VW ziet Europese vraag elektrische auto’s dalen door duur stroom

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

De vraag naar elektrische auto’s in Europa is de afgelopen maanden gedaald als gevolg van de hoge stroomprijzen, signaleert Volkswagen. “De verkoop stijgt nog steeds, maar is van koers geraakt”, zegt Thomas Schmall, directeur van de onderdelendivisie bij VW. Dat meldt het ANP.

Om auto’s betaalbaarder te maken onderzoekt het concern goedkopere batterijen, met alternatieven voor dure grondstoffen als kobalt en nikkel. “Alternatieven zouden al in 2026 op de markt kunnen komen”, zegt Schmall. “Het betekent kleinere batterijen, omdat grote batterijen in kleine auto’s hoge kosten met zich meebrengen. Een gemiddelde klant rijdt 40 kilometer per dag, dus waarom heb je een actieradius van 500 kilometer nodig”, vraagt de topman zich af.

Hij kondigde dinsdag een samenwerkingsverband aan op het gebied van laadinfrastructuur in Italië met een dochteronderneming van het Italiaanse energiebedrijf Enel Group. De twee investeren elk 100 miljoen euro om tegen 2025 een oplaadnetwerk van 3.000 stations te bouwen.

Amerika

Op de Noord-Amerikaanse markt is het beeld iets anders. Daar namen de verkopen van stekkerauto’s “de afgelopen maanden iets sneller toe dan verwacht”, zei Schmall. Dat is volgens hem mede te danken aan voordeeltjes voor kopers van elektrische auto’s die zijn doorgevoerd met de zogeheten Inflation Reduction Act van de Verenigde Staten.

Dit stimuleringsprogramma van honderden miljarden dollars zet kwaad bloed in Europa, omdat het voor oneerlijke concurrentie zou zorgen. Er zijn namelijk ook belastingvoordelen in meegenomen voor de aankoop van onderdelen van elektrische auto’s die in de VS zijn geproduceerd.

Gebruikte EV

Ook op de occasionmarkt neemt de vraag naar EV’s af en staan de restwaarden onder druk. Dat bijkt uit het Restwaardejournaal. De uitzending wordt mogelijk gemaakt door Autotelex, Automotive Mediaventions en VDS Automotive Group. Bekijk de aflevering hieronder.  

 

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

VW ziet Europese vraag elektrische auto’s dalen door duur stroom | Automotive Online

VW ziet Europese vraag elektrische auto’s dalen door duur stroom

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

De vraag naar elektrische auto’s in Europa is de afgelopen maanden gedaald als gevolg van de hoge stroomprijzen, signaleert Volkswagen. “De verkoop stijgt nog steeds, maar is van koers geraakt”, zegt Thomas Schmall, directeur van de onderdelendivisie bij VW. Dat meldt het ANP.

Om auto’s betaalbaarder te maken onderzoekt het concern goedkopere batterijen, met alternatieven voor dure grondstoffen als kobalt en nikkel. “Alternatieven zouden al in 2026 op de markt kunnen komen”, zegt Schmall. “Het betekent kleinere batterijen, omdat grote batterijen in kleine auto’s hoge kosten met zich meebrengen. Een gemiddelde klant rijdt 40 kilometer per dag, dus waarom heb je een actieradius van 500 kilometer nodig”, vraagt de topman zich af.

Hij kondigde dinsdag een samenwerkingsverband aan op het gebied van laadinfrastructuur in Italië met een dochteronderneming van het Italiaanse energiebedrijf Enel Group. De twee investeren elk 100 miljoen euro om tegen 2025 een oplaadnetwerk van 3.000 stations te bouwen.

Amerika

Op de Noord-Amerikaanse markt is het beeld iets anders. Daar namen de verkopen van stekkerauto’s “de afgelopen maanden iets sneller toe dan verwacht”, zei Schmall. Dat is volgens hem mede te danken aan voordeeltjes voor kopers van elektrische auto’s die zijn doorgevoerd met de zogeheten Inflation Reduction Act van de Verenigde Staten.

Dit stimuleringsprogramma van honderden miljarden dollars zet kwaad bloed in Europa, omdat het voor oneerlijke concurrentie zou zorgen. Er zijn namelijk ook belastingvoordelen in meegenomen voor de aankoop van onderdelen van elektrische auto’s die in de VS zijn geproduceerd.

Gebruikte EV

Ook op de occasionmarkt neemt de vraag naar EV’s af en staan de restwaarden onder druk. Dat bijkt uit het Restwaardejournaal. De uitzending wordt mogelijk gemaakt door Autotelex, Automotive Mediaventions en VDS Automotive Group. Bekijk de aflevering hieronder.  

 

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.