Kantonrechter: koper tweedehands VW-sjoemeldiesel krijgt 1.500 euro schadevergoeding

Emissiefraude • De Consumentenbond denkt dat de schadevergoeding ook voor andere kopers van gebruikte sjoemeldiesels mogelijk is.
Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
(foto: Shutterstock)

Het Kantongerecht van Utrecht heeft bepaald dat de koper van een gebruikte sjoemeldiesel van Volkswagen recht heeft op een schadevergoeding van 1.500 euro. De zaak was namens één autokoper aangespannen door de Consumentenbond en de Stichting Volkswagen Group Diesel Efficiency (VGDES). Dit meldt de Consumentenbond. Waarschijnlijk zal Volkswagen hoger beroep aantekenen tegen de uitspraak.

Tweedehands

Het is voor het eerst dat er schadevergoeding wordt toegekend aan een koper van een tweedehands auto in Nederland. “‘We zijn blij dat er opnieuw een rechter is die korte metten maakt met de handelswijze van Volkswagen”, stelt Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond. De kantonrechter oordeelt onder meer dat Volkswagen, door tegenover de consument te verzwijgen dat de testresultaten zijn gemanipuleerd met manipulatiesoftware, essentiële informatie voor een aankoopbeslissing heeft onthouden.

Proefprocessen

De uitspraak is de derde in een serie van vier proefprocessen die de VGDES en de Consumentenbond  hebben aangespannen om vergoedingen los te peuteren van Volkswagen en andere fabrikanten van sjoemeldiesels. Op 23 maart en 4 april 2023 veroordeelden de rechtbanken in Haarlem en Groningen Volkswagen al tot het uitbetalen van een schadevergoeding van drieduizend euro aan twee consumenten die destijds een nieuwe sjoemeldiesel hadden gekocht. Volkswagen ging in beide gevallen in hoger beroep, vertelt Joyce Donat, woordvoerder van de Consumentenbond, aan Automotive.

“Volkswagen blijft het merkwaardig vinden dat kopers compensatie krijgen, terwijl ze geen vermogensschade kunnen aantonen”, reageert de advocaat van de Duitse fabrikant tegen het ANP.

Wereldwijd schandaal

Het dieselschandaal bij Volkswagen kwam eind 2015 aan het licht. Dieselauto’s bleken veel meer vervuilende stoffen uit te stoten dan was beloofd. Later bleek dat ook andere fabrikanten hun auto’s met sjoemelsoftware hadden uitgerust. De fraude heeft wereldwijd geleid tot procedures en rechtszaken, om de fabrikanten tot schadevergoedingen te dwingen.

België: 5 procent aankoopbedrag als vergoeding

Ook in België is afgelopen week uitspraak gedaan in een dergelijke zaak. Een Brusselse rechtbank heeft Volkswagen Groep veroordeeld tot het betalen van een schadevergoeding aan Belgische kopers van een nieuwe Volkswagen, Skoda, Audi of Seat met de EA189-motor. Juist met de emissiewaarden van die motor werd gefraudeerd.

De Belgische zaak werd aangespannen door Testaankoop, een zustervereniging van de Consumentenbond. De Belgische schadevergoeding bedraagt 5 procent van de aankoopprijs of 5 procent van het verschil tussen de aankoopprijs en de doorverkoopprijs, als de koper geen eigenaar meer is.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

Kantonrechter: koper tweedehands VW-sjoemeldiesel krijgt 1.500 euro schadevergoeding | Automotive Online

Kantonrechter: koper tweedehands VW-sjoemeldiesel krijgt 1.500 euro schadevergoeding

Emissiefraude • De Consumentenbond denkt dat de schadevergoeding ook voor andere kopers van gebruikte sjoemeldiesels mogelijk is.
Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
(foto: Shutterstock)

Het Kantongerecht van Utrecht heeft bepaald dat de koper van een gebruikte sjoemeldiesel van Volkswagen recht heeft op een schadevergoeding van 1.500 euro. De zaak was namens één autokoper aangespannen door de Consumentenbond en de Stichting Volkswagen Group Diesel Efficiency (VGDES). Dit meldt de Consumentenbond. Waarschijnlijk zal Volkswagen hoger beroep aantekenen tegen de uitspraak.

Tweedehands

Het is voor het eerst dat er schadevergoeding wordt toegekend aan een koper van een tweedehands auto in Nederland. “‘We zijn blij dat er opnieuw een rechter is die korte metten maakt met de handelswijze van Volkswagen”, stelt Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond. De kantonrechter oordeelt onder meer dat Volkswagen, door tegenover de consument te verzwijgen dat de testresultaten zijn gemanipuleerd met manipulatiesoftware, essentiële informatie voor een aankoopbeslissing heeft onthouden.

Proefprocessen

De uitspraak is de derde in een serie van vier proefprocessen die de VGDES en de Consumentenbond  hebben aangespannen om vergoedingen los te peuteren van Volkswagen en andere fabrikanten van sjoemeldiesels. Op 23 maart en 4 april 2023 veroordeelden de rechtbanken in Haarlem en Groningen Volkswagen al tot het uitbetalen van een schadevergoeding van drieduizend euro aan twee consumenten die destijds een nieuwe sjoemeldiesel hadden gekocht. Volkswagen ging in beide gevallen in hoger beroep, vertelt Joyce Donat, woordvoerder van de Consumentenbond, aan Automotive.

“Volkswagen blijft het merkwaardig vinden dat kopers compensatie krijgen, terwijl ze geen vermogensschade kunnen aantonen”, reageert de advocaat van de Duitse fabrikant tegen het ANP.

Wereldwijd schandaal

Het dieselschandaal bij Volkswagen kwam eind 2015 aan het licht. Dieselauto’s bleken veel meer vervuilende stoffen uit te stoten dan was beloofd. Later bleek dat ook andere fabrikanten hun auto’s met sjoemelsoftware hadden uitgerust. De fraude heeft wereldwijd geleid tot procedures en rechtszaken, om de fabrikanten tot schadevergoedingen te dwingen.

België: 5 procent aankoopbedrag als vergoeding

Ook in België is afgelopen week uitspraak gedaan in een dergelijke zaak. Een Brusselse rechtbank heeft Volkswagen Groep veroordeeld tot het betalen van een schadevergoeding aan Belgische kopers van een nieuwe Volkswagen, Skoda, Audi of Seat met de EA189-motor. Juist met de emissiewaarden van die motor werd gefraudeerd.

De Belgische zaak werd aangespannen door Testaankoop, een zustervereniging van de Consumentenbond. De Belgische schadevergoeding bedraagt 5 procent van de aankoopprijs of 5 procent van het verschil tussen de aankoopprijs en de doorverkoopprijs, als de koper geen eigenaar meer is.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.