‘Westerse onafhankelijkheid Chinese batterijen kost € 156 miljard tot 2030’

Nienke Eusterbrock Nienke Eusterbrock
• Laatste update:
Ook domineert China de productie van hun materialen en componenten. (Foto: Shutterstock)

De VS en Europa kunnen hun afhankelijkheid van China voor EV-batterijen minimaliseren door tegen 2030 zo’n 156 miljard euro aan nieuwe investeringen te doen. Dat meldt the Financial Times na aanleiding van voorspellingen van Goldman Sachs.

Om met China te kunnen concurreren heeft de investeringsbank berekend dat westerse landen 76,3 miljard euro moeten uitgeven aan batterijen. Daarnaast moet er 58,9 miljard euro geïnvesteerd worden in componenten, 13,2 miljard euro in de winning van lithium, nikkel en kobalt en 11,9 miljard euro in de raffinage van die materialen.

Goldman Sachs is wel van mening dat de vraag naar batterijen binnen de komende drie tot vijf jaar zonder China kan worden vervuld. Dit zal dan grotendeels moeten gebeuren dankzij grote investeringen in de VS door de Zuid-Koreaanse conglomeraten LG en SK, die worden aangetrokken door federale subsidies. Goldman voorspelt dat het marktaandeel van de Koreaanse batterij-fabrikanten in Amerika in drie jaar tijd zou stijgen van 11 procent in 2021 naar ongeveer 55 procent.

Europese batterijbonanza

In Europa staan er ook heel wat batterijfabrieken op de planning, die deels door Chinese conglomeraten worden bekostigd. Zo hebben Nio en Great Wall Motor plannen voor batterijfabrieken in Europa. De Chinese batterijfabrikant Catl heeft aangekondigd de grootste batterijfabriek van Europa te bouwen in Hongarije.

Van de Europese bedrijven is Volkswagen het meest actief. De automaker investeert in batterij fabrieken in Spanje en Duitsland. Ook Mercedes heeft plannen voor hun eigen batterij fabrieken in Europa. Daarnaast heeft het Duitse bedrijf een joint venture opgezet met Stellantis voor batterijproductie. Het Zweedse Northvolt produceert batterijen met flinke Europese subsidies en hulp van Volvo, dat in Chinese handen is.

Of en wanneer de Tesla-fabriek in Berlijn batterijen gaat produceren, is nog ongewis. Lees meer: dit zijn en worden de grootste batterijfabrieken in Europa

‘Westerse onafhankelijkheid Chinese batterijen kost € 156 miljard tot 2030’ | Automotive Online

‘Westerse onafhankelijkheid Chinese batterijen kost € 156 miljard tot 2030’

Nienke Eusterbrock Nienke Eusterbrock
• Laatste update:
Ook domineert China de productie van hun materialen en componenten. (Foto: Shutterstock)

De VS en Europa kunnen hun afhankelijkheid van China voor EV-batterijen minimaliseren door tegen 2030 zo’n 156 miljard euro aan nieuwe investeringen te doen. Dat meldt the Financial Times na aanleiding van voorspellingen van Goldman Sachs.

Om met China te kunnen concurreren heeft de investeringsbank berekend dat westerse landen 76,3 miljard euro moeten uitgeven aan batterijen. Daarnaast moet er 58,9 miljard euro geïnvesteerd worden in componenten, 13,2 miljard euro in de winning van lithium, nikkel en kobalt en 11,9 miljard euro in de raffinage van die materialen.

Goldman Sachs is wel van mening dat de vraag naar batterijen binnen de komende drie tot vijf jaar zonder China kan worden vervuld. Dit zal dan grotendeels moeten gebeuren dankzij grote investeringen in de VS door de Zuid-Koreaanse conglomeraten LG en SK, die worden aangetrokken door federale subsidies. Goldman voorspelt dat het marktaandeel van de Koreaanse batterij-fabrikanten in Amerika in drie jaar tijd zou stijgen van 11 procent in 2021 naar ongeveer 55 procent.

Europese batterijbonanza

In Europa staan er ook heel wat batterijfabrieken op de planning, die deels door Chinese conglomeraten worden bekostigd. Zo hebben Nio en Great Wall Motor plannen voor batterijfabrieken in Europa. De Chinese batterijfabrikant Catl heeft aangekondigd de grootste batterijfabriek van Europa te bouwen in Hongarije.

Van de Europese bedrijven is Volkswagen het meest actief. De automaker investeert in batterij fabrieken in Spanje en Duitsland. Ook Mercedes heeft plannen voor hun eigen batterij fabrieken in Europa. Daarnaast heeft het Duitse bedrijf een joint venture opgezet met Stellantis voor batterijproductie. Het Zweedse Northvolt produceert batterijen met flinke Europese subsidies en hulp van Volvo, dat in Chinese handen is.

Of en wanneer de Tesla-fabriek in Berlijn batterijen gaat produceren, is nog ongewis. Lees meer: dit zijn en worden de grootste batterijfabrieken in Europa