‘Bosch waarschuwt EV-makers voor afhankelijkheid van batterijcellen’

Nienke Eusterbrock Nienke Eusterbrock
Omzet ‘mobility’ bij Bosch hoger maar marge onder druk
foto: Shutterstock (Foto: Bosch)

Bosch waarschuwt EV-makers die zich alleen concentreren op batterijcellen en weinig aandacht hebben voor andere  brandstofbronnen. De energiecrisis in Europa biedt een harde les over de risico’s van het focussen op één brandstofbron – in het geval van de elektrische auto-industrie, batterijcellen, vertelde Markus Heyn, hoofd mobiliteitsdiensten voor Robert Bosch, aan de Stuttgarter Zeitung.

“We zien momenteel de gevolgen van het gastekort voor Duitsland en Europa, omdat we te weinig alternatieven hebben voorbereid”, zegt Heyn, die ook bestuurslid is van de leverancier. “In de auto-industrie moeten we van deze gelegenheid gebruik maken om ons af te vragen wat we kunnen doen als er ooit te weinig batterijcellen zijn.” In dat geval, zei hij, “zou iedereen zeker graag een alternatief voor batterijvoeding zien. Maar die bestaat alleen als we die tijdig hebben voorbereid.”

Alternatieven

Batterijalternatieven die moeten worden overwogen, aldus Heyn, zijn onder meer brandstofcellen die waterstof en zuurstof gebruiken om elektrische motoren aan te drijven. De infrastructuur die wordt ontwikkeld voor langeafstandsvrachtwagens is zeer geschikt als ‘ruggengraat voor de bevoorrading van personenauto’s’, denkt hij. 

Bosch zal meer dan 200 miljoen euro investeren om brandstofcelstacks in de VS te produceren door zijn bestaande Anderson-faciliteit in South Carolina uit te breiden, ter ondersteuning van de productie van brandstofcellen , die naar verwachting in 2026 zal beginnen en ten minste 350 nieuwe banen zal creëren.

Grote kostenpost

Batterijen behoren tot de belangrijkste kostenfactoren voor EV’s en het verbeteren van de technologie heeft tot nu toe doorgaans geleid tot jaarlijkse efficiëntiewinsten. Dat traject hapert echter naarmate de kosten van grondstoffen stijgen. Dit trekt de voorspellingen van autofabrikanten dat EV’s binnenkort een vergelijkbare marge zullen bieden als voertuigen met een verbrandingsmotor in twijfel.

Ook Volkswagen ceo Blume heeft zich in een interview uitgesproken over alternatieven voor batterij-elektrische aandrijvingen, waaronder E-fuels. batterij-elektrische aandrijvingen, waaronder E-fuels. 

‘Bosch waarschuwt EV-makers voor afhankelijkheid van batterijcellen’ | Automotive Online

‘Bosch waarschuwt EV-makers voor afhankelijkheid van batterijcellen’

Nienke Eusterbrock Nienke Eusterbrock
Omzet ‘mobility’ bij Bosch hoger maar marge onder druk
foto: Shutterstock (Foto: Bosch)

Bosch waarschuwt EV-makers die zich alleen concentreren op batterijcellen en weinig aandacht hebben voor andere  brandstofbronnen. De energiecrisis in Europa biedt een harde les over de risico’s van het focussen op één brandstofbron – in het geval van de elektrische auto-industrie, batterijcellen, vertelde Markus Heyn, hoofd mobiliteitsdiensten voor Robert Bosch, aan de Stuttgarter Zeitung.

“We zien momenteel de gevolgen van het gastekort voor Duitsland en Europa, omdat we te weinig alternatieven hebben voorbereid”, zegt Heyn, die ook bestuurslid is van de leverancier. “In de auto-industrie moeten we van deze gelegenheid gebruik maken om ons af te vragen wat we kunnen doen als er ooit te weinig batterijcellen zijn.” In dat geval, zei hij, “zou iedereen zeker graag een alternatief voor batterijvoeding zien. Maar die bestaat alleen als we die tijdig hebben voorbereid.”

Alternatieven

Batterijalternatieven die moeten worden overwogen, aldus Heyn, zijn onder meer brandstofcellen die waterstof en zuurstof gebruiken om elektrische motoren aan te drijven. De infrastructuur die wordt ontwikkeld voor langeafstandsvrachtwagens is zeer geschikt als ‘ruggengraat voor de bevoorrading van personenauto’s’, denkt hij. 

Bosch zal meer dan 200 miljoen euro investeren om brandstofcelstacks in de VS te produceren door zijn bestaande Anderson-faciliteit in South Carolina uit te breiden, ter ondersteuning van de productie van brandstofcellen , die naar verwachting in 2026 zal beginnen en ten minste 350 nieuwe banen zal creëren.

Grote kostenpost

Batterijen behoren tot de belangrijkste kostenfactoren voor EV’s en het verbeteren van de technologie heeft tot nu toe doorgaans geleid tot jaarlijkse efficiëntiewinsten. Dat traject hapert echter naarmate de kosten van grondstoffen stijgen. Dit trekt de voorspellingen van autofabrikanten dat EV’s binnenkort een vergelijkbare marge zullen bieden als voertuigen met een verbrandingsmotor in twijfel.

Ook Volkswagen ceo Blume heeft zich in een interview uitgesproken over alternatieven voor batterij-elektrische aandrijvingen, waaronder E-fuels. batterij-elektrische aandrijvingen, waaronder E-fuels.