Acea: maak eisen CO2-reductie afhankelijk van verkoop EV’s

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
Foto: Shutterstock

Dit meldt Acea.

Acea-president Dieter Zetsche (ceo van Daimler) maakte vandaag tijdens de IAA Frankfurt bekend dat de Europese autofabrikanten over de periode 2021-2030 streven naar 20 procent CO2-reductie voor personenauto’s. “Dat is een fikse vermindering”, aldus Zetsche. “Het is in lijn met wat verwacht wordt van andere sectoren en met wat is vastgelegd in diverse internationale verdragen.”

Deze doelstelling zou in de visie van Acea afhankelijk moeten zijn van de mate waarin elektrische voertuigen écht de markt veroveren, en de beschikbaarheid van laadinfrastructuur voor alternatieve voertuigen. Concreet betekent het dat de doelstelling zowel naar boven als naar beneden kan worden aangepast, op basis van een tussentijdse herziening in 2025. “Naar onze mening verbindt deze voorwaarde de langetermijndoelstellingen met betrekking tot het klimaat, met de realiteit van de markt. Momenteel is de marktopname van elektrische voertuigen nog laag – en dat komt niet door gebrek aan beschikbaarheid en keuze”, aldus Zetsche.

De Acea-voorzitter brak ook een lans voor dieselmotoren, in elk geval op de korte termijn. “De nieuwste generatie dieselmotoren is zeer effectief om de huidige klimaatdoelstellingen te bereiken, omdat ze 15-20 procent minder CO2 uitstoten dan vergelijkbare benzinevoertuigen.”

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

Acea: maak eisen CO2-reductie afhankelijk van verkoop EV’s | Automotive Online

Acea: maak eisen CO2-reductie afhankelijk van verkoop EV’s

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
Foto: Shutterstock

Dit meldt Acea.

Acea-president Dieter Zetsche (ceo van Daimler) maakte vandaag tijdens de IAA Frankfurt bekend dat de Europese autofabrikanten over de periode 2021-2030 streven naar 20 procent CO2-reductie voor personenauto’s. “Dat is een fikse vermindering”, aldus Zetsche. “Het is in lijn met wat verwacht wordt van andere sectoren en met wat is vastgelegd in diverse internationale verdragen.”

Deze doelstelling zou in de visie van Acea afhankelijk moeten zijn van de mate waarin elektrische voertuigen écht de markt veroveren, en de beschikbaarheid van laadinfrastructuur voor alternatieve voertuigen. Concreet betekent het dat de doelstelling zowel naar boven als naar beneden kan worden aangepast, op basis van een tussentijdse herziening in 2025. “Naar onze mening verbindt deze voorwaarde de langetermijndoelstellingen met betrekking tot het klimaat, met de realiteit van de markt. Momenteel is de marktopname van elektrische voertuigen nog laag – en dat komt niet door gebrek aan beschikbaarheid en keuze”, aldus Zetsche.

De Acea-voorzitter brak ook een lans voor dieselmotoren, in elk geval op de korte termijn. “De nieuwste generatie dieselmotoren is zeer effectief om de huidige klimaatdoelstellingen te bereiken, omdat ze 15-20 procent minder CO2 uitstoten dan vergelijkbare benzinevoertuigen.”

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.