ZF verzelfstandigt divisie voor passieve veiligheid

ZF Lifetec • Volgens de Duitse pers wil het bedrijf ZF Lifetec uiteindelijk verkopen of naar de beurs brengen om met de opbrengst de schuldenlast terug te brengen.
Redactie Redactie
(foto: ZF)

ZF geeft de divisie voor passieve veiligheidstechniek een nieuwe naam, ZF Lifetec, en zet die activiteiten tegelijk op eigen benen.

ZF Lifetec, dat vorig jaar goed was voor een omzet van 4,7 miljard euro, produceert onder andere airbags, stuurwielsystemen en veiligheidsgordels. Met de verzelfstandiging kan het beter inspelen op de ontwikkelingen in de automotive industrie en de steeds strengere veiligheidsregels, aldus een persbericht. “Als afzonderlijke business kan ZF Lifetec bovendien de omzetgroei en winstgevendheid versnellen,” denkt ceo Holger Klein.

De Duitse toeleverancier publiceerde ook de jaarcijfers. De onderneming haalde vorig jaar een omzet van 46,6 miljard euro vergeleken met 43,8 miljard euro in 2022. De aangepaste winst kwam met 2,4 miljard euro 20 procent hoger uit, waarmee de marge verbeterde van 4,7 naar 5,1 procent.

ZF Groep gaat nog wel gebukt onder een schuldenlast van rond de 10 miljard euro. Het bedrijf gaat daarom in Duitsland zo’n 12 duizend banen schrappen. Volgens de Duitse pers wil het bedrijf ZF Lifetec uiteindelijk verkopen of naar de beurs brengen om met de opbrengst de schuldenlast terug te brengen.

ZF is na Bosch de grootste Duitse toeleverancier voor de auto-industrie.

ZF verzelfstandigt divisie voor passieve veiligheid | Automotive Online

ZF verzelfstandigt divisie voor passieve veiligheid

ZF Lifetec • Volgens de Duitse pers wil het bedrijf ZF Lifetec uiteindelijk verkopen of naar de beurs brengen om met de opbrengst de schuldenlast terug te brengen.
Redactie Redactie
(foto: ZF)

ZF geeft de divisie voor passieve veiligheidstechniek een nieuwe naam, ZF Lifetec, en zet die activiteiten tegelijk op eigen benen.

ZF Lifetec, dat vorig jaar goed was voor een omzet van 4,7 miljard euro, produceert onder andere airbags, stuurwielsystemen en veiligheidsgordels. Met de verzelfstandiging kan het beter inspelen op de ontwikkelingen in de automotive industrie en de steeds strengere veiligheidsregels, aldus een persbericht. “Als afzonderlijke business kan ZF Lifetec bovendien de omzetgroei en winstgevendheid versnellen,” denkt ceo Holger Klein.

De Duitse toeleverancier publiceerde ook de jaarcijfers. De onderneming haalde vorig jaar een omzet van 46,6 miljard euro vergeleken met 43,8 miljard euro in 2022. De aangepaste winst kwam met 2,4 miljard euro 20 procent hoger uit, waarmee de marge verbeterde van 4,7 naar 5,1 procent.

ZF Groep gaat nog wel gebukt onder een schuldenlast van rond de 10 miljard euro. Het bedrijf gaat daarom in Duitsland zo’n 12 duizend banen schrappen. Volgens de Duitse pers wil het bedrijf ZF Lifetec uiteindelijk verkopen of naar de beurs brengen om met de opbrengst de schuldenlast terug te brengen.

ZF is na Bosch de grootste Duitse toeleverancier voor de auto-industrie.