Nieuwe BPM-tabel bij import: minder taxaties, meer koerslijst

Import • Morgen wordt voor het eerst sinds 2012 een nieuwe bpm-afschrijvingstabel toegepast.
Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

Vanaf 1 juli wordt bij import van een gebruikte auto een nieuwe bpm-afschrijvingstabel gehanteerd. Dit meldt het ministerie van Financiën.

De tabel toont vele kleine verschillen. Opvallend is dat voor relatief nieuwe auto’s minder bpm hoeft te worden afgedragen en voor oudere auto’s meer. Dat is op zich in lijn met het kabinetsbeleid, want nieuwere auto’s stoten over het algemeen minder CO2 en vervuilende stoffen uit.

De tabel is echter ook een manier om de toepassing van taxaties bij import tegen te gaan. Het gebruik van de koerslijst wordt aantrekkelijker. Gerard ten Buuren, onder meer voorzitter van Bovag Onafhankelijke Autobedrijven, ging daar in het AM restwaardejournaal van 23 juni op in. Hij vertelde toen dat naar zijn idee taxatiebureaus de regels soms te vrijblijvend interpreteren. De overheid gaat daar de komende tijd streng op controleren en Ten Buuren voorspelt torenhoge naheffingen bij misstanden.

Corné Seldenrijk van het gelijknamige autobedrijf gaf in diezelfde uitzending het voorbeeld van een smetteloze auto van 2021 en een prijs van 40 duizend euro, waar een extreem laag bpm-bedrag bij vermeld stond. Het zou gaan om 90% afwijking van een reële bpm.

De nieuwe bpm-tabel kan flink schelen bij import. Autotelex maakte een vergelijking voor een jong gebruikte BMW 540. Import na 1 juli blijkt 1.320 euro goedkoper uit te vallen.

In de illustratie hieronder zijn de oude en nieuwe tarieven, én het rekenvoorbeeld verwerkt.

Bron: Autotelex

Tien jaar geleden trok de Bovag al aan de noodklok, waar het ging om fraude met taxaties en BPM-aangifte.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

Reacties

  • Bolsenbroek

    Wanneer je zowel voor als achter de schermen géén verstand hebt van deze materie (onder wie Gerard ten Buuren) en als BOVAG praat je alleen maar óver in plaats van mét de taxatiebranche en juridisch bpm-adviseurs, dan kom je tot deze ultra-domme conclusies én inzichten! Ik stel het maar weer een scherp ….

    Ik voorspel juist VEEL MÉÉR taxaties! Dat kunnen wij als taxateurs nú al merken. Excessen (zoals die in het voorbeeld van Seldenrijk) zullen er blijven. Door deze zo zeer te benoemen schaadt je de bonafide taxatiebranche. Als je als BOVAG nu toch zo goéd weet wáár en bij wié het scheef gaat, stimuleer dan gerichte aanpak. De (serieuze) taxatiebranche staat klaar voor een tegenoffensief waar de overheid ridicule maatregelen treft. De goéde adviseurs/taxateurs komen vanzelf bovendrijven. BOVAG-leden; laat je niet gek maken door je club! Ze weten er werkelijk geen blixem van; allemaal nit-wits. mvg. Frank Bolsenbroek (a.k.a. ‘de standvastige’)

  • Bolsenbroek

    wat is de omvang van de gestelde ‘fraude’

  • Bolsenbroek

    En wat doen (goede) bpm-taxateurs ánders dan ‘einde (private) lease-inspecteurs’? Regelmatig melden zich benadeelde particulieren met ‘bizarre’ nacalculaties voor krasjes, deukjes, velgjes, etc.