Clepa en Acea sluiten data-deal

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard

De overeenkomst werd gesloten tijdens de Acea conferentie Smart Cars: Driven by Data in Brussel. Het belangrijkste uitgangspunt van de overeenkomst is dat de toegang tot data door derden veilig moet zijn.

In plaats van directe toegang tot het voertuig door verschillende partijen, bijvoorbeeld door het plaatsen van een of meerdere dongels, willen Acea en Clepa één verbinding tussen auto en de server van de autofabrikant die vervolgens data doorsturen naar een of meerdere onafhankelijke servers. De verschillende belanghebbenden, zoals bijvoorbeeld verzekeraars en aanbieders van navigatiediensten en voertuigdiagnose, kunnen vervolgens via deze neutrale server over de data beschikken.

Meerdere toegangspunten van verschillende partijen in het voertuig zelf maken een auto volgens Clepa en Acea een makkelijk doelwit voor hackers.

“Autofabrikanten zijn in principe bereid om relevante voertuigdata te delen met derden, maar wel met het voorbehoud dat dit gaat volgens strikte richtlijnen voor verkeers- en productveiligheid”, zegt Acea-secretaris Erik Jonnaert. “Daarnaast moet er dataveiligheid zijn en mag de aansprakelijkheid van fabrikanten niet ondermijnd worden.”

De neutrale dataserver biedt derden een alternatieve toegangsmethode, die garandeert dat hun identiteit niet wordt prijsgegeven aan autofabrikanten en de dataprivacyrechten van consumenten bewaakt. Deze mogen volgens de nieuwe afspraken niet in het bezit zijn, beheerd worden of gefinancierd zijn door autofabrikanten.

“Dit concept voor de overdracht van door voertuigen gegenereerde data moet een bijdrage leveren aan de innovatie van de branche, maar ook zorgen voor een gelijk speelveld en automobilisten de mogelijkheid bieden om te kiezen”, vindt Clepa-ceo Amalia Di Stefano.

Clepa en Acea sluiten data-deal | Automotive Online

Clepa en Acea sluiten data-deal

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard

De overeenkomst werd gesloten tijdens de Acea conferentie Smart Cars: Driven by Data in Brussel. Het belangrijkste uitgangspunt van de overeenkomst is dat de toegang tot data door derden veilig moet zijn.

In plaats van directe toegang tot het voertuig door verschillende partijen, bijvoorbeeld door het plaatsen van een of meerdere dongels, willen Acea en Clepa één verbinding tussen auto en de server van de autofabrikant die vervolgens data doorsturen naar een of meerdere onafhankelijke servers. De verschillende belanghebbenden, zoals bijvoorbeeld verzekeraars en aanbieders van navigatiediensten en voertuigdiagnose, kunnen vervolgens via deze neutrale server over de data beschikken.

Meerdere toegangspunten van verschillende partijen in het voertuig zelf maken een auto volgens Clepa en Acea een makkelijk doelwit voor hackers.

“Autofabrikanten zijn in principe bereid om relevante voertuigdata te delen met derden, maar wel met het voorbehoud dat dit gaat volgens strikte richtlijnen voor verkeers- en productveiligheid”, zegt Acea-secretaris Erik Jonnaert. “Daarnaast moet er dataveiligheid zijn en mag de aansprakelijkheid van fabrikanten niet ondermijnd worden.”

De neutrale dataserver biedt derden een alternatieve toegangsmethode, die garandeert dat hun identiteit niet wordt prijsgegeven aan autofabrikanten en de dataprivacyrechten van consumenten bewaakt. Deze mogen volgens de nieuwe afspraken niet in het bezit zijn, beheerd worden of gefinancierd zijn door autofabrikanten.

“Dit concept voor de overdracht van door voertuigen gegenereerde data moet een bijdrage leveren aan de innovatie van de branche, maar ook zorgen voor een gelijk speelveld en automobilisten de mogelijkheid bieden om te kiezen”, vindt Clepa-ceo Amalia Di Stefano.