‘Chinese exportbeperking grafiet kan Europese batterijfabrieken dwarsbomen’

China • Grafiet is nodig in de negatieve pool van vrijwel elke batterij.
Maarten Bokslag Maarten Bokslag
Auto batterij accu lithium
Foto: Shutterstock

China voert per 1 december een beperking in op de export van grafiet. Het land wil daarmee naar eigen zeggen ‘de nationale veiligheid’ beschermen. De beperking kan de plannen voor de bouw van Europese fabrieken van batterijen voor EV’s in gevaar brengen, zo meldt persbureau Reuters.

Exportvergunning

De maatregel houdt in dat er een exportvergunning moet worden afgegeven voor export van zowel natuurlijk grafiet, als synthetisch grafiet met hoge zuiverheid. Een van deze soorten is nodig bij de productie van de negatieve pool van een accu (anode). China controleert volgens Reuters ongeveer 90 procent van de handel in grafiet. Volgens de Chinese douanegegevens zijn Japan, de Verenigde Staten, India en Zuid-Korea de grootste afnemers van grafiet uit China.

Alternatieven

Wat de exportbeperking voor gevolgen krijgt voor de bouw van Europese fabrieken die batterijen voor EV’s willen maken, is niet helder. Eigen productie van synthetische grafiet is mogelijk, maar op veel plaatsen niet ver ontwikkeld doordat natuurlijk grafiet vrij te verkrijgen was. “Wat China met dit besluit tegen het Westen zegt, is dat ze niet gaan helpen elektrische auto’s te maken. Je moet je eigen manier vinden om dat te doen”, zei Hugues Jacquemin, ceo van Northern Graphite.

Experts zien de stap van China als onderdeel in een reeks handelsbeperkingen over en weer. Daarbij horen ook beperkingen op de export van chips (over en weer) en het onderzoek van de Europese Commissie naar ongeoorloofde staatssteun aan Chinese autofabrikanten.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

‘Chinese exportbeperking grafiet kan Europese batterijfabrieken dwarsbomen’ | Automotive Online

‘Chinese exportbeperking grafiet kan Europese batterijfabrieken dwarsbomen’

China • Grafiet is nodig in de negatieve pool van vrijwel elke batterij.
Maarten Bokslag Maarten Bokslag
Auto batterij accu lithium
Foto: Shutterstock

China voert per 1 december een beperking in op de export van grafiet. Het land wil daarmee naar eigen zeggen ‘de nationale veiligheid’ beschermen. De beperking kan de plannen voor de bouw van Europese fabrieken van batterijen voor EV’s in gevaar brengen, zo meldt persbureau Reuters.

Exportvergunning

De maatregel houdt in dat er een exportvergunning moet worden afgegeven voor export van zowel natuurlijk grafiet, als synthetisch grafiet met hoge zuiverheid. Een van deze soorten is nodig bij de productie van de negatieve pool van een accu (anode). China controleert volgens Reuters ongeveer 90 procent van de handel in grafiet. Volgens de Chinese douanegegevens zijn Japan, de Verenigde Staten, India en Zuid-Korea de grootste afnemers van grafiet uit China.

Alternatieven

Wat de exportbeperking voor gevolgen krijgt voor de bouw van Europese fabrieken die batterijen voor EV’s willen maken, is niet helder. Eigen productie van synthetische grafiet is mogelijk, maar op veel plaatsen niet ver ontwikkeld doordat natuurlijk grafiet vrij te verkrijgen was. “Wat China met dit besluit tegen het Westen zegt, is dat ze niet gaan helpen elektrische auto’s te maken. Je moet je eigen manier vinden om dat te doen”, zei Hugues Jacquemin, ceo van Northern Graphite.

Experts zien de stap van China als onderdeel in een reeks handelsbeperkingen over en weer. Daarbij horen ook beperkingen op de export van chips (over en weer) en het onderzoek van de Europese Commissie naar ongeoorloofde staatssteun aan Chinese autofabrikanten.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.