Ola Källenius, Mercedes-Benz: ‘Verlaag heffingen op Chinese EV’

Mercedes-Benz • Källenius vindt dat de concurrentie zijn werk moet doen.
Redactie Redactie
(Foto: Daimler)

Ceo Ola Källenius van Mercedes-Benz dringt er bij de Europese Commissie op aan de importheffingen op elektrische auto’s uit China te verlagen, zo meldt de Financial Times. De commissie overweegt juist die tarieven te verhogen omdat het China verdenkt van het onrechtmatig subsidiëren van de auto-industrie. Källenius vindt dat de concurrentie zijn werk moet doen.

Bovendien vreest hij dat Beijing tegenmaatregelen zal nemen terwijl de Duitse autofabrikanten sterk afhankelijk zijn van de Chinese markt. “Verhoog de tarieven niet. Ik ben een tegenstander, ik denk dat we juist de andere kant op moeten gaan”, stelt Källenius. “Neem de bestaande tarieven en verlaag die. Dat Chinese bedrijven willen exporteren naar Europa is een natuurlijke vooruitgang van de concurrentie en die moeten we het hoofd bieden met betere producten, betere technologie en meer slagvaardigheid’’, aldus de Mercedes-topman in een interview met de Financial Times.

Chinees belang

Mercedes-Benz zelf verkoopt al één op de drie auto’s aan de Chinezen. Daarnaast hebben de Chinese autofabrikanten Geely en staatsbedrijf BAIC samen een belang van rond de 20 procent in de Duitse autofabrikant. “Wij hebben niet om dit onderzoek gevraagd en wij als bedrijven vragen ook niet om bescherming. Ik denk dat de beste Chinese bedrijven dat ook niet doen. Als wij geloven dat bescherming ons lange termijn succes zal bieden, dan zal de geschiedenis ons leren dat dat niet het geval is”, aldus Källenius.

In de rubriek ‘De Kwestie’ analyseert de redactie van Automotive hete hangijzersin de branche. Protectionisme kwam voorbij in een vorige editie. Daarin werd de vraag gesteld: Moet Europa zijn auto-industrie beschermen?

Naam:

1000 tekens te gebruiken
Ola Källenius, Mercedes-Benz: ‘Verlaag heffingen op Chinese EV’ | Automotive Online

Ola Källenius, Mercedes-Benz: ‘Verlaag heffingen op Chinese EV’

Mercedes-Benz • Källenius vindt dat de concurrentie zijn werk moet doen.
Redactie Redactie
(Foto: Daimler)

Ceo Ola Källenius van Mercedes-Benz dringt er bij de Europese Commissie op aan de importheffingen op elektrische auto’s uit China te verlagen, zo meldt de Financial Times. De commissie overweegt juist die tarieven te verhogen omdat het China verdenkt van het onrechtmatig subsidiëren van de auto-industrie. Källenius vindt dat de concurrentie zijn werk moet doen.

Bovendien vreest hij dat Beijing tegenmaatregelen zal nemen terwijl de Duitse autofabrikanten sterk afhankelijk zijn van de Chinese markt. “Verhoog de tarieven niet. Ik ben een tegenstander, ik denk dat we juist de andere kant op moeten gaan”, stelt Källenius. “Neem de bestaande tarieven en verlaag die. Dat Chinese bedrijven willen exporteren naar Europa is een natuurlijke vooruitgang van de concurrentie en die moeten we het hoofd bieden met betere producten, betere technologie en meer slagvaardigheid’’, aldus de Mercedes-topman in een interview met de Financial Times.

Chinees belang

Mercedes-Benz zelf verkoopt al één op de drie auto’s aan de Chinezen. Daarnaast hebben de Chinese autofabrikanten Geely en staatsbedrijf BAIC samen een belang van rond de 20 procent in de Duitse autofabrikant. “Wij hebben niet om dit onderzoek gevraagd en wij als bedrijven vragen ook niet om bescherming. Ik denk dat de beste Chinese bedrijven dat ook niet doen. Als wij geloven dat bescherming ons lange termijn succes zal bieden, dan zal de geschiedenis ons leren dat dat niet het geval is”, aldus Källenius.

In de rubriek ‘De Kwestie’ analyseert de redactie van Automotive hete hangijzersin de branche. Protectionisme kwam voorbij in een vorige editie. Daarin werd de vraag gesteld: Moet Europa zijn auto-industrie beschermen?