Stellantis investeert 100 miljoen in lithium aanvoer

Lithium • De investering zorgt ervoor dat Stellantis in aanmerking komt voor Amerikaanse incentives op EV’s.
Robert L. Smid Robert L. Smid

Stellantis investeert 100 miljoen dollar in een Amerikaans geothermisch lithium project, zo meldt het bedrijf in een persbericht. Het doel is om de productie van lithium batterijen en de infrastructuur te vergroenen. Door de investering komen de EV’s van Stellantis in aanmerking voor consumentenincentives.

Vorig jaar voerde de Verenigde Staten een regeling in om de vergroening van EV-batterijen te stimuleren. Een autofabrikant krijgt 7.500 dollar van de Amerikaanse staat als een elektrische auto voldoet aan bepaalde batterij en mineraal productievereisten.

“De basis van onze decarbonisatieplanning voor onze elektrische auto’s omvat emissiearme productie en duurzame bevoorrading”, zegt Stellantis ceo Carlos Tavares. Het bedrijf is druk bezig met investeringen in lithium. Eerder investeerde Stellantis Ventures, het durfkapitaalfonds van het multinationale bedrijf, in batterijproducent Lyten Inc.

Hell’s kitchen

De verwachting is dat 300 duizend metrische ton aan lithium geproduceerd wordt. Daarmee is het project, genaamd The Hell’s Kitchen project, volgens moederbedrijf Controlled Thermal Resources Holdings het grootste lithium-project ter wereld. De winning wordt gedaan uit de Salton Sea in California. Het zoutmeer in de Coloradowoestijn is een bron aan mineralen.

The Hell’s Kitchen project wil lithium terugwinnen uit geothermische pekel. Controlled Thermal Resources wil dit doen doen met behulp van hernieuwbare energie en stoom. Daarmee zijn verdampingspekelvijvers, dagbouwmijnen en lithiumverwerking op basis van fossiele brandstoffen niet meer nodig.

Geplaatst in rubriek:
Robert L. Smid
Robert L. Smid

Robert is als redacteur verantwoordelijk voor bijdragen aan Automotive en Fleet & Mobility. Hij werkt sinds 2023 bij de redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met karate, videografie en lekker eten. Ook houdt hij van gitaarspelen.

Stellantis investeert 100 miljoen in lithium aanvoer | Automotive Online

Stellantis investeert 100 miljoen in lithium aanvoer

Lithium • De investering zorgt ervoor dat Stellantis in aanmerking komt voor Amerikaanse incentives op EV’s.
Robert L. Smid Robert L. Smid

Stellantis investeert 100 miljoen dollar in een Amerikaans geothermisch lithium project, zo meldt het bedrijf in een persbericht. Het doel is om de productie van lithium batterijen en de infrastructuur te vergroenen. Door de investering komen de EV’s van Stellantis in aanmerking voor consumentenincentives.

Vorig jaar voerde de Verenigde Staten een regeling in om de vergroening van EV-batterijen te stimuleren. Een autofabrikant krijgt 7.500 dollar van de Amerikaanse staat als een elektrische auto voldoet aan bepaalde batterij en mineraal productievereisten.

“De basis van onze decarbonisatieplanning voor onze elektrische auto’s omvat emissiearme productie en duurzame bevoorrading”, zegt Stellantis ceo Carlos Tavares. Het bedrijf is druk bezig met investeringen in lithium. Eerder investeerde Stellantis Ventures, het durfkapitaalfonds van het multinationale bedrijf, in batterijproducent Lyten Inc.

Hell’s kitchen

De verwachting is dat 300 duizend metrische ton aan lithium geproduceerd wordt. Daarmee is het project, genaamd The Hell’s Kitchen project, volgens moederbedrijf Controlled Thermal Resources Holdings het grootste lithium-project ter wereld. De winning wordt gedaan uit de Salton Sea in California. Het zoutmeer in de Coloradowoestijn is een bron aan mineralen.

The Hell’s Kitchen project wil lithium terugwinnen uit geothermische pekel. Controlled Thermal Resources wil dit doen doen met behulp van hernieuwbare energie en stoom. Daarmee zijn verdampingspekelvijvers, dagbouwmijnen en lithiumverwerking op basis van fossiele brandstoffen niet meer nodig.

Geplaatst in rubriek:
Robert L. Smid
Robert L. Smid

Robert is als redacteur verantwoordelijk voor bijdragen aan Automotive, Fleet & Mobility en beheert de portfolio's autoschade en banden. Hij werkt sinds 2023 bij de redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met karate, videografie en lekker eten. Ook houdt hij van gitaarspelen.