Acea: Europese autoverkoop plust 13,7% in april, aandeel stekkerloze hybrides groeit

Acea • In Nederland gingen de verkoopcijfers juist iets omlaag.
Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
• Laatste update:
(foto: Shutterstock)

Er zijn afgelopen maand in Europa 913.995 nieuwe auto’s verkocht. Dat is een stijging van 13,7 procent ten opzichte van april 2023, toen 803.568 nieuwe auto’s de showroom verlieten. In maart constateerde Acea nog een krimpende markt.

In Nederland gingen de verkoopcijfers juist iets omlaag, blijkt uit cijfers van RDC. In april van dit jaar verkochten autobedrijven 28.432 nieuwe auto’s, tegenover 29.559 exemplaren in dezelfde maand vorig jaar (-3,8%).

In de periode januari tot en met april dit jaar nam het aantal nieuwe registraties in Europa toe met 6,6 procent naar bijna 3,7 miljoen auto’s. De grootste groei werd geregistreerd in Duitsland en Spanje (beiden +7,8%), Frankrijk (+7%) en Italië (+6,1%).

Acea constateert verder dat het aandeel van batterij-elektrische auto’s in de Europese nieuwverkoop afgelopen maand is gestegen met 14,8 procent naar 108.552 auto’s. Het marktaandeel kwam daarmee in april op 12 procent. In de periode januari – april zijn er 441.992 BEV’s geregistreerd, een toename van 6,4 procent.

Hybrides

Het aantal stekkerloze hybrides groeide in Europa nog harder, aldus Acea. In april steeg het marktaandeel met in totaal 265.992 geregistreerde voertuigen van 24,9 procent in april 2023 naar 29,1 procent dit jaar. Het marktaandeel van plug-ins daalde licht, van 7,5 procent in april 2023 naar 6,8 procent vorige maand.

In Nederland nam het marktaandeel van plug-in hybrides juist iets toe van 13 procent naar 14,1 procent. Voor stekkerloze hybrides steeg het marktaandeel van 24,6 procent naar 30,3 procent.

De merken van Volkswagen Group zijn het populairste in Europa. In april verkocht Volkswagen Group 254.019 auto’s tegenover 219.869 vorig jaar (+15,5%). Hierna volgen Stellantis met 153.236 auto’s (+1,7%) en de Renault Group met 101.440 exemplaren (+11%).

Geplaatst in rubriek:
Michael van Wijngaarden
Michael van Wijngaarden

Sinds 2019 in dienst bij ProMedia, schrijft voor de titels Automotive en Fleet & Mobility. Tevens juryvoorzitter voor de verkiezingen van Occasion, Zakenauto en Bestelauto van het Jaar. Trekt er graag op uit in zijn als camper omgebouwde Ford Transit.  

Acea: Europese autoverkoop plust 13,7% in april, aandeel stekkerloze hybrides groeit | Automotive Online

Acea: Europese autoverkoop plust 13,7% in april, aandeel stekkerloze hybrides groeit

Acea • In Nederland gingen de verkoopcijfers juist iets omlaag.
Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
• Laatste update:
(foto: Shutterstock)

Er zijn afgelopen maand in Europa 913.995 nieuwe auto’s verkocht. Dat is een stijging van 13,7 procent ten opzichte van april 2023, toen 803.568 nieuwe auto’s de showroom verlieten. In maart constateerde Acea nog een krimpende markt.

In Nederland gingen de verkoopcijfers juist iets omlaag, blijkt uit cijfers van RDC. In april van dit jaar verkochten autobedrijven 28.432 nieuwe auto’s, tegenover 29.559 exemplaren in dezelfde maand vorig jaar (-3,8%).

In de periode januari tot en met april dit jaar nam het aantal nieuwe registraties in Europa toe met 6,6 procent naar bijna 3,7 miljoen auto’s. De grootste groei werd geregistreerd in Duitsland en Spanje (beiden +7,8%), Frankrijk (+7%) en Italië (+6,1%).

Acea constateert verder dat het aandeel van batterij-elektrische auto’s in de Europese nieuwverkoop afgelopen maand is gestegen met 14,8 procent naar 108.552 auto’s. Het marktaandeel kwam daarmee in april op 12 procent. In de periode januari – april zijn er 441.992 BEV’s geregistreerd, een toename van 6,4 procent.

Hybrides

Het aantal stekkerloze hybrides groeide in Europa nog harder, aldus Acea. In april steeg het marktaandeel met in totaal 265.992 geregistreerde voertuigen van 24,9 procent in april 2023 naar 29,1 procent dit jaar. Het marktaandeel van plug-ins daalde licht, van 7,5 procent in april 2023 naar 6,8 procent vorige maand.

In Nederland nam het marktaandeel van plug-in hybrides juist iets toe van 13 procent naar 14,1 procent. Voor stekkerloze hybrides steeg het marktaandeel van 24,6 procent naar 30,3 procent.

De merken van Volkswagen Group zijn het populairste in Europa. In april verkocht Volkswagen Group 254.019 auto’s tegenover 219.869 vorig jaar (+15,5%). Hierna volgen Stellantis met 153.236 auto’s (+1,7%) en de Renault Group met 101.440 exemplaren (+11%).

Geplaatst in rubriek:
Michael van Wijngaarden
Michael van Wijngaarden

Sinds 2019 in dienst bij ProMedia, schrijft voor de titels Automotive en Fleet & Mobility. Tevens juryvoorzitter voor de verkiezingen van Occasion, Zakenauto en Bestelauto van het Jaar. Trekt er graag op uit in zijn als camper omgebouwde Ford Transit.