5 Vragen aan Henk van der Kwast over Hedin, rode cijfers en de merken waarin hij toekomst ziet

Stern-topman Van der Kwast: ‘Het nest is opgeruimd, we slaan de vleugels weer uit’

5 vragen aan • Stern noteerde in het coronajaar 2020 het grootste verlies uit zijn geschiedenis. Topman Henk van der Kwast zag in de crisis vooral een kans om schoon schip te maken. Volgens hem kan het bedrijf dit jaar weer volle kracht vooruit. “We willen een soort Bijenkorf worden waarbij marge boven volume gaat.”
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Henk van der Kwast. (Foto: Stern Groep)

Dealerholding Stern zag in 2020 zijn nettoresultaat met een kleine 50 miljoen euro verminderen. Ook werd het bedrijf in de afgelopen jaren substantieel kleiner. Maar tegelijkertijd werd het bedrijf financieel gezonder en wendbaarder, stelt Van der Kwast. In een interview met Automotive licht hij zijn plannen toe. “We willen een soort Bijenkorf worden, waarbij marge boven volume gaat.”

Stern heeft vorig jaar een recordverlies genoteerd. Desondanks lijken jullie tevreden met het resultaat. Hoe kan dat?

“We hebben op alle terreinen schoon schip gemaakt. We hebben alles wat we konden aanpakken aangepakt, zoals te zien is in de afboeking van de goodwill van het dealerbedrijf en afwaardering van belastingvorderingen. Dat waren boekhoudkundige posten die we ons konden veroorloven. Daarbij hebben we onze financiële ratio’s weten te verbeteren. We hadden een grote positieve kasstroom (van 45 miljoen euro in 2020 tegen 8 miljoen in 2019, red), onze liquiditeitspositie is versterkt terwijl alle belastingen zijn afgedragen en onze solvabiliteit is gestegen naar 29 procent. Overigens zou onze solvabiliteit rond de 40 procent uitkomen als we onze huurcontracten niet in de balans zouden moeten opnemen; dat is een IFRS-verplichting. Gezien de pandemie zijn we absoluut niet ontevreden over 2020.”

Voldoende liquiditeit en solvabiliteit dus. Wat betekent dat voor de plannen voor 2021? Komt de fusie met Hedin er dan eindelijk?

“We hebben met Hedin afgesproken geen uitspraken te doen over de stand van zaken. Ik verwacht dat tegen de zomer meer bekend zal worden. Dat betekent niet dat we niet actief zoeken naar acquisitiemogelijkheden. Daarbij is het nastreven van volume en schaalgrootte belangrijk, maar niet langer heilig. We zien onszelf meer als een soort Bijenkorf, we focussen op merken die toegevoegde waarde leveren.

Ik blijf, op verzoek van commissarissen en grootaandeelhouders, de komende jaren leiding geven aan Stern

Overigens geldt daarbij wel dat de plannen in lijn moeten zijn met de economische realiteit. We verwachten geen gemakkelijk jaar. Wij zijn zowel met onderhoud als schade voor een deel afhankelijk van gestuurde stromen. Als er minder gereden wordt, dan zorgt dat voor vraaguitval. Maar op een gegeven moment zal er een fors herstel komen, waardoor het nu zaak is om scherp op de kosten te zijn, maar daarbij wel te zorgen dat we klaar zijn als het werkaanbod weer toeneemt.”

Jullie gaven vorig jaar aan te willen groeien met Renault. Maar Renault-dealer Indumij is verkocht aan Van Mossel. Hoe staan jullie er nu voor?

“Nadat we onze positie in de regio Amsterdam hadden afgebouwd, wilden we onze zuidelijke Renault-bedrijven versterken. Indumij Groep was de voor de hand liggen kandidaat, maar de importeur zag liever iemand anders die overname doen. Dat kan en wij hebben ons toen teruggetrokken en een pas op de plaats gemaakt. Momenteel zijn we in gesprek met de importeur en met andere partijen. De importeur wil naar minder dealers en ziet ons als strategische partner voor de toekomst.”

Ook bij andere merken gebeurt veel. Stern is een van de kleinere dealers in het PSA/FCA-netwerk. Is het jullie ambitie om een Stellantis-dealer te worden en dus ook merken als Peugeot en Citroën te gaan voeren?

“Het is nog te vroeg om daar al concrete uitspraken over te doen. Bij Stellantis zijn ze momenteel de inventarisatie aan het doen, waarbij ze goed kijken naar de performance en investeringskracht van de retailers. Het is geen gemakkelijke puzzel die ze willen leggen en wij zouden daar absoluut een rol in kunnen spelen.” Stern Groep staat op plek 3 in de Automotive Dealerholding Top 60, editie 2020-2021.

Bij een ander merk, Volvo, wordt nu gezegd dat over tien jaar alle verkoop online moet plaatsvinden. Wat denkt u daarvan?

“Sowieso gaan we als branche veel meer online verkopen. Volvo wil op deze manier zijn unieke positie onderstrepen en het anders doen dan anderen. Het hoeft voor dealers niet slecht uit te pakken. We moeten als branche op zoek naar een agentmodel en ik zie dat er wel van komen. Daarvoor hebben we nog tien jaar de tijd. Verder sterkt deze stap van Volvo ons in de gedachte dat ons plan om een digitaal platform te bouwen de juiste is. Wij moeten online sterk vertegenwoordigd zijn. Dat is de reden dat we naar één Stern zijn gegaan met één benaming voor alle bedrijven. Daarbij hebben we een state of the art platform gebouwd en we zien de activiteiten daarop nu al enorm toenemen. Online willen we de klant binden, zij kunnen een steeds groter deel van hun mobiliteitsbehoeften nu online bij ons invullen.

In de komende periode breiden we onze services en diensten verder uit, zo gaan we in samenwerking met leasemaatschappij ALD (Stern verkocht zijn leasetak in 2019 aan ALD, red) meer leaseproducten aanbieden. De combinatie van een krachtig platform, een sterk merk en een goede service is onze waarborg voor continuïteit. Het is een bijzonder interessante tijd en ik blijf dan ook, op verzoek van commissarissen en grootaandeelhouders, met veel plezier en energie de komende jaren leiding geven aan het bedrijf.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Stern-topman Van der Kwast: ‘Het nest is opgeruimd, we slaan de vleugels weer uit’ | Automotive Online
5 Vragen aan Henk van der Kwast over Hedin, rode cijfers en de merken waarin hij toekomst ziet

Stern-topman Van der Kwast: ‘Het nest is opgeruimd, we slaan de vleugels weer uit’

5 vragen aan • Stern noteerde in het coronajaar 2020 het grootste verlies uit zijn geschiedenis. Topman Henk van der Kwast zag in de crisis vooral een kans om schoon schip te maken. Volgens hem kan het bedrijf dit jaar weer volle kracht vooruit. “We willen een soort Bijenkorf worden waarbij marge boven volume gaat.”
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Henk van der Kwast. (Foto: Stern Groep)

Dealerholding Stern zag in 2020 zijn nettoresultaat met een kleine 50 miljoen euro verminderen. Ook werd het bedrijf in de afgelopen jaren substantieel kleiner. Maar tegelijkertijd werd het bedrijf financieel gezonder en wendbaarder, stelt Van der Kwast. In een interview met Automotive licht hij zijn plannen toe. “We willen een soort Bijenkorf worden, waarbij marge boven volume gaat.”

Stern heeft vorig jaar een recordverlies genoteerd. Desondanks lijken jullie tevreden met het resultaat. Hoe kan dat?

“We hebben op alle terreinen schoon schip gemaakt. We hebben alles wat we konden aanpakken aangepakt, zoals te zien is in de afboeking van de goodwill van het dealerbedrijf en afwaardering van belastingvorderingen. Dat waren boekhoudkundige posten die we ons konden veroorloven. Daarbij hebben we onze financiële ratio’s weten te verbeteren. We hadden een grote positieve kasstroom (van 45 miljoen euro in 2020 tegen 8 miljoen in 2019, red), onze liquiditeitspositie is versterkt terwijl alle belastingen zijn afgedragen en onze solvabiliteit is gestegen naar 29 procent. Overigens zou onze solvabiliteit rond de 40 procent uitkomen als we onze huurcontracten niet in de balans zouden moeten opnemen; dat is een IFRS-verplichting. Gezien de pandemie zijn we absoluut niet ontevreden over 2020.”

Voldoende liquiditeit en solvabiliteit dus. Wat betekent dat voor de plannen voor 2021? Komt de fusie met Hedin er dan eindelijk?

“We hebben met Hedin afgesproken geen uitspraken te doen over de stand van zaken. Ik verwacht dat tegen de zomer meer bekend zal worden. Dat betekent niet dat we niet actief zoeken naar acquisitiemogelijkheden. Daarbij is het nastreven van volume en schaalgrootte belangrijk, maar niet langer heilig. We zien onszelf meer als een soort Bijenkorf, we focussen op merken die toegevoegde waarde leveren.

Ik blijf, op verzoek van commissarissen en grootaandeelhouders, de komende jaren leiding geven aan Stern

Overigens geldt daarbij wel dat de plannen in lijn moeten zijn met de economische realiteit. We verwachten geen gemakkelijk jaar. Wij zijn zowel met onderhoud als schade voor een deel afhankelijk van gestuurde stromen. Als er minder gereden wordt, dan zorgt dat voor vraaguitval. Maar op een gegeven moment zal er een fors herstel komen, waardoor het nu zaak is om scherp op de kosten te zijn, maar daarbij wel te zorgen dat we klaar zijn als het werkaanbod weer toeneemt.”

Jullie gaven vorig jaar aan te willen groeien met Renault. Maar Renault-dealer Indumij is verkocht aan Van Mossel. Hoe staan jullie er nu voor?

“Nadat we onze positie in de regio Amsterdam hadden afgebouwd, wilden we onze zuidelijke Renault-bedrijven versterken. Indumij Groep was de voor de hand liggen kandidaat, maar de importeur zag liever iemand anders die overname doen. Dat kan en wij hebben ons toen teruggetrokken en een pas op de plaats gemaakt. Momenteel zijn we in gesprek met de importeur en met andere partijen. De importeur wil naar minder dealers en ziet ons als strategische partner voor de toekomst.”

Ook bij andere merken gebeurt veel. Stern is een van de kleinere dealers in het PSA/FCA-netwerk. Is het jullie ambitie om een Stellantis-dealer te worden en dus ook merken als Peugeot en Citroën te gaan voeren?

“Het is nog te vroeg om daar al concrete uitspraken over te doen. Bij Stellantis zijn ze momenteel de inventarisatie aan het doen, waarbij ze goed kijken naar de performance en investeringskracht van de retailers. Het is geen gemakkelijke puzzel die ze willen leggen en wij zouden daar absoluut een rol in kunnen spelen.” Stern Groep staat op plek 3 in de Automotive Dealerholding Top 60, editie 2020-2021.

Bij een ander merk, Volvo, wordt nu gezegd dat over tien jaar alle verkoop online moet plaatsvinden. Wat denkt u daarvan?

“Sowieso gaan we als branche veel meer online verkopen. Volvo wil op deze manier zijn unieke positie onderstrepen en het anders doen dan anderen. Het hoeft voor dealers niet slecht uit te pakken. We moeten als branche op zoek naar een agentmodel en ik zie dat er wel van komen. Daarvoor hebben we nog tien jaar de tijd. Verder sterkt deze stap van Volvo ons in de gedachte dat ons plan om een digitaal platform te bouwen de juiste is. Wij moeten online sterk vertegenwoordigd zijn. Dat is de reden dat we naar één Stern zijn gegaan met één benaming voor alle bedrijven. Daarbij hebben we een state of the art platform gebouwd en we zien de activiteiten daarop nu al enorm toenemen. Online willen we de klant binden, zij kunnen een steeds groter deel van hun mobiliteitsbehoeften nu online bij ons invullen.

In de komende periode breiden we onze services en diensten verder uit, zo gaan we in samenwerking met leasemaatschappij ALD (Stern verkocht zijn leasetak in 2019 aan ALD, red) meer leaseproducten aanbieden. De combinatie van een krachtig platform, een sterk merk en een goede service is onze waarborg voor continuïteit. Het is een bijzonder interessante tijd en ik blijf dan ook, op verzoek van commissarissen en grootaandeelhouders, met veel plezier en energie de komende jaren leiding geven aan het bedrijf.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.