwt vaak op het oordeel van de klant. “Als grote schadeverzekeraar behandelen we duizenden schadeclaims per jaar. We gaan bij een claim altijd uit van goede trouw van zowel onze klanten als de tegenpartij. Tot het tegendeel bewezen is”, zo meldt een woordvoerder van a.s.r. aan het AD.

Ondanks de nieuwe technieken blijft het volgens Smitskamp lastig om te zeggen of een aanrijding met opzet is gedaan. “We hebben wel indicatoren en een aantal criteria in ons onderzoek. Maar in principe is de basis van een geclaimde schade altijd te goeder trouw.”

Geplaatst in rubriek:
Robert L. Smid
Robert L. Smid

Robert is als redacteur verantwoordelijk voor bijdragen aan Automotive en Fleet & Mobility. Hij werkt sinds 2023 bij de redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met karate, videografie en lekker eten. Ook houdt hij van gitaarspelen.