BPM-inkomsten stijgen met 90 miljoen euro

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Ook de wegenbelasting stijg. (Foto: Shutterstock)

Er is in 2019 voor 2,62 miljard euro aan bpm-inkomsten opgehaald met de verkoop van nieuwe auto’s (+4,6%). Dat meldt dataleverancier VWE op basis van een eigen berekening. Ondanks de verkoop van bijna 62 duizend elektrische auto’s – die zijn vrijgesteld van bpm –  is de gemiddelde bpm 232 euro per auto gestegen.  

 Jaar
Totaal  (in euro’s)
Aantal auto’s
Gemiddeld per auto

2017

               1.928.532.000
                      416.282*
                                  4.633

2018

               2.171.663.000
                      449.944*
                                  4.827

2019

               2.262.148.000
                      447.193
                                  5.059

 

Bron: VWE, bewerking Automotive

RAI Vereniging en Bovag ageren al geruime tijd tegen de bpm-tabellen die door het ministerie van Financiën worden gebruikt. In juli dit jaar wordt de nieuwe bpm-tabel van kracht en die zou wederom tot een bpm-stijging leiden, aldus de brancheorganisaties. Lees ook: Vooral kleinere modellen worden fors duurder. En mochten de bpm-inkomsten tóch dalen, dankzij een exploderende EV-verkoop, dan is er de vrees voor de ‘hand aan de kraan’ van de staatssecretaris.

Ook de wegenbelasting stijgt dit jaar, becijferde het CBS in december. In totaal wordt er naar verwachting een kleine 150 miljoen euro meer opgehaald. Het totaal aan autogerelateerde belastingen ligt naar verwachting rond de 21 miljard euro. 

*VWE komt op een iets hoger aantal registraties uit dan RDC. RDC verwijdert auto’s die binnen enkele maanden geëxporteerd worden uit de verkoopcijfers, VWE niet.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

BPM-inkomsten stijgen met 90 miljoen euro | Automotive Online

BPM-inkomsten stijgen met 90 miljoen euro

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Ook de wegenbelasting stijg. (Foto: Shutterstock)

Er is in 2019 voor 2,62 miljard euro aan bpm-inkomsten opgehaald met de verkoop van nieuwe auto’s (+4,6%). Dat meldt dataleverancier VWE op basis van een eigen berekening. Ondanks de verkoop van bijna 62 duizend elektrische auto’s – die zijn vrijgesteld van bpm –  is de gemiddelde bpm 232 euro per auto gestegen.  

 Jaar
Totaal  (in euro’s)
Aantal auto’s
Gemiddeld per auto

2017

               1.928.532.000
                      416.282*
                                  4.633

2018

               2.171.663.000
                      449.944*
                                  4.827

2019

               2.262.148.000
                      447.193
                                  5.059

 

Bron: VWE, bewerking Automotive

RAI Vereniging en Bovag ageren al geruime tijd tegen de bpm-tabellen die door het ministerie van Financiën worden gebruikt. In juli dit jaar wordt de nieuwe bpm-tabel van kracht en die zou wederom tot een bpm-stijging leiden, aldus de brancheorganisaties. Lees ook: Vooral kleinere modellen worden fors duurder. En mochten de bpm-inkomsten tóch dalen, dankzij een exploderende EV-verkoop, dan is er de vrees voor de ‘hand aan de kraan’ van de staatssecretaris.

Ook de wegenbelasting stijgt dit jaar, becijferde het CBS in december. In totaal wordt er naar verwachting een kleine 150 miljoen euro meer opgehaald. Het totaal aan autogerelateerde belastingen ligt naar verwachting rond de 21 miljard euro. 

*VWE komt op een iets hoger aantal registraties uit dan RDC. RDC verwijdert auto’s die binnen enkele maanden geëxporteerd worden uit de verkoopcijfers, VWE niet.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.