‘Elektrische auto’s in 2027 goedkoper om te produceren dan ICE’

Elektrificatie • Hoewel de productiekosten dalen, stijgen de reparatiekosten met 30 procent.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
(Foto: BYD).

Elektrische auto’s zijn in 2027 goedkoper om te produceren dan auto’s met een fossiele verbrandingsmotor. Dat stelt onderzoeksbureau Gartner. Daarnaast stelt het bureau dat de reparatiekosten van EV’s gaan toenemen met 30 procent.

De daling van de productiekosten heeft alles te maken met de hoeveelheid nieuwe automerken die de traditionele merken dwingen om te innoveren. “Dit betekent dat elektrische auto’s sneller dan we eerst dachten net zo goedkoop worden als gewone auto’s die op benzine rijden”, zegt Pedro Pacheco, vice president van onderzoek bij Gartner.

De stijging van de reparatiekosten komt doordat de auto’s gevoeliger zijn voor grotere schades. Volgens Gartner mag de verlaging van de productiekosten niet ten koste gaan van hogere reparatiekosten omdat het op de lange termijn leidt tot een reactie van de consument.

Consolidatie

Het onderzoeksbureau voorspelt dat het aantal elektrische auto’s in de wereld in 2025 uitkomt op 20,6 miljoen auto’s, terwijl dat in 2024 ongeveer 18 miljoen is.

De markt zal verder consolideren. ‘We gaan van een goudkoorts naar een survival of the fittest’, stelt Gartner. Het bureau voorspelt dat 15 procent van de EV-bedrijven, die afgelopen decennium zijn opgericht, worden overgenomen of failliet gaan voor 2027. “Dit betekent niet dat de EV-sector instort. Het betreedt eenvoudigweg een nieuwe fase waarin bedrijven met de beste producten en diensten de overhand zullen krijgen,” aldus Pacheco.

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.

‘Elektrische auto’s in 2027 goedkoper om te produceren dan ICE’ | Automotive Online

‘Elektrische auto’s in 2027 goedkoper om te produceren dan ICE’

Elektrificatie • Hoewel de productiekosten dalen, stijgen de reparatiekosten met 30 procent.
Sander Van Vliet Sander Van Vliet
(Foto: BYD).

Elektrische auto’s zijn in 2027 goedkoper om te produceren dan auto’s met een fossiele verbrandingsmotor. Dat stelt onderzoeksbureau Gartner. Daarnaast stelt het bureau dat de reparatiekosten van EV’s gaan toenemen met 30 procent.

De daling van de productiekosten heeft alles te maken met de hoeveelheid nieuwe automerken die de traditionele merken dwingen om te innoveren. “Dit betekent dat elektrische auto’s sneller dan we eerst dachten net zo goedkoop worden als gewone auto’s die op benzine rijden”, zegt Pedro Pacheco, vice president van onderzoek bij Gartner.

De stijging van de reparatiekosten komt doordat de auto’s gevoeliger zijn voor grotere schades. Volgens Gartner mag de verlaging van de productiekosten niet ten koste gaan van hogere reparatiekosten omdat het op de lange termijn leidt tot een reactie van de consument.

Consolidatie

Het onderzoeksbureau voorspelt dat het aantal elektrische auto’s in de wereld in 2025 uitkomt op 20,6 miljoen auto’s, terwijl dat in 2024 ongeveer 18 miljoen is.

De markt zal verder consolideren. ‘We gaan van een goudkoorts naar een survival of the fittest’, stelt Gartner. Het bureau voorspelt dat 15 procent van de EV-bedrijven, die afgelopen decennium zijn opgericht, worden overgenomen of failliet gaan voor 2027. “Dit betekent niet dat de EV-sector instort. Het betreedt eenvoudigweg een nieuwe fase waarin bedrijven met de beste producten en diensten de overhand zullen krijgen,” aldus Pacheco.

Geplaatst in rubriek:
Sander Van Vliet
Sander Van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.