‘Ex-Audi-chef bekent dieselfraude in ruil voor lagere straf’

Emissiefraude • Stadler heeft jarenlang elke betrokkenheid ontkent en weigerde officieel te getuigen.
Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
Rupert Stadler van Audi heeft altijd ontkent dat hij iets wist van de dieselfraude (foto: Audi)

Voormalig Audi-ceo Rupert Stadler gaat binnen twee weken een volledige bekentenis afleggen voor de rechtbank in München, die de dieselfraude bij Audi onderzoekt. Stadler was jarenlang onwillig om te getuigen. De rechter heeft hem in ruil een voorwaardelijke gevangenisstraf en een boete van 1,1 miljoen euro toegezegd. Die boete moet worden overgemaakt naar goede doelen. Volgens internationale media heeft zijn advocaat nu bekendgemaakt dat hij een volledige bekentenis zal afleggen.

Officieel aangeklaagd

Stadler heeft altijd ontkent er iets van te weten. In 2020 werd hij officieel in staat van beschuldiging gesteld. Daarmee dreigden gevangenisstraffen tot 10 jaar. In 2021 legden technici van Audi een getuigenis af dat Stadler wel degelijk op de hoogte was van alle illegale praktijken. Hij schoof de verantwoordelijkheid echter af: “Ik werd dom gehouden door mijn technici.

Dieselfraude bij Audi

De dieselfraude bij Volkswagen werd in 2015 bekend en al snel werd duidelijk dat dit ook op diverse diesels van Audi betrekking had. Volgens een voorlopig oordeel van de Duitse rechter had Stadler uiterlijk in juli 2016 moeten erkennen dat er met de uitlaatgaswaarden gemanipuleerd had kunnen worden. In plaats van de zaak tot de bodem uit te zoeken, liet hij de verkoop van de gemanipuleerde auto’s doorgaan tot begin 2018. Daarom kan hij worden veroordeeld wegens fraude door nalatigheid.

Kleinere Adblue-tanks

De betreffende Audi diesels hadden motorsoftware die maakte dat de auto’s op de testbank wel aan de stikstof-grenswaarden voldeden, maar op de weg niet. Dat scheelde onder meer de dure en tijdrovende montage achteraf van grotere Adblue-tanks voor de uitlaatgasreiniging.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

‘Ex-Audi-chef bekent dieselfraude in ruil voor lagere straf’ | Automotive Online

‘Ex-Audi-chef bekent dieselfraude in ruil voor lagere straf’

Emissiefraude • Stadler heeft jarenlang elke betrokkenheid ontkent en weigerde officieel te getuigen.
Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
Rupert Stadler van Audi heeft altijd ontkent dat hij iets wist van de dieselfraude (foto: Audi)

Voormalig Audi-ceo Rupert Stadler gaat binnen twee weken een volledige bekentenis afleggen voor de rechtbank in München, die de dieselfraude bij Audi onderzoekt. Stadler was jarenlang onwillig om te getuigen. De rechter heeft hem in ruil een voorwaardelijke gevangenisstraf en een boete van 1,1 miljoen euro toegezegd. Die boete moet worden overgemaakt naar goede doelen. Volgens internationale media heeft zijn advocaat nu bekendgemaakt dat hij een volledige bekentenis zal afleggen.

Officieel aangeklaagd

Stadler heeft altijd ontkent er iets van te weten. In 2020 werd hij officieel in staat van beschuldiging gesteld. Daarmee dreigden gevangenisstraffen tot 10 jaar. In 2021 legden technici van Audi een getuigenis af dat Stadler wel degelijk op de hoogte was van alle illegale praktijken. Hij schoof de verantwoordelijkheid echter af: “Ik werd dom gehouden door mijn technici.

Dieselfraude bij Audi

De dieselfraude bij Volkswagen werd in 2015 bekend en al snel werd duidelijk dat dit ook op diverse diesels van Audi betrekking had. Volgens een voorlopig oordeel van de Duitse rechter had Stadler uiterlijk in juli 2016 moeten erkennen dat er met de uitlaatgaswaarden gemanipuleerd had kunnen worden. In plaats van de zaak tot de bodem uit te zoeken, liet hij de verkoop van de gemanipuleerde auto’s doorgaan tot begin 2018. Daarom kan hij worden veroordeeld wegens fraude door nalatigheid.

Kleinere Adblue-tanks

De betreffende Audi diesels hadden motorsoftware die maakte dat de auto’s op de testbank wel aan de stikstof-grenswaarden voldeden, maar op de weg niet. Dat scheelde onder meer de dure en tijdrovende montage achteraf van grotere Adblue-tanks voor de uitlaatgasreiniging.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.