‘Opmars EV kost schatkist honderden miljoenen euro’s’

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
In 2021 loopt het verlies voor de schatkist op tot jaarlijks 594 miljoen (foto: Shutterstock)

Door de opmars van de elektrische auto (EV) loopt de schatkist de komende jaren honderden miljoenen euro’s aan inkomsten mis, stelt De Volkskrant op basis van onderzoek door consultancybureau Roland Berger. De oorzaak is het beleid dat aanschaf en gebruik van EV’s moet stimuleren. Als dat beleid niet verandert, loopt de inkomstenderving voor de fiscus over drie jaar op tot bijna 600 miljoen euro per jaar. Dat is ongeveer drie procent van de totale som aan autobelastingen. Dit jaar krijgt de overheid naar verwachting zo’n twintig miljard aan autogerelateerde belastingen binnen, zeker nu de bpm-inkomsten hoger uit lijken te pakken.

Nu is een kleine 4 procent van de nieuwe personenwagens in Nederland volledig elektrisch. Het aandeel stijgt de komende jaren naar verwachting snel, onder meer doordat vanaf volgend jaar veel fabrikanten beter betaalbare modellen op de markt brengen. Om de verkoop van EV’s te stimuleren, hoeven kopers geen bpm en motorrijtuigenbelasting te betalen. Zakelijke rijders profiteren van een lage bijtelling van 4 procent, al geldt dat komend jaar tot een maximum van 50 duizend euro.

Verlies steeds groter

Hoewel de verkoophausse nog moet aanbreken, bedraagt de inkomstenderving voor de fiscus dit jaar al meer dan 174 miljoen euro, stelt De Volkskrant. Dit bedrag loopt de komende jaren snel op tot 594 miljoen in 2021, als naar schatting 10 procent van de nieuwe auto’s elektrisch is. Bij de berekening wordt ervan uitgegaan dat de huidige stimuleringsmaatregelen niet veranderen.

Van de gemiste inkomsten in 2021 bestaat de grootste post uit gemiste ficale bijtelling: ruim 220 miljoen. Een flink deel van de stimuleringsmaatregelen bestaat uit bpm-vrijstelling: in 2021 loopt de fiscus hierdoor 204 miljoen mis. Ruim 60 miljoen is gemiste mrb en 35 miljoen uit “dieseltoeslag”, die de staat minder ontvangt doordat dieselrijders overstappen op een EV. Gemiste accijns op brandstof scheelt de staatskas 75 miljoen; een deel daarvan komt via een andere kant wel binnen door de accijns op elektriciteit.

Staatssecretaris Snel van Financiën noemt de belastingvoordelen op termijn onhoudbaar, stelt De Volkskrant. Wanneer er een aanpassing komt en in welke vorm, wil hij niet zeggen. De huidige bijtellingsregelingen liggen tot 2020 vast.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

Reacties

  • Niels Lohmann

    “Staatsecretaris Snel van Financiën noemt de belastingvoordelen op termijn onhoudbaar.” 600 miljoen subsidie onhoudbaar bij een belastingopbrengst op auto’s van 20 miljard? Volgens mij blijft er altijd nog 19,4 miljard belastingopbrengst op auto’s over. Dat lijkt me best ‘houdbaar’. Zeker in vergelijking met de luchtvaart. Geen BTW op vliegtickets, geen accijns op kerosine, geen BPM. Het lijkt mij eerder dat dàt onhoudbaar is.
    https://www.volkskrant.nl/columns-opinie/-vliegen-is-veel-te-goedkoop-en-dat-is-onhoudbaar-~b17d4836/

‘Opmars EV kost schatkist honderden miljoenen euro’s’ | Automotive Online

‘Opmars EV kost schatkist honderden miljoenen euro’s’

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
In 2021 loopt het verlies voor de schatkist op tot jaarlijks 594 miljoen (foto: Shutterstock)

Door de opmars van de elektrische auto (EV) loopt de schatkist de komende jaren honderden miljoenen euro’s aan inkomsten mis, stelt De Volkskrant op basis van onderzoek door consultancybureau Roland Berger. De oorzaak is het beleid dat aanschaf en gebruik van EV’s moet stimuleren. Als dat beleid niet verandert, loopt de inkomstenderving voor de fiscus over drie jaar op tot bijna 600 miljoen euro per jaar. Dat is ongeveer drie procent van de totale som aan autobelastingen. Dit jaar krijgt de overheid naar verwachting zo’n twintig miljard aan autogerelateerde belastingen binnen, zeker nu de bpm-inkomsten hoger uit lijken te pakken.

Nu is een kleine 4 procent van de nieuwe personenwagens in Nederland volledig elektrisch. Het aandeel stijgt de komende jaren naar verwachting snel, onder meer doordat vanaf volgend jaar veel fabrikanten beter betaalbare modellen op de markt brengen. Om de verkoop van EV’s te stimuleren, hoeven kopers geen bpm en motorrijtuigenbelasting te betalen. Zakelijke rijders profiteren van een lage bijtelling van 4 procent, al geldt dat komend jaar tot een maximum van 50 duizend euro.

Verlies steeds groter

Hoewel de verkoophausse nog moet aanbreken, bedraagt de inkomstenderving voor de fiscus dit jaar al meer dan 174 miljoen euro, stelt De Volkskrant. Dit bedrag loopt de komende jaren snel op tot 594 miljoen in 2021, als naar schatting 10 procent van de nieuwe auto’s elektrisch is. Bij de berekening wordt ervan uitgegaan dat de huidige stimuleringsmaatregelen niet veranderen.

Van de gemiste inkomsten in 2021 bestaat de grootste post uit gemiste ficale bijtelling: ruim 220 miljoen. Een flink deel van de stimuleringsmaatregelen bestaat uit bpm-vrijstelling: in 2021 loopt de fiscus hierdoor 204 miljoen mis. Ruim 60 miljoen is gemiste mrb en 35 miljoen uit “dieseltoeslag”, die de staat minder ontvangt doordat dieselrijders overstappen op een EV. Gemiste accijns op brandstof scheelt de staatskas 75 miljoen; een deel daarvan komt via een andere kant wel binnen door de accijns op elektriciteit.

Staatssecretaris Snel van Financiën noemt de belastingvoordelen op termijn onhoudbaar, stelt De Volkskrant. Wanneer er een aanpassing komt en in welke vorm, wil hij niet zeggen. De huidige bijtellingsregelingen liggen tot 2020 vast.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

Reacties

  • Niels Lohmann

    “Staatsecretaris Snel van Financiën noemt de belastingvoordelen op termijn onhoudbaar.” 600 miljoen subsidie onhoudbaar bij een belastingopbrengst op auto’s van 20 miljard? Volgens mij blijft er altijd nog 19,4 miljard belastingopbrengst op auto’s over. Dat lijkt me best ‘houdbaar’. Zeker in vergelijking met de luchtvaart. Geen BTW op vliegtickets, geen accijns op kerosine, geen BPM. Het lijkt mij eerder dat dàt onhoudbaar is.
    https://www.volkskrant.nl/columns-opinie/-vliegen-is-veel-te-goedkoop-en-dat-is-onhoudbaar-~b17d4836/