Stellantis investeert in nieuwe ‘schone’ batterijproducent

Stellantis • Lyten Inc produceert batterijen zonder nikkel, kobalt of mangaan.
Robert L. Smid Robert L. Smid
(Foto: Shutterstock)

Stellantis Ventures, het durfkapitaalfonds van het multinationale bedrijf, investeert in batterijproducent Lyten Inc. De toepassingen van het Amerikaanse bedrijf zijn CO2-neutraler en kunnen volgens Stellantis helpen bij de transitie naar duurzame mobiliteit. Een van deze toepassingen is Lyten’s lithium-zwavel batterij, die wordt gebruikt voor EV’s. Dit meldde het bedrijf donderdag in een persbericht.

Lyten is een specialist op het gebied van 3D-Grafeen, een koolstofmateriaal dat normaliter in potloden wordt gebruikt. Het materiaal is normaal gesproken zwak, wat het bemoeilijkt voor mechanische eigenschappen. De manier waarop Lyten het gebruikt zorgt ervoor dat het grafeen op elkaar wordt gestapeld, en met een speciale gel aan elkaar vast wordt gezet. Dit zorgt voor een zeshoekig 3D patroon, dat voor verschillende mechanische doeleinden gebruikt kan worden, zoals bij het maken van batterijen.

Volgens Stellantis kan Lyten’s afstembare materiaal zorgen voor beduidende verminderingen in CO2-uitstoot. Dit komt omdat Lyten’s batterijen geen nikkel, kobalt, of mangaan gebruiken.

“We waren onder de indruk van het potentieel van deze technologie om schone, veilige en betaalbare mobiliteit te stimuleren”, vertelt Carlos Tavares, ceo van Stellantis. De ruwe materialen kunnen lokaal geproduceerd worden in Noord-Amerika en Europa, waardoor ze goedkoper zijn.

Ook hebben de batterijen volgens Lyten nog andere voordelen. “De Lithium-Sulfur batterijen hebben de potentie om twee keer de energiedichtheid van lithium-ion te leveren die het laadvermogen kan verbeteren”, vertelt president en ceo van Lyten, Dan Cook.

Betrouwbare toelevering batterijen

Volgens Stellantis voldoet de technologie aan de behoeften van bedrijven die op zoek zijn naar lichte energiedichte batterijen. Ook zijn er minder risico’s op verstoringen van de toelevering van batterijen, doordat ze lokaal geproduceerd worden.

Eerder stelde Stellantis zijn switch naar het agentuur model in pilot landen Oostenrijk, Nederland, Luxemburg en België uit. Dit deed het bedrijf omdat het eerst een duurzaam distributie model wil neerzetten.

Andere toepassingen die onder de investering vallen zijn nieuwe in-vehicle sensing systemen en lichtgewicht composietmaterialen.

Geplaatst in rubriek:
Robert L. Smid
Robert L. Smid

Robert is als redacteur verantwoordelijk voor bijdragen aan Automotive en Fleet & Mobility. Hij werkt sinds 2023 bij de redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met karate, videografie en lekker eten. Ook houdt hij van gitaarspelen.

Stellantis investeert in nieuwe ‘schone’ batterijproducent | Automotive Online

Stellantis investeert in nieuwe ‘schone’ batterijproducent

Stellantis • Lyten Inc produceert batterijen zonder nikkel, kobalt of mangaan.
Robert L. Smid Robert L. Smid
(Foto: Shutterstock)

Stellantis Ventures, het durfkapitaalfonds van het multinationale bedrijf, investeert in batterijproducent Lyten Inc. De toepassingen van het Amerikaanse bedrijf zijn CO2-neutraler en kunnen volgens Stellantis helpen bij de transitie naar duurzame mobiliteit. Een van deze toepassingen is Lyten’s lithium-zwavel batterij, die wordt gebruikt voor EV’s. Dit meldde het bedrijf donderdag in een persbericht.

Lyten is een specialist op het gebied van 3D-Grafeen, een koolstofmateriaal dat normaliter in potloden wordt gebruikt. Het materiaal is normaal gesproken zwak, wat het bemoeilijkt voor mechanische eigenschappen. De manier waarop Lyten het gebruikt zorgt ervoor dat het grafeen op elkaar wordt gestapeld, en met een speciale gel aan elkaar vast wordt gezet. Dit zorgt voor een zeshoekig 3D patroon, dat voor verschillende mechanische doeleinden gebruikt kan worden, zoals bij het maken van batterijen.

Volgens Stellantis kan Lyten’s afstembare materiaal zorgen voor beduidende verminderingen in CO2-uitstoot. Dit komt omdat Lyten’s batterijen geen nikkel, kobalt, of mangaan gebruiken.

“We waren onder de indruk van het potentieel van deze technologie om schone, veilige en betaalbare mobiliteit te stimuleren”, vertelt Carlos Tavares, ceo van Stellantis. De ruwe materialen kunnen lokaal geproduceerd worden in Noord-Amerika en Europa, waardoor ze goedkoper zijn.

Ook hebben de batterijen volgens Lyten nog andere voordelen. “De Lithium-Sulfur batterijen hebben de potentie om twee keer de energiedichtheid van lithium-ion te leveren die het laadvermogen kan verbeteren”, vertelt president en ceo van Lyten, Dan Cook.

Betrouwbare toelevering batterijen

Volgens Stellantis voldoet de technologie aan de behoeften van bedrijven die op zoek zijn naar lichte energiedichte batterijen. Ook zijn er minder risico’s op verstoringen van de toelevering van batterijen, doordat ze lokaal geproduceerd worden.

Eerder stelde Stellantis zijn switch naar het agentuur model in pilot landen Oostenrijk, Nederland, Luxemburg en België uit. Dit deed het bedrijf omdat het eerst een duurzaam distributie model wil neerzetten.

Andere toepassingen die onder de investering vallen zijn nieuwe in-vehicle sensing systemen en lichtgewicht composietmaterialen.

Geplaatst in rubriek:
Robert L. Smid
Robert L. Smid

Robert is als redacteur verantwoordelijk voor bijdragen aan Automotive en Fleet & Mobility. Hij werkt sinds 2023 bij de redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met karate, videografie en lekker eten. Ook houdt hij van gitaarspelen.