‘Bezitters sjoemeldiesel Duitsland riskeren rijverbod bij niet opvolgen recall’

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
De VW-recall is verplicht. (Foto: Shutterstock)

Volkswagenbezitters die de recall negeren om hun sjoemeldiesel te fixen, riskeren dat de registratie van de auto ongedaan wordt gemaakt. Dat meldt Automotive News Europe op basis van KBA, de Duitse equivalent van de RDW. In Hamburg en München zouden al meerdere “met sjoemelsoftware geaffecteerde Euro5” Audi’s en Volkwagens zijn gederegistreerd, meldt ANE. De eigenaren waren herhaaldelijk opgeroepen om met hun auto terug te gaan naar de dealer. “De recall is verplicht. Auto’s die niet worden gemaakt, kunnen van de weg gehaald worden. Een auto-eigenaar heeft ongeveer anderhalf jaar de tijd om aan de recall tegemoet te komen,” zo meldt KBA aan ANE via een e-mail.

In 2016 keurde KBA de software-aanpassingen goed die de VW Groep wil doorvoeren om de sjoemelsoftware te verwijderen in de 1.2-, 1.6- and 2.0-liter EA 189 motoren. In totaal zouden er wereldwijd 11 miljoen VAG-auto’s sjoemelsoftware bevatten, waarvan 5 miljoen in Europa. Halverwege 2018 is van de 2,5 miljoen Duitse auto’s met sjoemsoftware ruim 95 procent gefixt, aldus KBA. In slechts enkele gevallen is er nog helemaal geen gehoor gegeven aan de oproep. Er spelen diverse rechtszaken in Duitsland tussen bezitters van sjoemeldiesels en de overheid over de rechtmatigheid van een verplichte recall. Een rechtbank in Nordrhein-Westfalen oordeelde vandaag dat de recall verplicht is. Twee autobezitters hadden een zaak aangespannen tegen de KBA, nadat deze instantie een van de auto’s van de weg had gehaald en de andere automobilist een boete werd opgelegd omdat de recall niet was uitgevoerd.

RDW is gevraagd naar de Nederlandse situatie.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

‘Bezitters sjoemeldiesel Duitsland riskeren rijverbod bij niet opvolgen recall’ | Automotive Online

‘Bezitters sjoemeldiesel Duitsland riskeren rijverbod bij niet opvolgen recall’

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
De VW-recall is verplicht. (Foto: Shutterstock)

Volkswagenbezitters die de recall negeren om hun sjoemeldiesel te fixen, riskeren dat de registratie van de auto ongedaan wordt gemaakt. Dat meldt Automotive News Europe op basis van KBA, de Duitse equivalent van de RDW. In Hamburg en München zouden al meerdere “met sjoemelsoftware geaffecteerde Euro5” Audi’s en Volkwagens zijn gederegistreerd, meldt ANE. De eigenaren waren herhaaldelijk opgeroepen om met hun auto terug te gaan naar de dealer. “De recall is verplicht. Auto’s die niet worden gemaakt, kunnen van de weg gehaald worden. Een auto-eigenaar heeft ongeveer anderhalf jaar de tijd om aan de recall tegemoet te komen,” zo meldt KBA aan ANE via een e-mail.

In 2016 keurde KBA de software-aanpassingen goed die de VW Groep wil doorvoeren om de sjoemelsoftware te verwijderen in de 1.2-, 1.6- and 2.0-liter EA 189 motoren. In totaal zouden er wereldwijd 11 miljoen VAG-auto’s sjoemelsoftware bevatten, waarvan 5 miljoen in Europa. Halverwege 2018 is van de 2,5 miljoen Duitse auto’s met sjoemsoftware ruim 95 procent gefixt, aldus KBA. In slechts enkele gevallen is er nog helemaal geen gehoor gegeven aan de oproep. Er spelen diverse rechtszaken in Duitsland tussen bezitters van sjoemeldiesels en de overheid over de rechtmatigheid van een verplichte recall. Een rechtbank in Nordrhein-Westfalen oordeelde vandaag dat de recall verplicht is. Twee autobezitters hadden een zaak aangespannen tegen de KBA, nadat deze instantie een van de auto’s van de weg had gehaald en de andere automobilist een boete werd opgelegd omdat de recall niet was uitgevoerd.

RDW is gevraagd naar de Nederlandse situatie.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.