ANWB: wij willen plug-in occasions in Nederland houden

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Volgens dagvoorzitter Tony Vrijsen is de restwaarde van een EV nog zeer lastig te bepalen. Foto: Automotive

Dat zei Arjan Bakker tijdens een door BCA georganiseerd EV-event. Op het event gaven sprekers van onder meer Innovam, VWE, Vereniging Elektrisch Rijden en de ANWB hun visie op de EV-ontwikkelingen.

Onzekerheid over de betrouwbaarheid van de accu speelt een steeds kleinere rol in de overweging van consumenten. Dat vertelde Arjan Bakker, sernior adviseur mvo bij de ANWB. De bond presenteert binnenkort de resultaten van een onderzoek onder tweeduizend consumenten naar de bereidheid een EV aan te schaffen. Volgens Bakker is het aantal mensen dat geen interesse heeft, fors afgenomen (tot circa twintig procent). Bij de groep die wel interesse heeft, blijven de prijs en actieradius het grootste struikelblok. “Maar de prijs daalt snel en het bereik van EV’s neemt steeds verder toe”, stelt Bakker. De bond sluit zich aan bij de vele rapporten waarin gesteld wordt dat de verkoop EV’s tussen 2020 en 2025 explosief zal stijgen. Volgens Bakker is er een sterke relatie tussen inkomen en de interesse in EV’s, maar hij kon nog niet zeggen hoe sterk die invloed is. Eerder vandaag meldde Acea  ook een verband tussen welvaart en EV-verkoop: alleen in rijke landen ligt het marktaandeel van elektrische oplaadbare auto’s boven de 1 procent.

Inmiddels is ANWB-reisdochter Pharos al bezig met het ontwikkelen van elektrische autovakanties. “Onder meer in Duitsland worden nu routes getest en de ervaringen zijn positief. Een meevaller is dat er meer laadpalen zijn dan vermeld op websites, wel is het zo dat er nog meerdere laadpassen nodig zijn.” Begin volgend jaar hoopt Pharos voor drie landen een EV-vakantie aan te kunnen bieden.

Betere informatievoorziening

Een belangrijk punt voor de aanwezigen is de export van plug-ins. De ANWB onderschrijft de stelling van Mitsubishi-dealer Peter Ursem dat het zonde is als deze auto’s het land uitgaan. De ANWB is naarstig op zoek naar samenwerkingen om de verkoop van tweedehands plug-ins aan Nederlandse consumenten op gang te krijgen. “Wij willen die markt op gang brengen. Wij merken dat consumenten plug-ins als een goede tussenstap zien naar de aanschaf van een EV.” Dat consumenten terughoudend zijn, snapt Bakker wel. “Wij hebben meerdere showrooms bezocht en moeten concluderen dat de informatievoorziening nog veel beter kan. Een consument wil veel meer informatie dan hij nu krijgt, bijvoorbeeld over thuisladen, over gemeentelijke regelgeving, aanleg- en stroomkosten en over de kwaliteit van de accu. Als een autobedrijf dat uitlegt en ook de total cost of ownership goed uitrekent, dan zien wij kansen.”

Tot slot kwam ook de restwaarde-ontwikkeling van EV’s aan bod. Waar restwaardebepaler Autotelex erg positief is over de restwaarde van een Tesla, is er binnen de ANWB-Bovag-koerslijstcommissie veel discussie over elektrische voertuigen. Er zijn te veel onzekerheden die de prijs van een EV beïnvloeden, zoals fiscale stimulering in het buitenland. “Bij BCA zijn we ervan overtuigd dat over vijf jaar EV’s een belangrijk onderdeel van onze veilingen zijn.” Dat zei Tony Vrijsen, business development manager bij BCA Autoveiling en lid van de koerslijstcommissie.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

ANWB: wij willen plug-in occasions in Nederland houden | Automotive Online

ANWB: wij willen plug-in occasions in Nederland houden

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Volgens dagvoorzitter Tony Vrijsen is de restwaarde van een EV nog zeer lastig te bepalen. Foto: Automotive

Dat zei Arjan Bakker tijdens een door BCA georganiseerd EV-event. Op het event gaven sprekers van onder meer Innovam, VWE, Vereniging Elektrisch Rijden en de ANWB hun visie op de EV-ontwikkelingen.

Onzekerheid over de betrouwbaarheid van de accu speelt een steeds kleinere rol in de overweging van consumenten. Dat vertelde Arjan Bakker, sernior adviseur mvo bij de ANWB. De bond presenteert binnenkort de resultaten van een onderzoek onder tweeduizend consumenten naar de bereidheid een EV aan te schaffen. Volgens Bakker is het aantal mensen dat geen interesse heeft, fors afgenomen (tot circa twintig procent). Bij de groep die wel interesse heeft, blijven de prijs en actieradius het grootste struikelblok. “Maar de prijs daalt snel en het bereik van EV’s neemt steeds verder toe”, stelt Bakker. De bond sluit zich aan bij de vele rapporten waarin gesteld wordt dat de verkoop EV’s tussen 2020 en 2025 explosief zal stijgen. Volgens Bakker is er een sterke relatie tussen inkomen en de interesse in EV’s, maar hij kon nog niet zeggen hoe sterk die invloed is. Eerder vandaag meldde Acea  ook een verband tussen welvaart en EV-verkoop: alleen in rijke landen ligt het marktaandeel van elektrische oplaadbare auto’s boven de 1 procent.

Inmiddels is ANWB-reisdochter Pharos al bezig met het ontwikkelen van elektrische autovakanties. “Onder meer in Duitsland worden nu routes getest en de ervaringen zijn positief. Een meevaller is dat er meer laadpalen zijn dan vermeld op websites, wel is het zo dat er nog meerdere laadpassen nodig zijn.” Begin volgend jaar hoopt Pharos voor drie landen een EV-vakantie aan te kunnen bieden.

Betere informatievoorziening

Een belangrijk punt voor de aanwezigen is de export van plug-ins. De ANWB onderschrijft de stelling van Mitsubishi-dealer Peter Ursem dat het zonde is als deze auto’s het land uitgaan. De ANWB is naarstig op zoek naar samenwerkingen om de verkoop van tweedehands plug-ins aan Nederlandse consumenten op gang te krijgen. “Wij willen die markt op gang brengen. Wij merken dat consumenten plug-ins als een goede tussenstap zien naar de aanschaf van een EV.” Dat consumenten terughoudend zijn, snapt Bakker wel. “Wij hebben meerdere showrooms bezocht en moeten concluderen dat de informatievoorziening nog veel beter kan. Een consument wil veel meer informatie dan hij nu krijgt, bijvoorbeeld over thuisladen, over gemeentelijke regelgeving, aanleg- en stroomkosten en over de kwaliteit van de accu. Als een autobedrijf dat uitlegt en ook de total cost of ownership goed uitrekent, dan zien wij kansen.”

Tot slot kwam ook de restwaarde-ontwikkeling van EV’s aan bod. Waar restwaardebepaler Autotelex erg positief is over de restwaarde van een Tesla, is er binnen de ANWB-Bovag-koerslijstcommissie veel discussie over elektrische voertuigen. Er zijn te veel onzekerheden die de prijs van een EV beïnvloeden, zoals fiscale stimulering in het buitenland. “Bij BCA zijn we ervan overtuigd dat over vijf jaar EV’s een belangrijk onderdeel van onze veilingen zijn.” Dat zei Tony Vrijsen, business development manager bij BCA Autoveiling en lid van de koerslijstcommissie.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.