‘Gemeenten kopen geen duurzame auto’s’

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:

Dat blijkt uit onderzoek van Natuur & Milieu.

De organisatie onderzocht hoe gemeenten sturen op duurzaamheid in aanbestedingen voor eigen auto’s en taxibusjes voor scholieren, zieken en ouderen. Vaak blijken milieucriteria te ontbreken in de aanbesteding en wordt puur op de laagste aanschafprijs gegund. In de praktijk zijn dat meestal dieselauto’s. “Het is wrang dat juist kwetsbare groepen worden vervoerd met diesels. Dat is de slechts mogelijke keuze voor luchtkwaliteit”, zegt Geertje van Hooijdonk, hoofd Programma’s bij Natuur & Milieu.

De milieulobbyclub noemt het ‘bijzonder teleurstellend’ dat ruim driekwart van de aanbestedingen niet voldoet aan de landelijke inkoopcriteria voor duurzaamheid. Nederlandse gemeenten hebben tien jaar geleden collectief de ambitie uitgesproken om in 2015 100 procent duurzaam in te willen kopen, maar voldoen daar vaak bij lange niet aan.

Meeste winst

In het onderzoek zijn alle zeventig mobiliteitsaanbestedingen van de in totaal 218 gemeenten gerangschikt in de periode van medio 2016 tot de eerste helft van 2017. De gemeenten Utrecht, Groningen/Haren, Leeuwarden, Amsterdam, Bronckhorst en Uden scoren het hoogst wat betreft duurzaamheid. Zij vragen bijvoorbeeld expliciet om elektrisch vervoer in hun aanbestedingseisen. Uit het onderzoek blijkt verder dat slechts 23 procent van de gemeenten om zogenaamde ‘zuinige’ banden vraagt (met zuinig bandenlabel). Volgens Natuur & Milieu zijn met verschillende simpele en effectieve maatregelen namelijk makkelijk CO2-besparingen te doen. Met een totaalpakket aan maatregelen, waaronder de keuze voor banden, zou volgens de organisatie tot zo’n 40 procent brandstof kunnen worden bespaard. 

Volgens de organisatie levert overstappen op elektrisch rijden op groene stroom de meeste winst op voor de luchtkwaliteit. Auto’s, bestelbusjes, maar ook speciale voertuigen zoals veegwagens, kunnen vaak elektrisch worden geleverd. 

Onlangs werd bekend dat de staat in beroep gaat tegen de uitspraak van de rechter dat er meer op overheidsniveau moet gebeuren tegen luchtvervuiling. De zaak was aangespannen door Milieudefensie.

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.

Reacties

  • Gerrit Misker

    zijn er echt banden die 40% zuiniger omgaan met brandstof?

  • Wim Ruberg

    Zou Natuur en Milieu echt zo slecht zijn geinformeerd, of willen ze bewust manipuleren met die 40%? Creatief omgaan met cijfers lijkt trouwens core business van milieu-actiegroepen…

  • Ivonne Vermeulen

    Bedankt voor jullie enorme oplettendheid. Het bericht is aangepast.

  • Wim Ruberg

    Nu hopen dat Natuur en Milieu zijn rapporten voortaan duidelijker opstelt. Zoals het nu is omschreven lijkt die 40% van de banden te komen…

‘Gemeenten kopen geen duurzame auto’s’ | Automotive Online

‘Gemeenten kopen geen duurzame auto’s’

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:

Dat blijkt uit onderzoek van Natuur & Milieu.

De organisatie onderzocht hoe gemeenten sturen op duurzaamheid in aanbestedingen voor eigen auto’s en taxibusjes voor scholieren, zieken en ouderen. Vaak blijken milieucriteria te ontbreken in de aanbesteding en wordt puur op de laagste aanschafprijs gegund. In de praktijk zijn dat meestal dieselauto’s. “Het is wrang dat juist kwetsbare groepen worden vervoerd met diesels. Dat is de slechts mogelijke keuze voor luchtkwaliteit”, zegt Geertje van Hooijdonk, hoofd Programma’s bij Natuur & Milieu.

De milieulobbyclub noemt het ‘bijzonder teleurstellend’ dat ruim driekwart van de aanbestedingen niet voldoet aan de landelijke inkoopcriteria voor duurzaamheid. Nederlandse gemeenten hebben tien jaar geleden collectief de ambitie uitgesproken om in 2015 100 procent duurzaam in te willen kopen, maar voldoen daar vaak bij lange niet aan.

Meeste winst

In het onderzoek zijn alle zeventig mobiliteitsaanbestedingen van de in totaal 218 gemeenten gerangschikt in de periode van medio 2016 tot de eerste helft van 2017. De gemeenten Utrecht, Groningen/Haren, Leeuwarden, Amsterdam, Bronckhorst en Uden scoren het hoogst wat betreft duurzaamheid. Zij vragen bijvoorbeeld expliciet om elektrisch vervoer in hun aanbestedingseisen. Uit het onderzoek blijkt verder dat slechts 23 procent van de gemeenten om zogenaamde ‘zuinige’ banden vraagt (met zuinig bandenlabel). Volgens Natuur & Milieu zijn met verschillende simpele en effectieve maatregelen namelijk makkelijk CO2-besparingen te doen. Met een totaalpakket aan maatregelen, waaronder de keuze voor banden, zou volgens de organisatie tot zo’n 40 procent brandstof kunnen worden bespaard. 

Volgens de organisatie levert overstappen op elektrisch rijden op groene stroom de meeste winst op voor de luchtkwaliteit. Auto’s, bestelbusjes, maar ook speciale voertuigen zoals veegwagens, kunnen vaak elektrisch worden geleverd. 

Onlangs werd bekend dat de staat in beroep gaat tegen de uitspraak van de rechter dat er meer op overheidsniveau moet gebeuren tegen luchtvervuiling. De zaak was aangespannen door Milieudefensie.

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.

Reacties

  • Gerrit Misker

    zijn er echt banden die 40% zuiniger omgaan met brandstof?

  • Wim Ruberg

    Zou Natuur en Milieu echt zo slecht zijn geinformeerd, of willen ze bewust manipuleren met die 40%? Creatief omgaan met cijfers lijkt trouwens core business van milieu-actiegroepen…

  • Ivonne Vermeulen

    Bedankt voor jullie enorme oplettendheid. Het bericht is aangepast.

  • Wim Ruberg

    Nu hopen dat Natuur en Milieu zijn rapporten voortaan duidelijker opstelt. Zoals het nu is omschreven lijkt die 40% van de banden te komen…