Massaclaim over sjoemeldiesels Peugeot en Opel kan door

emissiefraude • Stichting Emission Claim verwacht dat het aantal deelnemers na vandaag verder zal oplopen.
Kim Andriessen Kim Andriessen
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

Claimorganisaties kunnen hun juridische strijd rond sjoemelsoftware in dieselwagens van Peugeot, Citroën en Opel voortzetten. De rechter in Amsterdam heeft meerdere claimclubs aangemerkt als representatieve belangenbehartiger waardoor de procedure een volgende fase in kan gaan, zo meldt het ANP.

Guido van Woerkom, voorzitter van de Nederlandse Stichting Car Claim noemt de uitspraak ‘een essentiële stap voor de weg naar compensatie voor alle gedupeerde Nederlandse automobilisten.’ In de volgende fase van de zaak zal de rechter de vorderingen volgens Van Woerkom inhoudelijk gaan behandelen. “Dan zal de rechtbank vaststellen of sjoemelrijders een gebrekkig product geleverd hebben gekregen en of zij daarom recht hebben op compensatie.”

Tot nu toe worden in zo goed als alle procedures schadevergoedingen tussen de 1.500 en 3.000 euro toegewezen.

Ook de Stichting Emission Claim, waar zich meer dan tienduizend gedupeerden hebben gemeld, reageert positief op de beslissing van de rechter. “We verwachten dat het aantal deelnemers na vandaag nog verder zal oplopen”, stelt voorzitter Martin James.

Kantonrechter: koper tweedehands VW-sjoemeldiesel krijgt 1.500 euro schadevergoeding

Importeur

Car Claim diende in januari 2022 namens gedupeerde autobezitters een claim in tegen Peugeot, Opel en Citroën. De merken wordt verweten sjoemelsoftware te hebben toegepast in dieselauto’s. Het zou volgens de stichting om 300 duizend auto’s gaan. Behalve tegen de autofabrikanten, is de procedure ook gericht tegen de Nederlandse importeur en Nederlandse autodealers van Peugeot, Citroën, DS en Opel.

In Nederland hebben meerdere stichtingen zaken lopen tegen autofabrikanten. Zij stellen dat honderdduizenden Nederlandse automobilisten zijn gedupeerd. Er lopen claims tegen Peugeot, Citroën, DS, Opel, Volkswagen, Audi, Seat, Skoda, Daimler, Renault en Dacia.

Car Claim wist in 2021 al een Nederlandse rechter te overtuigen dat kopers van sjoemeldiesels van Volkswagen recht hebben op compensatie. Maar Volkswagen tekende bezwaar aan. Volgens het bedrijf hadden automobilisten helemaal geen financiële schade geleden door het feit dat hun auto’s meer uitstoten dan gemeld.

Oostenrijk

Ook elders in Europa waren al rechtszaken. Zo bepaalde het Hof van Justitie van de Europese Unie in 2022 dat de sjoemelsoftware in dieselauto’s van Volkswagen verboden is. Het Hof deed de uitspraak in een zaak die was aangespannen door een aantal Oostenrijkse klanten. Gevolg van deze uitspraak was dat Oostenrijkse kopers die tussen 2011 en 2013 een Volkswagen kochten hun geld konden terugvragen.

Massaclaim over sjoemeldiesels Peugeot en Opel kan door | Automotive Online

Massaclaim over sjoemeldiesels Peugeot en Opel kan door

emissiefraude • Stichting Emission Claim verwacht dat het aantal deelnemers na vandaag verder zal oplopen.
Kim Andriessen Kim Andriessen
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

Claimorganisaties kunnen hun juridische strijd rond sjoemelsoftware in dieselwagens van Peugeot, Citroën en Opel voortzetten. De rechter in Amsterdam heeft meerdere claimclubs aangemerkt als representatieve belangenbehartiger waardoor de procedure een volgende fase in kan gaan, zo meldt het ANP.

Guido van Woerkom, voorzitter van de Nederlandse Stichting Car Claim noemt de uitspraak ‘een essentiële stap voor de weg naar compensatie voor alle gedupeerde Nederlandse automobilisten.’ In de volgende fase van de zaak zal de rechter de vorderingen volgens Van Woerkom inhoudelijk gaan behandelen. “Dan zal de rechtbank vaststellen of sjoemelrijders een gebrekkig product geleverd hebben gekregen en of zij daarom recht hebben op compensatie.”

Tot nu toe worden in zo goed als alle procedures schadevergoedingen tussen de 1.500 en 3.000 euro toegewezen.

Ook de Stichting Emission Claim, waar zich meer dan tienduizend gedupeerden hebben gemeld, reageert positief op de beslissing van de rechter. “We verwachten dat het aantal deelnemers na vandaag nog verder zal oplopen”, stelt voorzitter Martin James.

Kantonrechter: koper tweedehands VW-sjoemeldiesel krijgt 1.500 euro schadevergoeding

Importeur

Car Claim diende in januari 2022 namens gedupeerde autobezitters een claim in tegen Peugeot, Opel en Citroën. De merken wordt verweten sjoemelsoftware te hebben toegepast in dieselauto’s. Het zou volgens de stichting om 300 duizend auto’s gaan. Behalve tegen de autofabrikanten, is de procedure ook gericht tegen de Nederlandse importeur en Nederlandse autodealers van Peugeot, Citroën, DS en Opel.

In Nederland hebben meerdere stichtingen zaken lopen tegen autofabrikanten. Zij stellen dat honderdduizenden Nederlandse automobilisten zijn gedupeerd. Er lopen claims tegen Peugeot, Citroën, DS, Opel, Volkswagen, Audi, Seat, Skoda, Daimler, Renault en Dacia.

Car Claim wist in 2021 al een Nederlandse rechter te overtuigen dat kopers van sjoemeldiesels van Volkswagen recht hebben op compensatie. Maar Volkswagen tekende bezwaar aan. Volgens het bedrijf hadden automobilisten helemaal geen financiële schade geleden door het feit dat hun auto’s meer uitstoten dan gemeld.

Oostenrijk

Ook elders in Europa waren al rechtszaken. Zo bepaalde het Hof van Justitie van de Europese Unie in 2022 dat de sjoemelsoftware in dieselauto’s van Volkswagen verboden is. Het Hof deed de uitspraak in een zaak die was aangespannen door een aantal Oostenrijkse klanten. Gevolg van deze uitspraak was dat Oostenrijkse kopers die tussen 2011 en 2013 een Volkswagen kochten hun geld konden terugvragen.